Alapdíjat emeltetnének a taxisok
Levelet írt a városházi frakcióvezetőknek a Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetségének (Fodesz) elnöke, aki azt kéri: emeljék meg a fővárosban kérhető tarifák maximumát.
Horváth Pál emlékeztette a címzetteket: tavaly többször kérték, hogy a főváros az árképzésénél vegye figyelembe az inflációt, és a szakmával megegyezve vizsgálják felül a tarifákat. Sajnos - írja a Fodesz elnöke - kéréseik nem találtak meghallgatásra. A feszültség azonban egyre nő, ezért újra a döntnökök együttműködést kéri.
A ma érvényes hatósági díjtáblázat lassan hétéves - indokol Horváth - ez alatt sok minden megváltozott, változtak a benzinárak, megugrott az infláció, vagyis a taxisok egészen más helyzetben vannak, mint annak idején voltak. Mindehhez az idén még hozzájönnek a többletterhek és a megszorító intézkedések. Horváth a KSH által prognosztizált inflációnak megfelelő emelést tartana cél- és ésszerűnek.
A hallotaxi.hu című internetes szakmai portál szerkesztői mindeközben bemutattak egy tavalyi, városházi származású levelet, amelyből kiemelik: "az árak megállapításáról szóló 1990 évi LXXXVII. törvény szerinti hatósági ár megállapítása hivatalból vagy az árat érvényesítő vállalkozó kérelmére történhet". A portál ebből a passzusból kiindulva azt írja: "most hivatalosan is feldobták nekünk a labdát, csak rajtunk múlik, hogy lecsapjuk vagy elmegyünk mellette", és azt javasolja, hogy csapják le, vagyis kezdjenek levelezésbe a városházával a tarifarendelet módosításáért.
A Fővárosi Közgyűlés 2000-ben úgy döntött, hogy a taxis alapdíj legfeljebb 300, a fuvardíj nappal 240 éjjel 336 forint lehet. A személyfuvarozók - főleg a fuvarszervező irodák, tehát a cégek - hosszú évekig távolról sem használták ki a regula adta lehetőséget, áraikat - a kíméletlen verseny miatt - messze a hivatalos plafon alatt tartották - a hatósági ár emelése jó ideig nem volt téma.
Ezek az idők azonban elmúltak, az árak lassan elérték a plafont, sőt úgy tűnik, már ki is törnének a 2000-es keretből, ha hagynák. A hallotaxi.hu főszerkesztője, Majercsik Tamás érdeklődésünkre elmondta: mindenekelőtt az alapdíjat kellene emelni, hiszen az már három éve elérte a maximumot, és a többi tarifához képest tarthatatlanul alacsony. Az egészséges arány az, amikor az alapdíj legalább háromszor akkora, mint a kilométerdíj, ez teszi lehetővé, hogy a taxis a rövidebb fuvaroknál is a pénzénél legyen. Most azonban az arány majdnem 1:1. Majercsik kérdésünkre közölte: a szakma 600 és 1000 forint közti alapdíjat tartana reálisnak.