Abramovics cége nyerte el a Malév-tendert
Az ÁPV Zrt. csütörtöki igazgatósági ülésén áttekintették a Malév Zrt. privatizációs folyamatát, amelyet érvényesnek és eredményesnek ítélték, az eljárás nyertesévé a tárgyalásos eljárás záró szakaszába egyedüliként meghívott AirBridge Zrt.-t nyilvánították - derül ki a privatizációs szervezet közleményéből. A magánosítási eljárást lezáró részvényadásvételi szerződés véglegesítésére és aláírására a Malév érdekképviseleteivel történő egyeztetéseket követően kerülhet sor. Az ÁPV Zrt. jelenleg további információkat nem közöl, a folyamat részletes bemutatását a privatizációs szerződés aláírását követően teszi meg.
Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. (ÁPV) 100 százalékos tulajdonú vállalatot alapít arra, hogy a Malév által állami garanciával felvett hosszúlejáratú kölcsönt átvállalja - derül ki a csütörtökön közzétett kormányhatározatból. Ebbe a cégbe kerülhet be a légitársaság működéséhez szükséges néhány vagyonelem, és/vagy vagyoni jog, mindaddig, míg a magántulajdonba került Malév a kölcsönt vissza nem fizeti.
A Malév 2005. évi beszámolója szerint 2005 december 31-én 19,207 milliárd forint hátrasorolt kötelezettsége volt a légitársaságnak. A kormányhatározat úgy szól, hogy az intézkedés az MFB Zrt.-től felvett, állami készfizető kezességvállalással fedezett, "hátrasorolt" kölcsön átvállalását engedélyezi a privatizációs szervezet által megalakítandó vállalata számára. A határozat alapján a kölcsön futamidejét 2020-ig meghosszabbítják.
A kormány a határozat szerint felkéri a pénzügyminisztert, hogy kezdeményezze az Európai Bizottságnál a Malév privatizációs tranzakciójának vizsgálatát. Az MTI értesülése szerint erre azért van szükség, mert egyeztetni kell arról, hogy a privatizációhoz kapcsolódó intézkedések összhangban vannak-e az uniós elvárásokkal.
A kormány ugyanis február 6-iki határozatában tudomásul vette, miszerint a pénzügyminiszter engedélyezte az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt.-nek, hogy a privatizációs szerződés megkötésével összefüggésben legfeljebb 5,2 milliárd forint összeghatárig szavatossági kötelezettséget vállaljon. További 3,5 milliárd forint tulajdonosi kölcsönt is nyújt az ÁPV a kormányhatározat alapján a Malév számára azon a címen, hogy átmenetileg finanszírozza a Malév által vásárolt eszközök után fizetendő áfát.
Veres János pénzügyminiszter múlt szerdán a kormányülést követő sajtótájékoztatón elmondta: a kormány hozzájárul az ÁPV Zrt. igazgatósága által tett javaslathoz, hogy a Malév vagyonelemei egy állami vagyonkezelőhöz kerüljenek, és ezekért a Malév használati díjat fizessen, így fokozatosan térüljön meg a Malév államilag garantált hitelállománya. Veres János konkrétumok ismertetése nélkül akkor elmondta: a kormány hozzájárult ahhoz, hogy az ÁPV Zrt. tovább tárgyalhasson a vevőjelölt AirBridge Zrt.-vel arról, hogy mely vagyonelemek kerüljenek az állami vagyonkezelőhöz, amelynek létrehozása nem kezdődhetett meg a kormány döntése nélkül. A konstrukció nem módosít a vevő által vállalt garancia mértékén, és nem jelent további költségvetési terhet sem. Azt azonban nem zárta ki, hogy a megajánlott vételár módosulhat a vagyonkezelőhöz kerülő vagyonelemek értékének függvényében.
Az ÁPV Zrt. 2006. szeptember 7-én hirdetett nyilvános ajánlattételi felhívással induló, tárgyalásos privatizációs eljárást a nemzeti légitársaság állami tulajdonban lévő 99,95 százaléknyi részvénycsomagjára. A tárgyalásokat végül három ajánlattevővel kezdte meg, de a végső szakaszban a privatizációs szervezet csak a Borisz Abramovics orosz üzletember nevével fémjelzett, Magyarországon bejegyzett AirBridge Zrt.-vel tárgyal.
Az Airbrdige a legtovább a litván LAL-la versenyzett, de utóbbi végül nem tudta teljesíteni az ÁPV elvárásait. Utóbb ugyan jelezte, hogy már minden feltételnek eleget tett, de eddigre a privatizációs szervezet már kiejtette a versenyből, és csak az Airbridge-dzsel tárgyalt tovább.
Az ÁPV Zrt. buszokról is tárgyalt csütörtökön. Az igazgatósága még 2006. július 20-i ülésén döntött arról, hogy ötmilliárd forint alaptőke-emelést hagy jóvá 23 Volán társaság részére. A Volán társaságok közgyűlései az autóbusz rekonstrukciós program folytatására biztosított pénzügyi forrás felhasználását új autóbuszok beszerzésére határozták meg. A igazgatósága a mai ülésén jóváhagyta, hogy az autóbusz-rekonstrukciós program keretén belül az ÁPV Zrt. 100 százalékos tulajdonában lévő Autóbusz-Invest Kft. a Volán társaságok részére juttatott 5 milliárd forint terhére új elővárosi autóbuszok központosított beszerzésére három, egymástól független ajánlati felhívást tegyen közzé.