Eltörölnék a jobbkéz-szabályt
Töröltetné a jobbkéz-szabályt az MDF a KRESZ-ből, s minden kereszteződésbe az áthaladási elsőbbséget egyértelműen szabályozó táblákat helyeztetne ki - jelentette be tegnap Hock Zoltán, a párt elnökhelyettese és Almássy Kornél alelnök. A politikusok hamarosan kezdeményezik a KRESZ módosítását.
A jobbkéz-szabály eltörlése esetén több tízezer kereszteződésbe kellene két-két elsőbbségadás kötelező táblát kihelyezniük a közútkezelőknek, illetve (belterületi utak esetében) az önkormányzatoknak, országosan több milliárd forintért.
Az MDF-es politikusok szerint egyetlen tábla beszerzése és felszerelése tizenötezer forint. (Rendőrségi források szerint bruttó 80 ezer, a fővárosi közterület-fenntartó közlése szerint 23 ezer 500 forint plusz áfa.)
Az Európai Unió számos tagállamában a magyarországi gyakorlathoz képest lényegesen kevesebb közlekedési jelzőtáblát állítanak fel az utak mentén. Ahol az áthaladási elsőbbséget külön tábla nem jelzi, ott az MDF által eltörölni javasolt jobbkéz-szabályt alkalmazzák.
Hock és Almássy a KSH adataival érvelt a javaslat mellett - 2006. szeptember végéig háromezer baleset történt útkereszteződésben, ezek többsége lakott területen belül. Rendőrségi forrásokra hivatkozva pedig azt közölték, hogy az évi húszezer személyi sérüléses közlekedési baleset ötödét az elsőbbségi szabályok meg nem adása okozza.
Hivatalos rendőrségi források nem kívántak reagálni az MDF kezdeményezésére, amelyet a sokmilliárdos költségkihatása miatt Hock és Almássy is csak nyolc-tíz év alatt tart végrehajthatónak.
Korábbi rendőrségi közlések szerint Magyarországon a legfőbb baleseti ok az abszolút és a relatív gyorshajtás. Második helyen áll az előzési-irányváltási, majd harmadikként a kanyarodási szabályok be nem tartása. Szakértők nem értik, miért gondolják az MDF szakpolitikusai, hogy azok, akik a jobbkéz-szabályt nem tartották be, az elsőbbségadás kötelező tábla jelzését figyelembe veszik majd?
A jobbkéz-szabály az egymást keresztező utak mindegyikén lassításra kényszeríti az autósokat a kereszteződéshez közeledve (hiszen mindegyiküknek figyelniük kell az esetleg jobbról érkezőkre), ellenben az egymásnak alá- és fölérendelt utakon csak az alsóbb rendűnek minősített úton haladónak kell lassítania.
A javaslat esetleges elfogadása a szakértők szerint kizárólag a táblakészítőknek és -telepítőknek jó. Az MDF-es politikusok azt ígérik, javaslatukat véleményeztetik a témában illetékes kutató- és szakértői intézetekkel, egyetemekkel, és meggyőzik a fővárosi vezetést, hogy valamelyik kerületben kísérletként próbálják ki ezt a gyakorlatban is.