Trabant-ablaktörlős Lego-robottal a Marsra
A kutatási napló egy új típusú hajómeghajtás-kísérlet lépéseit részletezi, amelyet a 18 éves Sümegi Tamás, a tabi Rudnay Gyula Középiskola negyedikes diákja készített. Reményei szerint előre programozható iránnyal majd komp üzemeltetésére és teherhajó rotorjaként is felhasználható lesz. A kísérlet bemutatását a technika ördöge meggátolta ugyan, de a videofelvétel tanúsága szerint a modell fürdőkádban működőképesnek bizonyult, és a középiskolás kutató is továbbjutott a selejtezőn.
Kezdetleges lánghegesztő-berendezés hidrogén alkalmazásával, Trabant-ablaktörlőmotor hajtotta, Lada-vezérmű-szíjjal ellátott babakocsikerék-sor Lego-távirányítóval Mars-expedícióra. A jövő magyar kutatóinak költséghatékony kísérleti példányai. Az idén tizennegyedik alkalommal rendezendő Ifjú Kutatók Nemzetközi Konferenciája magyar és fehérorosz kezdeményezésből terebélyesedett nemzetközi megmérettetéssé. Áprilisban Szentpéterváron találkoznak a fizika, matematika, informatika és környezettudomány 18 év alatti művelői - nem csak Európából. Általában 13-14 országból százötvenen-kétszázan érkeznek. Közülük öten Magyarországról - mondja Rajkovits Zsuzsanna, a szervező Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar Anyagfizikai Tanszék docense. A magyarországi selejtező a minap zajlott le az ELTE-n, a középiskolákból érkezett tanárokkal és kutató diákjaikkal - kiegészülve az öttagú, minden érintett tudományterületet képviselő zsűrivel.
Kémikus, fizikus, matematikus, biológus, informatikus szakemberek bírálják a dolgozatokat: az írásbeli tükrözi a téma szakszerű feldolgozásának képességét bibliográfiával, forrásmegjelöléssel, a szóbeli előadás pedig az előadói képességeket. A projektor, a videofelvételek adta technikai segítség - a látvány és megjelenítés - már természetes része az előadásnak.
A zsűri öt szempont szerint értékel - mondja Rajkovits Zsuzsanna. Első a probléma egyedisége, a témaválasztás. Fontosak a felhasznált eszközök, eredmények, a nehézségek ecsetelése és a kutatás érdekes elemeinek taglalása. A szakmai háttérismeret, a konstruktív modellalkotás képességének bemutatása mellett kialakul az általános benyomás a tájékozottságról, a probléma megértéséről. Elengedhetetlen az angol nyelv ismerete, hiszen a pályaműveket nemzetközi zsűri előtt kell majd nemcsak előadni, hanem - válaszolva a feltett kérdésekre - megvédeni is.
- Néha olyan gyereket is kiválasztunk, aki nagyon jó fizikus, de a nyelvet még nem sikerült megfelelően elsajátítania. A külföldi versenyen megérzi a nyelvismeret fontosságát. A tehetséges gyerekek felkutatását és ösztönzését már középiskolában el kell kezdeni. Témavezetőhöz tudjuk irányítani a gyerekeket, és később, itt az egyetemen is figyelemmel kísérjük őket. A válogató során kiválasztott öt diákkal a nemzetközi verseny előtt két-három alkalommal találkozunk. Segítünk, hogy előadásukat a nemzetközi zsűri elvárásai szerint dolgozzák át. Majd az angol nyelvi felkészülésben próbálunk támpontokat nyújtani - mondja a docens.
A tavalyi, 2006-os konferencián Stuttgartban ötből négy magyar diák nyert díjat. Vannak, akik már többször pályáztak, és akad olyan nyolcadikos diák, aki ugyan most nem jutott be az utazók közé, de még biztosan találkozni fogunk vele.