Tavaszi vásárdömping Hongkongban
A Budapesten 2006 szeptemberében száz hongkongi vállalat részvételével lebonyolított Style Hong Kong kereskedelmi bemutató több ezer látogatót vonzott. A magyar üzleti élet képviselői mellett ausztriai, horvát, cseh, német, litván, lengyel, orosz, szerb, szlovák és szlovén üzletemberek látogattak el a rendezvényre. Az eredmények alapján a Hongkongi Kereskedelemfejlesztési Tanács (HKTDC) további lépéseket tesz annak érdekében, hogy Kelet-Közép-Európa és Hongkong között az eddigieknél is intenzívebbé váljanak a kétoldalú kereskedelmi kapcsolatok.
Az Ázsia kereskedelmi fővárosának címére pályázó Hongkong tavaszi kiállításain e régió vállalatainak az eddigieknél is jelentősebb részvételére számít. A kereskedelmi kapcsolatok fejlődését jellemzően példázza, hogy a Magyarországra érkező teljes hongkongi behozatal az elmúlt alig három év alatt több mint kétszeresére nőtt, így 2006 végére meghaladta az évi 980 millió USA dollárt.
Hongkong kitűnő adottságainak köszönhetően ideális kereskedelmi központ az üzletemberek számára, kedvező elhelyezkedéséből adódóan pedig olyan nemzetközi kiállításoknak ad otthont, amelyek egész iparágakat is kiszolgálnak - csábítják az üzletembereket az egykori brit terület kereskedelemfejlesztői.
A Hongkongi Kereskedelemfejlesztési Tanács negyven év sikertörténetével a háta mögött, nemzetközi viszonylatban az egyik legsikeresebb kereskedelmi vásárszervezőnek mondhatja magát, és további kiállítások bevezetésén dolgozik. 2007 végére a vásárlista 33 kereskedelmi eseménnyel bővelkedhet.
Benjamin Chau, a HKTDC kiállítási igazgatója a következőképpen vélekedik: „A gazdasági reformoknak és a kereskedelem liberalizációjának köszönhetően a kelet-európai piacok egyre nagyobb szerepet játszanak a nemzetközi áruforgalomban. Ezen országok vállalkozásainak remek lehetőség a hongkongi termékek vásárain való részvétel, mégpedig azért, hogy előnyt kovácsolhassanak Hong-Kong és Kína szomszédságából, és hogy részesülhessenek a hatalmas ázsiai piac bőséges kínálatából”.
A HKTDC Budapesti Konzultációs Irodája a magyar, és tavaly óta a román és a bolgár piacon is kereskedelmi és vásárszervezői tevékenységet lát el, mindhárom piacon hasonló eredménnyel. Mészáros László, a Hongkongi Kereskedelemfejlesztési Tanács budapesti konzultánsa statisztikai adatokkal támasztja alá a kétoldalú kereskedelem jelentőségét. 2003-ban például a Magyarországra érkező, teljes hongkongi behozatal 432 millió dollárt tett ki. Ezzel szemben 2006 végére az import értéke meghaladta a 980 millió dollárt, amely azt jelenti, hogy a 2003-as kereskedelmi adatokhoz viszonyítva, a 226%-os növekedésnek köszönhetően három év alatt megduplázódott a Hongkongból érkező magyar behozatal volumene. Az importált áruk toplistájának élén – a 2006. évi teljes behozatalhoz viszonyítva – 48 százalékban telekommunikációs termékek (472 millió USD) állnak. Utánuk 13,2 százalékban az elektromos áramkörök összeállításához szükséges alkatrészek (129 millió USD), 8,4 százalékban a számítógép-alkatrészek (83 millió USD), 7,1 százalékban az elektromos erőgépek és gépalkatrészek (70 millió USD), 4,6 százalékban pedig a félvezetők (45 millió USD) következnek. A játékok (17 millió USD), a számítógépek (14 millió USD), az órák (5 millió USD) és a cipők (4 mil-lió USD) értékben kerültek behozatalra 2006-ban.
A vásárok sikerességéről a HKTDC Budapesti Konzultációs Irodája rendszeresen pozitív visszajelzéseket kap. A hongkongi vásárokon részt vevő bolgár és román cégek hasonló nézeteket vallanak. Az egyik piacvezető magyar cég a következőképp vélekedik: „Igaz, hogy Hongkong messze van, viszont csak személyesen tudjuk kiszűrni a legmegfelelőbb partnereket, és meggyőződni arról, hogy minőségi termékeket kínálnak. A következő, cégünk profiljába vágó rendezvényen is biztosan részt veszünk Hongkongban.”
A kelet-európai cégvezetők számára főképp azok a közelgő áprilisi vásárok lehetnek izgalmasak, amelyek kategóriájukban Ázsia legnagyobb kereskedelmi eseményei, és a vállalkozások üzleti lehetőségeit is növelik, mivel a kiállítók a legújabb termékeket és szolgáltatásokat mutatják be a rendezvényeken. Ezek - felsorolásszerűen - a következők:
Tavaszi Hongkongi Elektronikai Vásár és a Nemzetközi ICT (Information and Communications Technology) Expo egyidejűleg, április 14-17. között kerül megrendezésre a Hongkongi Konferencia és Kiállítási Központban.
Minden év április 21-24. között több ezer kereskedő gyűlik össze az éves Hongkongi Háztartási Vásár alkalmával, amely kategóriájában a legnagyobb Ázsiában.
Április 28. és május 1. között három további vásárt szervez a HKTDC. A 22. alkalommal megrendezett Hongkongi Ajándék- és Reklámajándék Vásárt, a Nemzetközi Autóalkatrész Vásárt és a Hongkongi Nemzetközi Nyomdaipari és Csomagolástechnikai Vásárt.