S-Bahn ezermilliárdért?

S-Bahn rendszerű gyorsvasúti hálózat kialakítására írt ki pályázatot a Budapesti Közlekedési Szövetség. A megvalósításhoz 25 év és ezermilliárd forint kell.

Közlekedési szakértők szerint a fővároson belüli kihasználatlan kötöttpályás hálózatot összekapcsolva gyors, kényelmes, színvonalas tömegközlekedési szolgáltatást lehetne kialakítani. Ez akkor lesz korszerű és szolgálja az utasok igényeit, ha az agglomerációból érkező három HÉV- és 11 vasútvonalat is bekapcsolják a hálózatba és kialakítanak a németországi S-Bahn-okhoz hasonló, a városi és az elővárosi gyorsvasúti közlekedést egyesítő hálózatot. Mindez legalább negyedszázados és ezermilliárd forintos nagyságrendű program, de a Budapesti Közlekedési Szövetségnél (BKSZ) úgy gondolták, ha soha nem kezdik el, akkor esély sincs a megvalósításra.

A BKSZ ezért a közelmúltban pályázatot írt ki, hogy pontosan kiderüljön, milyen megoldásokat és mennyiért ajánlanak a tervezők - tájékoztatta lapunkat Kéthelyi József, a szervezet vezetője. A hálózat megtervezésénél két meglévő körirányú pályát is alapul vesznek a fővárosban: a körvasútsort és a Hungária körút mentén haladó vasúti szakaszt, ezeket kiegészítő összeköttetések tennének teljessé (mint például a Kelenföldit a Déli és a Nyugati pályaudvarral összekötő vonalat). A Budapestre beérkező 11 vasút- és 3 HÉV-vonal ezeket a kapcsolatokat felhasználva alkotna hálózatot úgy, hogy az utasok észre sem vennék, ha közben üzemmódot vált a szerelvény.

A felhívásra két konzorcium jelentkezett, s hamarosan kiderül, melyikkel folytatja a BKSZ a tárgyalást. A pályázóknak finanszírozási költségbecslést, költség-haszon elemzést, és környezeti hatástanulmányt is készíteniük kell majd.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.