Belga tiltás a Google-nak

Egy brüsszeli bíróság kedden eltiltotta a Google-t attól, hogy belga újságcikkeket, fotókat szerepeltessen internetes oldalain az érintett kiadóvállalatok előzetes engedélye nélkül. Ez a döntés szakértők szerint precedens-értékű lehet.

A belgiumi francia nyelvű lapok érdekeit védő cég, a Copiepresse egy évvel ezelőtt indított pert a Google ellen, azt követelve, hogy csak az érintett kiadók előzetes engedélyével kerülhessenek fel a Google oldalaira a belga cikkek, s hogy az érintett médiacégeknek a Google ezért fizessen is. Szeptember elején a brüsszeli bíróság ítéletben kötelezte az amerikai vállalatot, hogy internetes keresőprogramjának belga oldalairól távolítsa el a  Copiepresse-hez tartozó lapok cikkeit, fotóit, ábráit, s magas összegű bírságot szabott ki, ha ez nem történne meg. (Minden egyes nap késlekedésért a Google-nak 1 millió eurót kellett volna fizetnie.)

Az amerikai cég újabb eljárást kért, s ez ért véget a most kedden meghozott ítélettel: eszerint a közlési tilalom a szerzői jogok miatt továbbra is érvényes, de a pénzbírság összegét csökkentették, azaz késlekedés esetén napi 25 ezer euróban szabták meg. 

A Copiepresse szerint még három héttel ezelőtt is mintegy 960 ezer "tiltott" cikk szerepelt a Google archívumában. Márpedig ez  nyilvánvalóan komoly veszteség a belga lapkiadóknak: az egyik legtekintélyesebb belgiumi francia nyelvű napilap, a Le Soir például a korábbi lapszámok letöltéséért pénzt kér az internetezőktől, míg a  Google-nál az érdeklődők ingyen nézhetik meg a hetekkel korábbi cikkeket.

Magyarul erősít a Google

A Google médiavállalat erősíteni kívánja magyarországi jelenlétét, ezért a magyar nyelven jelenleg is elérhető szolgáltatásainak továbbfejlesztését, illetve újak indítását tűzte ki célul. Peresztegi Zoltán, az amerikai központú cég január elsejével kinevezett magyarországi képviselője sajtótájékoztatón kedden Budapesten a helyi internetpiac fejlettségével indokolta a világcég döntésének időzítését. 

A menedzsment megítélése a szerint most érte el az internet magyarországi elterjedtsége és az online reklámpiac fejlettsége a szükséges szintet ahhoz, hogy érdemes legyen megvizsgálni a szolgáltatási paletta bővítését - mondta a helyi képviselő. Utalt arra, hogy a világhálót ma már az emberek 30 százaléka használja, az internetes hirdetések piaca pedig tavaly 50  százalékkal 9,6 milliárd forintra nőtt.

Peresztegi Zoltán közölte, hogy feladata most a magyarországi felhasználói igények felmérése, ennek érdekében pedig piackutatások végzése. A helyi képviselő nem kívánta elárulni, hogy mikor és milyen új, magyar nyelvű szolgáltatások várhatóak a Google-tól.

Beszámolt arról, hogy a Google portfóliójában jelenleg kereső, levelező, eszköztár, képrendező, hirdetési, és asztali alkalmazásokat kezelő programokat lehet magyarul megtalálni a weben. Ugyanakkor még csak angolul érhetők el például a cég műholdas, illetve hagyományos térképkezelő, híranyagokat tematizáló, könyvtár  funkciójú, személyre szabható honlapot szerkesztő, mozgóképek feltöltését szolgáló, és kapcsolatépítő szolgáltatásai.

A helyi képviselő nem szolgált adatokkal a Google jelenlegi magyarországi piaci részesedésével, és a vállalati célokkal kapcsolatban sem. Utalt ugyanakkor egy szakmai piackutató cég felmérésére, amely szerint a magyarországi keresőprogramok reklámbevételeiből a Google 34 százalékkal részesedik.


(forrás: MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.