Túlbecsült gázszámlák
Óriási a tumultus Szegeden, az Égáz-Dégáz Zrt. Szent István téri ügyfélszolgálati irodája előtt. Az ügyfelek a túlszámlázás miatt várakoznak.
Az idei télen lényegesen enyhébb volt az idő, mint tavaly, a gázszolgáltató cég viszont a tavalyi, nagyobb fogyasztás alapján becsült részszámlákat küldött ki. A sorban állók azt panaszolják: a tényleges fogyasztáshoz képest egyiküknek 30 ezer forinttal számláztak többet. Egy másik asszonynak 19 ezer forintos számlát küldtek, miközben csak 6000 forint járna az óraállás után.
Az egyik várakozó elmondta: reggel kilenckor 130-an álltak a sorban, és összesen három ügyintéző foglalkozott az ügyfelekkel. Volt, aki már reggel öt órakor odaállt az iroda elé, hogy biztosan bejusson. Telefonon bejelenteni nem lehet az óraállást, mivel lehetetlen elérni az ügyfélszolgálat telefonját: vagy foglalt, vagy nem veszik föl. Sorszámot nem osztanak; az ajtóban ugyan biztonsági őr áll, de sokan bemennek a többiek előtt. Akik tisztességesen várakoznak, lehet, hogy egész nap nem kerülnek sorra. Mivel a Dégáz több városban is megszüntette az ügyfélszolgálatát, például Kiskunhalasról is Szegedre kell jönnie annak, aki reklamálni akar.
Egy asszony szerint azóta vannak alapvető problémák, amióta nem mennek ki leolvasni a gázórákat. Az óraállást ugyan bejelenthetik a fogyasztók egy nyomtatványon, ám tapasztalatai szerint azt a gázszolgáltató nem veszi figyelembe, hanem ismét becslés alapján állapít meg két, vagy három hónappal korábbi óraállást - esetleg még olyan fogyasztott mennyiség ára is emelkedik ezzel, amelyet a támogatás megszűnése, január elseje előtt fogyasztottak el. Nagyon rövid a hatalmas számlák befizetési határideje. A sorban álló asszony postaládájába például szombaton dobták be a nagy összegű számlát - hétfői fizetési határidővel. Ha nem fizet, lehet, hogy kikapcsolják az óráját.
Többen elmondják, hogy aki bejut az ügyintézőkhöz, kaphat új számlát, ám a túlszámlázást akkor is be kell fizetni, és nem tudják, pontosan mikor fogják visszatéríteni a kiszámlázott összeget. Az ügyfelek felháborítónak találják, hogy a vállalat nem csoportosít át több ügyintézőt, és a fogyasztókat megalázó módon várakoztatja. Az enyhe tél miatti túlszámlázás szinte minden gázfogyasztót érint. Aki korrigálni akar, annak személyesen kell tipródnia az ügyfélszolgálat előtt, hiszen ha valaki nem reklamál, egész éven át hitelezheti a Dégázt. A nagy áremelés után sokan átálltak a vegyes tüzelésre, mások egyszerűen csak spórolnak a gázzal - ám így pénzben nem jelentkezik a kevesebb fogyasztás.
Szerettük volna megkérdezni az Égáz-Dégáz Zrt. képviselőinek véleményét is. Balla Eleonóra szóvivő házon kívül volt. Egy munkatársa közölte: küldjük el írásban a kérdéseinket, majd válaszolnak, de hétfőn erre már nem kerülhet sor. Laczó Sándor vezérigazgatót nem találta a titkárnője, aki megadta Iváncsics Sándor ügyfélszolgálati igazgató mobilszámát. Ez a szám ki volt kapcsolva, visszahívást kérő üzenetünkre az ügyfélszolgálatért felelős igazgató lapzártánkig nem válaszolt.
Nem mindenütt követik az Égáz-Dégáz Zrt. gyakorlatát. A Tigáz Zrt. több kelet-magyarországi megyére kiterjedő működési területén csaknem 1,2 millió fogyasztó közül mintegy 43 ezer ügyfélnek nem a ténylegesen leolvasott mérőállás, hanem az előző évi átlagfogyasztásuk alapján becsült érték alapján számlázták a gázdíjat januárban. De a becsült számlák és a tényleges fogyasztás között sok esetben olyan nagy volt a különbség, hogy a társaság a hibás számlákat sztornózta, majd a fogyasztóknak új számlát küldött. Ez azt jelenti, hogy az ügyfeleknek nem kell sem telefonon, sem személyesen, sem levélben intézkedniük, a pontosítást a Tigáz végezte. Mivel a régi számlákat sztornózták, nem jár következménnyel, ha valaki az azon szereplő gázdíjat nem fizette be. De aki befizette, annak a következő havi elszámolásában jóváírják az összeget.
A hibás számlát kapott ügyfelek az elmúlt hetekben megrohanták a Tigáz ügyfélszolgálatokat, és telefonon is olyan sokan érdeklődtek, hogy a rendszer napokra használhatatlanná vált. A tavalyi év hasonló időszakához képest az ügyfélszolgálati irodákat négyszer többen keresték föl, a telefonos ügyfélszolgálatra pedig a szokásos napi 5-6 ezer helyett több tízezer hívás érkezett. Amióta a Tigáz korrigálta a számlákat, az ügyfelek rohama is csillapodott. Igaz, tegnap ennek ellenére nem sikerült beszélnünk az ügyfélszolgálattal telefonon - a vonal szinte folyamatosan foglalt volt.