A Gazdasági Versenyhivatal ágazati vizsgálatot indított a lakossági és kisvállalati bankpiacon az ügyfelek bankváltási lehetőségeiről. Egy hasonló vizsgálat a kártyapiacon több eljárást és bírságot vont maga után, így most is elkezdhetnek izgulni a hitelintézetek.
Szabad-e váltani az ügyfeleknek? - A bankszektort vizsgálja a versenyhivatal
Beváltotta ígéretét a versenyhivatal elnöke, Nagy Zoltán, aki a Népszabadságnak adott interjújában egy hete azt mondta, hogy a GVH vizsgálatot indít, amelyben az ügyfelek bankváltási lehetőségeit nézi meg. Az ilyen ágazati vizsgálatok eredménye több esetben is megalapozott már később konkrét eljárásokat, a kártyahasználatban feltárt problémák nyomán például az OTP-t százmillióra bírságolták, más bankok ellen pedig még folyik az eljárás.
A versenyhivatal szerint a pénzügyi szolgáltatások területén valódi piaci verseny csak akkor alakul ki, ha az ügyfelek szabadon választhatnak a piaci szereplők között. A választási szabadságnak azonban nemcsak a pénzügyi szolgáltatások első igénybevételekor kell érvényesülnie, hanem akkor is, amikor a fogyasztók valamilyen okból úgy döntenek, hogy bankot váltanak.
A különböző pénzügyi szolgáltatók által kínált termékek közötti választás garantálja, hogy a fogyasztók gyorsan tudjanak reagálni a kedvezőbb feltételekkel kínált vagy az új, innovatív termékek megjelenésére. A fogyasztók mobilitása biztosítja, hogy a pénzügyi szolgáltatóknak érdemes legyen a lehető legversenyképesebb termékeket kifejleszteni és árusítani. Ebben az esetben remélhetik, hogy termékük elegendő fogyasztóhoz jut el ahhoz, hogy befektetéseik megtérüljenek. A bankváltás lehetősége tehát a pénzügyi piac hatékony működésének és az érdemi versenynek az egyik legfontosabb garanciája.
Nemzetközi tapasztalatok és a GVH által Magyarországon észlelt piaci jelenségek valószínűsítik, hogy a lakossági és a kisvállalati piacon bizonyos termékek esetében ritkán fordul elő bankváltás, így a piaci verseny torzulhat vagy korlátozódhat. A bankváltási költségek magas szintje például alkalmas lehet a verseny torzítására és korlátozására, hiszen a fogyasztók pénzügyi döntéseit alapvetően befolyásolják a már meglévő banki kapcsolataik. Például több olyan banki termék van, ahol a piaci szereplők intenzíven versengenek az ügyfelek megszerzéséért. A magas bankváltási költségek miatt azonban a fogyasztók a szerződések megkötése után már nem képesek az igénybevett szolgáltatást egy másik bank hasonló szolgáltatásával helyettesíteni. Az adott szerződéses kapcsolatokban a bankok jelentősen megnövekedett piaci hatalma alkalmas lehet arra, hogy egyes fogyasztókat “fogva tartsanak” és ezt a számukra előnyös helyzetet kihasználva egy megfelelően működő versenypiachoz képest szokatlan mértékű előnyt érhessenek el. A fogyasztók fogvatartottsága miatt a verseny érezhetően gyengülhet, ami végső soron éppen a fogyasztók számára káros.
A bankváltás megkönnyítése, költségeinek csökkentése tehát egyes pénzügyi termékek esetében jelentősen hozzájárulhat ahhoz, hogy a lakossági bankpiacon megszűnjenek a fogyasztói mobilitás útjában álló akadályok. A bankok közti átjárhatóság biztosításával, könnyebbé tételével élénkülhet a verseny, aminek következtében a fogyasztók magasabb minőségű és kedvezőbb áru szolgáltatásokhoz juthatnak.