Torkos csütörtök, a koplalós hétköznapok ellen


A vendéglősök szerint jó ötlet a marketing akció, de pénz is kéne a magyaroknak, hogy mindig tele legyen a ház
Vegyes a vendéglősök tapasztalata a Torkos Csütörtökről. Az éttermek dugig voltak tegnap, és sokan hosszabbítottak is az akción. Ám a kiváló marketing-fogás konkrét hasznáról már megoszlanak a vélemények.

Budapesten estére már nem lehet helyet kapni a Torkos Csütörtök elnevezésű akcióban részt vevő éttermekben: a jobb időpontokra (hat és kilenc között) már a múlt héten a legtöbb vendéglátó-ipari egységben lefoglaltak minden asztalt. A nevesebb helyeken a beeső vendégeknek legfeljebb délután lehetett esélyük arra, hogy féláron egyenek-igyanak - ebédidőben is teltházzal üzemeltek a vendéglők.

A tavaly útjára indított Torkos Csütörtök elnevezésű akcióban az idén majdnem hétszáz étterem vett részt: vállalták, hogy a jeles napon a teljes számla árának csak a felét fizettetik ki a vendégekkel. A cél - mint Niklai Ákos, a szervező Magyar Turizmus Zrt. elnöke, az akcióban is részt vevő Kárpátia és a Premier éttermek tulajdonosa elmondta - az éttermi, gasztronómiai kultúra terjesztése volt. És persze a hagyományőrzés, amely szerint Torkos Csütörtökön - annak ellenére, hogy a húsvéti 40 napos böjt kezdetét jelentő Hamvazószerdát követően ünnepeljük - ismét szabad volt húst fogyasztani, sőt a torkoskodás néhol kötelező is volt: a farsangi maradékok eltűntetésére szolgált ez a nap.

Niklai Ákos szerint az akció egyértelműen sikeres. Mutatja ezt a részt vevő éttermek számának a növekedése, de az is, hogy az idén már több vendég készült az alkalomra, és foglalt - igencsak korán - a jeles napra. De az is sikernek könyvelhető el, hogy több étterem meghosszabbította a féláras napokat (a Kárpátia, és a Premier például még két nappal).

A Belcanto étteremben gyakorlatilag hétfő óta tart a csütörtök és marad egészen a hétvégéig - tegnap este itt is csordultig megteltek a termek, de a következő napokra sincs már túl sok hely vacsoraidőben. Az étterem tulajdonosa Herz György azt mondja: kleine fische, gute fische, azaz önmagában nem jó üzlet az akció, de ha évről évre ismétlődik, és olyan sikeres lesz, mint amilyen most, talán van esély arra, hogy a budapestiek lassan visszaszoknak az éttermekbe. Szerinte nagyobb és stabilabb forgalom mellett az árak is csökkenhetnek. Az étteremtulajdonos megjegyezte: van hová fejlődni, hiszen egy közelmúltbeli felmérés szerint - például - a New York-iak hetente csaknem négyszer mennek étterembe, miközben a magyarok évente tizenegyszer.

Csányi László, a Külső Váci úti, hajdan legendás, mára kissé megkopott hírnevű Megyeri Csárda üzemeltetője is azt mondja: gyakrabban kellene torkos csütörtököket szervezni. Étterme ugyancsak tele volt tegnap, már ebédidőben is: mint kiderült, este tíz előtt esélyünk sem lett volna asztalt foglalni. A tulajdonos itt is meghosszabbította az akciót, nála ma estig lesz csütörtök, hasonló teltházzal.

Vidéken sem panaszkodnak azonban az étteremtulajdonosok. Debrecenben öt vendéglő csatlakozott a Torkos csütörtökhöz, s a forgalom mindenütt felülmúlta az előzetes várakozásokat. A Babalu étterem délben nyitott, s a 110 személyes vendéglőben negyedóra múlva már nem volt szabad asztal. Burai Zoltán, az étterem vezetője azt mondta: egy óra alatt annyi embert szolgáltak ki, amennyit máskor egy egész napon, a vendégek a bejárat előtt hosszú sorban várakoztak a bejutásra. Ám Burai Zoltán azt mondja: hiába volt náluk telt ház, még az is kérdéses, nem zárják-e veszteséggel a napot, a vendégek által fizetett kedvezményes ár ugyanis csak a nyersanyag-költséget fedezte.

Szolnokon öt étterem vett részt az akcióban, s valamennyi helyen sok volt a vendég. Kaszab Zoltán, a Hozam Étterem vezetője arról számolt be: csütörtök estére minden asztalukat lefoglalták. Erre a napra itt külön étlapot készítettek, olcsóbb fogásokkal. Elfogytak a szabad asztalok a Nádas Étteremben is. A tulajdonos, Nádas Mihály elmondta: azt tervezik, hogy havonta-negyedévente megismétlik a “félárú” akciót.

Veszprémben a tavalyi négy helyett az idén 15 étterem vett részt a Torkos csütörtök programban. Tegnap napközben már csak a kevésbé exkluzív éttermekbe lehetett vacsorára asztalt foglalni, de például az egyik legismertebb és legdrágább helyen, a Villa Mediciben már két héttel ezelőtt foglalt volt az összes asztal.

Zalában többnyire sikeres volt a csütörtöki akció, de a vonyarcvashegyi Blonder étteremben nem voltak elégedettek. Ott ugyanis az 50 százalékos kedvezmény ellenére sem nőtt a forgalom. Elégedett volt viszont az akcióval a nagykanizsai Centrál Hotel éttermének és a zalaegerszegi Belga Sörözőnek a vezetője is, a zalaszentgróti Fiáker vendéglőben pedig átütő sikerről beszéltek. Mint megtudtuk, a vendéglőben egész nap teltház volt, akadtak, akik már hétfőn asztalt foglaltak, nehogy lecsússzanak a féláras napról.

Vannak olyan étteremtulajdonosok, akik közül nem mindenki tartja hasznosnak az akciót. Kustán Zoltánné, a zalaegerszegi Kiskondás étterem egyik vezetője például azt mondta: nekik már kialakult vendégkörük és jó hírük van, nem szorulnak rá erre a reklámra, így nem is vettek részt az akcióban. Hozzátette: csütörtökön semmivel sem volt kisebb a forgalmuk a megszokottnál.

Háber Tamás, a Magyar Vendéglátó Ipartestületének elnöke, a pécsi Aranykacsa étterem tulajdonosa szerint ugyan érdemes részt venni a Torkos Csütörtök akcióban, de minden étteremnek magának kell döntenie arról, mire kívánja használni a lehetőséget. Szerinte a pangó előszezoni forgalom ellensúlyozására aligha használható ekkora árengedmény: a vendéglők számára nem hoz közvetlen nyereséget ez a nap. Az Aranykacsa - amely szintén teltházzal működött szinte egész nap - azért vett részt, mert úgy gondolták: annak az értéke, hogy vendéglőjük neve országos kampányban forog, hozhat a konyhára (ők nem is hosszabbítottak az akción). Abban azonban nem hisz, hogy azok gyakran visszatérnek majd, akik most csak a féláras engedmény miatt tértek be az étterembe. Az akciót ezért ők arra használták ki, hogy “teszteljék” az új étlapot: olyan ételeket készítettek, amit eddig még nem sokszor, és várták, kérték a visszajelzéseket.

Buday Gábor, a Gundel és a Magyar Éttermi Szövetség vezetője szerint azonban van kézzel fogható eredmény is: náluk a tavalyi új látogatók 10-12 százaléka legalább egyszer visszatért. Igaz a Gundel - miután inkább a külföldiekre szakosodott, és igencsak más árakon dolgozik - nem vett részt az akcióban, “csak” a hozzájuk tartozó Bagolyvár Étterem és a Borvendéglő. Buday szerint egységeik ezzel a törzsvendégeik felé is gesztust tettek. Buday Gábor sem hisz abban, hogy az árengedmény nyereséget hozhat: mindez marketing-akció, aminek költsége van. Ám szerinte megéri, hiszen így a vendég házhoz jön, és nem nekik kell megkeresni. Az pedig már az éttermeken múlik, hogyan tudják kihasználni ezt a lehetőséget.

Megérkeztek az elsõ vendégek egy fõvárosi étterembe
Megérkeztek az elsõ vendégek egy fõvárosi étterembe
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.