Az észak-erdélyi autópálya csak 2018-ra készülhet el
A tárcavezető már többször elégedetlenségét fejezte ki amiatt, hogy az autópálya építésével megbízott amerikai Bechtel cég túl lassan halad a munkálatokkal. Emlékeztetett, hogy tavaly a kormány 100 millió eurót bocsátott rendelkezésükre, de ebből csak 54 millió eurót voltak képesek elkölteni. Az idén noha a vállalkozó 120 millió eurót kért, a kormány csak 37 millió eurós előleget folyósított.
A tárcavezető közölte: a tavalyi tapasztalatra való tekintettel "némi tartózkodással" fogadták a Bechtel kérését. A kételyek eloszlatása érdekében a miniszter találkozott a cég vezetőivel, akiktől negyedévekre lebontott munkatervet kért. A miniszter hangsúlyozta: a román kormánynak pontosan tudnia kell, hogyan tervezze költségvetését a következő évekre, mert ha a Bechtel 2012-ben és 2013-ban 800 millió eurót kér, akkor előfordulhat, hogy a kormány nem tud egyszerre ennyi pénzt adni.
Berceanu szerint a munkálatok jelenlegi állása szerint a 2013-ra tervezett átadási határidőt legjobb esetben 2017-2018-ra kell halasztani, de ha a Bechtel évente csak 100 millió eurót képes elkölteni, akkor előfordulhat, hogy az autópálya csak 24 év múlva adható át a forgalomnak. (A 2013 is hosszabbított határidő, hiszen eredetileg 2012-re kellett volna befejezni az autópályát. Az egy éves halasztás annak tulajdonítható, hogy a román kormány és a Bechtel újratárgyalta a szerződés bizonyos tételeit, emiatt a munkálatok szüneteltek 2005-ben.)
Az amerikai óriásvállalat dolgát nehezíti a romániai építőipart súlytó akut munkaerőhiány. A Bechtel illetékesei Románia több nagyobb városában is szerveztek munkaerővásárt. Hangsúlyozták, hogy a tömeges külföldi munkavállalás miatt nagyon nehéz szakképzett munkásokat találni. A román kormány a Bechtel amerikai építőipari céggel 2003 végén kötött szerződést a 415 kilométeres, Brassót és Borsot összekötő, Észak-Erdélyt átszelő autópálya megépítésére. A beruházási költségét 3,8 milliárd, az építési munkák költségét 2,2 milliárd euróra becsülik.
(MTI)