Az Apple dekódolja a bírálatokat

A trösztellenes fellépést sürgető európai fogyasztóvédőknek és kormányhivataloknak azt üzeni az Apple, hogy nem neki, hanem a zeneműkiadóknak kell felhagyniuk az internetes letöltés kódolásával.

Egy nappal azután, hogy az Apple információs technológiai cég megegyezett a másik Apple-céggel, azaz a Beatles lemezkiadójával a névhasználatról és a legendás együttes dalainak szerzői jogairól, Steven Jobs, a számítástechnikai vállalat vezére támadásba lendült az őt hosszabb ideje bíráló európai országok ellen. Sérelmezi, hogy szemére vetik: a világ legnagyobb elektronikus zeneműboltjában, vagyis az Apple által 2003-ban megnyitott iTunesban vásárolt dalokat csak az Apple iPod lejátszóján lehet meghallgatni. - Ez így van - írja Jobs cége honlapján -, de az érintett országoknak inkább a nagy zeneműkiadókat kellene rávenniük arra, hogy oldják fel az online letöltések kódvédelmét. - Hozzáteszi: az iPod természetesen lejátssza az összes védetlen zenét.

A világ zeneműkínálatának hetven százalékát kézben tartó négy nagy kiadótársaság (a Universal, a Sony, a Warner és az EMI) csak úgy tette lehetővé az Apple számára az általuk kiadott dalok internetes forgalmazását, ha vállalja: a további másolást tiltó szoftvert alkalmaz. A FairPlay rendszer éppen ezt szolgálja: a vevő nem tudja hozzáférhetővé tenni a dalt másoknak.

Mint az várható volt, macska-egér harc kezdődött. Jobs szerint éppen elég elmés ember ül a számítógépek előtt azért, hogy megpróbálja feltörni a védelmi kódokat. Vagyis a kódolás az eredeti problémát sem oldja meg, nem számolja fel a kalózkodást.

Három lehetőség kínálkozik. Az egyik az, hogy minden marad a régiben. Ebben az esetben az Apple-ről letöltött zene csak Apple-lejátszón, a Sonytól származó Sonyn, a Microsoftról levett muzsika pedig Microsoft-berendezésen élvezhető csak. Ám Jobs szerint még így sem igaz, hogy a fogyasztó kényszerűen egy eladóhoz kötődik. Az utóbbi három évben kilencvenmillió iPodra kétmilliárd zeneszámot töltöttek le az iTunes-ról, iPodonként tehát mindöszsze huszonkettőt, miközben egy lejátszóra ezer dal fér, s a felmérések szerint az átlagos iPod már megtelt - tiltó kódokat nem alkalmazó forrásból.

A másik megoldás az lehetne, hogy az Apple hozzáférhetővé teszi a FairPlay szoftvert versenytársai számára. Ebben az esetben valóban ellenőrizhetetlenné válna, hogy ki mit tölt le, s azt hogyan adja tovább. Ez lenne a kalózok paradicsoma. Az igazi megoldás ezzel szemben az lenne, ha a kódolást egyszerűen eltörölnék, hiszen akkor minden zeneszám minden lejátszón megszólalna, s minden online zeneműboltból a teljes kínálat letölthetővé válna. Ez már csak azért is indokolt, mert tavaly összesen kétmilliárd kódolt dalt töltöttek le, miközben a kiadók húszmilliárd zeneszámot adtak el CD-n mindenféle másolás elleni védelem nélkül. Jobs azt javasolja: mivel a Universal a francia Vivendié, az EMI brit, a Sony pedig a Bertelsmann részesedése miatt félig német, az érintett kormányok szólítsák fel ezeket a cégeket, hogy hagyják abba az online kódolást.

Zene, zene, zene

A digitális zeneletöltés miatt a kompaktlemezek forgalma 23 százalékkal csökkent 2000 és 2006 között. Az Apple iTunes a világ legnagyobb digitális zeneműboltja, amely 2003-as indulása óta több mint kétmilliárd zeneszámot értékesített a világhálón keresztül. Havonta egyébként egymilliárd dalt cserélnek egymással a digitális gyűjtők. A nagy kiadók először a Napster digitális zeneterjesztő vállalkozás ellen léptek fel, aztán szerzői jogi megállapodásokat kötöttek többek között a Kazaa, a Grokster, az eDonkey digitális zeneforrásokkal. (Reuters)

Jobs szerint nem neki, a kiadóknak kellene lépniük
Jobs szerint nem neki, a kiadóknak kellene lépniük
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.