Túlbecsült gázszámlák

Rendkívül hosszú sorok alakultak ki a gázszolgáltató társaságok ügyfélszolgálatai előtt - a tavalyi fogyasztás után becsült adatokkal dolgozó szolgáltatók ugyanis jelentősen túlszámláznak.

Óriási a tumultus Szegeden, az Égáz-Dégáz Zrt. Szent István téri ügyfélszolgálati irodája előtt. Az ügyfelek a túlszámlázás miatt várakoznak.

Az idei télen lényegesen enyhébb volt az idő, mint tavaly, a gázszolgáltató cég viszont a tavalyi, nagyobb fogyasztás alapján becsült részszámlákat küldött ki. A sorban állók azt panaszolják: a tényleges fogyasztáshoz képest egyiküknek 30 ezer forinttal számláztak többet. Egy másik asszonynak 19 ezer forintos számlát küldtek, miközben csak 6000 forint járna az óraállás után. (Jövőre, ha kemény tél lenne, jobb lesz a helyzet: akkor a mostani adatok alapján számláznak majd - A szerk.)

Tegnap az egyik várakozó elmondta: reggel kilenckor 130-an álltak a sorban, és összesen három ügyintéző foglalkozott az ügyfelekkel. Volt, aki már reggel öt órakor odaállt az iroda elé, hogy biztosan bejusson. Telefonon bejelenteni nem lehet az óraállást, mivel lehetetlen elérni az ügyfélszolgálat telefonját: vagy foglalt, vagy nem veszik föl. Sorszámot nem osztanak; az ajtóban ugyan biztonsági őr áll, de sokan bemennek a többiek előtt. Akik tisztességesen várakoznak, lehet, hogy egész nap nem kerülnek sorra. Mivel a Dégáz több városban is megszüntette az ügyfélszolgálatát, például Kiskunhalasról is Szegedre kell jönnie annak, aki reklamálni akar.

Egy asszony szerint azóta vannak alapvető problémák, amióta nem mennek ki leolvasni a gázórákat. Az óraállást ugyan bejelenthetik a fogyasztók egy nyomtatványon, ám tapasztalatai szerint azt a gázszolgáltató nem veszi figyelembe, hanem ismét becslés alapján állapít meg két, vagy három hónappal korábbi óraállást - esetleg még olyan fogyasztott mennyiség ára is emelkedik ezzel, amelyet a támogatás megszűnése, január elseje előtt fogyasztottak el. Nagyon rövid a hatalmas számlák befizetési határideje. A sorban álló asszony postaládájába például szombaton dobták be a nagy összegű számlát - hétfői fizetési határidővel. Ha nem fizet, lehet, hogy kikapcsolják az óráját.

Többen elmondják, hogy aki bejut az ügyintézőkhöz, kaphat új számlát, ám a túlszámlázást akkor is be kell fizetni, és nem tudják, pontosan mikor fogják visszatéríteni a kiszámlázott összeget. Az ügyfelek felháborítónak találják, hogy a vállalat nem csoportosít át több ügyintézőt, és a fogyasztókat megalázó módon várakoztatja. Az enyhe tél miatti túlszámlázás szinte minden gázfogyasztót érint. Aki korrigálni akar, annak személyesen kell tipródnia az ügyfélszolgálat előtt, hiszen ha valaki nem reklamál, egész éven át hitelezheti a Dégázt. A nagy áremelés után sokan átálltak a vegyes tüzelésre, mások egyszerűen csak spórolnak a gázzal - ám így pénzben nem jelentkezik a kevesebb fogyasztás.

Nem mindenütt követik az Égáz-Dégáz Zrt. gyakorlatát. A Tigáz Zrt. több kelet-magyarországi megyére kiterjedő működési területén csaknem 1,2 millió fogyasztó közül mintegy 43 ezer ügyfélnek nem a ténylegesen leolvasott mérőállás, hanem az előző évi átlagfogyasztásuk alapján becsült érték alapján számlázták a gázdíjat januárban. De a becsült számlák és a tényleges fogyasztás között sok esetben olyan nagy volt a különbség, hogy a társaság a hibás számlákat sztornózta, majd a fogyasztóknak új számlát küldött. Ez azt jelenti, hogy az ügyfeleknek nem kell sem telefonon, sem személyesen, sem levélben intézkedniük, a pontosítást a Tigáz végezte. Mivel a régi számlákat sztornózták, nem jár következménnyel, ha valaki az azon szereplő gázdíjat nem fizette be. De aki befizette, annak a következő havi elszámolásában jóváírják az összeget.

A hibás számlát kapott ügyfelek az elmúlt hetekben megrohanták a Tigáz ügyfélszolgálatokat, és telefonon is olyan sokan érdeklődtek, hogy a rendszer napokra használhatatlanná vált. A tavalyi év hasonló időszakához képest az ügyfélszolgálati irodákat négyszer többen keresték föl, a telefonos ügyfélszolgálatra pedig a szokásos napi 5-6 ezer helyett több tízezer hívás érkezett. Amióta a Tigáz korrigálta a számlákat, az ügyfelek rohama is csillapodott. Igaz, tegnap ennek ellenére nem sikerült beszélnünk az ügyfélszolgálattal telefonon - a vonal szinte folyamatosan foglalt volt.

Iváncsics Sándor, az Égáz-Dégáz ügyfélszolgálati igazgatója kérdésünkre elmondta: nem a cég hibája, hogy a bevezetett árkompenzációs rendszer és az enyhe idő miatti túlszámlázás következtében többszörösére nőtt az ügyfélforgalom. A telefonos ügyfélszolgálaton korábban 18 fővel, az ügyfélszolgálaton 13 fővel növelték a létszámot - ebből például Szegedre egy plusz ügyintéző jutott. További lét-számnövelést is terveznek. Az igazgató arra a kérdésre, hogy mikorra szűnhet meg az utcai sorban állás, azt felelte: március végéig, április közepéig biztosan fennmarad a jelenlegi állapot.

Sorállás a Dégáz szegedi ügyfélszolgálati irodája elõtt
Sorállás a Dégáz szegedi ügyfélszolgálati irodája elõtt
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.