Nappalból éjszakát fényelő

Hogyan lehet ezt a munkát egy első randin bemutatni? - kérdezem Kabán Benedektől, amire így felel: annyit mondok, hogy én fejezem be a filmet, és ezzel többnyire el van intézve.

Megadja a kép végső színeit apró elemekből: fény, árnyék, kontrasztok, árnyalatok, ő valósítja meg azt a látványt, amely az operatőr és a rendező szándéka volt - ezt csinálja a colourist.

- Az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban kezdődött minden, ahol volt fotólabor és videostúdió, ide jártam - meséli Kabán Benedek. - Később a Színház- és Filmművészeti Egyetem operatőr szakos hallgatója szerettem volna lenni, kétszer jelentkeztem, de egyszer sem mentem el a felvételire, kissé inamba szállt a bátorság.

Benedek inkább a Práter utcai fotósiskolába jelentkezett, ahol két év alatt tanulta ki a szakmát: később ebből profitálta a legtöbbet, hiszen éjjel-nappal a fényképezés kötötte le, a fekete-fehér labortól kezdve a legmodernebb színes technológiákig mindent kipróbált. Épp szendvicsfutárként dolgozott, amikor talált egy újsághirdetést, ebben az állt: colouristot keresnek, fényképészek előnyben.

- Felhívtam egy operatőr ismerősömet, és megkérdeztem: tudja-e, mi az a colourist? Fogalma sem volt róla. Gondoltam, csak kipróbálom, jelentkeztem hát a Magyar Filmlaborban. Az első interjú a produkciós igazgatóval zajlott, ahol röviden ismertették velem a munkakör sajátosságait, kihívásait, valamint a jövő lehetőségeit. Az első pillanatban világossá vált számomra, nekem találták ki ezt az alig tízéves szakmát: itt a helyem.

Benedek immár négy éve dolgozik "fényelőként", azt meséli, hogy más képi világot kell teremteni egy nagy moziba, mint az otthoni tévébe. Elsősorban a reklámokat szokták digitálisan megfényelni, azaz utólag a kisfilm színeit és tónusait megváltoztatni, de sok sorozat és videoklip látványosítását is a Filmlaborra bízzák. A colourist a gép vetítőtermében a rendezővel és operatőrrel közösen alakítja a képet, miközben minden változást nyomon követnek a vásznon. Ez a digitális képfeldolgozás a legapróbb részleteiben is meg tudja változtatni az adott képkockát vagy akár az egész film hangulatát.

- Ha kell, nappalból sötét éjszakát varázsolunk, de ugyanezt fordítva is meg lehet tenni - magyarázza Benedek, aki az idei filmszemle alkotásai közül több mint egy tucatban működött közre.

Kabán Benedek négy éve colourist, egyedi látványt teremt a filmeknek
Kabán Benedek négy éve colourist, egyedi látványt teremt a filmeknek
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.