Alkoholos autók elvonókúrán
Magyarországon az etanolgyártás igazi sikertörténet: a jelenleg zajló beruházások nyomán 2008-ra etanol-nagyhatalommá válhatunk. A forgalmazás viszont egyelőre tipikus magyar kudarcsztori: néhány magáncég ellenérdekeltsége és az állami bürokrácia tehetetlensége immár fél éve hatékonyan akadályozza az első hazai etanolos benzinkút megnyitását.
Tavaly ősszel megszületett a kormányzati döntés a 85 százalékos etanoltartalmú (a benzinhez képest kimagaslóan környezetkímélő) üzemanyag eta-nolhányadának jövedékiadó-mentességéről. Bár akkor a forgalmazást még 2006-ra ígérték, a jogszabály jellemzően csak az idén januárban lépett hatályba. Ekkor kezdődött a forgalmazásra vállalkozók tortúrája: mivel az E85 (a 15 százalékos benzintartalom miatt) továbbra is jövedéki termék, az árusításához új jövedéki engedélyre van szükség. Ezután a benzinkút tulajdonosának már csak a franchise-gazdával kell megegyeznie a starthoz, ilyen engedélyt azonban információink szerint egyetlen olajmulti sem adott ki magyarországi partnerkútjainak (a Mol pedig eleve nem érdeklődik az E85-forgalmazás iránt). Áthidaló megoldásként a forgalmazók kitalálták, hogy a kút mellett, de már külső területen, "bioszigeteken" árulják az új üzemanyagot, de ehhez új infrastruktúrára és engedélyekre van szükség, ami további, legalább féléves procedúra.
Létezik egy egyszerűbb megoldás is: apró konténeres etanolkutak telepítése. Ezek a készre szerelt állomások két hónap alatt (az engedélyezéssel együtt) elkészülnek, viszont nem üzemeltethetőek közforgalmú benzinkútként, azaz ott készpénzes vagy bankkártyás ügyfél nem tankolhat (céges flottaszerződés alapján már igen). Ugyanitt persze közben el lehet kezdeni egy "igazi" etanolos kútfej engedélyeztetését is...
A nehézségek ellenére egy budapesti és néhány vidéki helyszínen már az utolsó lépéseknél tartanak, a forgalmazás értesüléseink szerint még ebben a negyedévben megindul. A kiskereskedelmi ár literenként 175-180 forint körül lesz, ami még a jelenlegi, relatíve alacsony benzinár mellett is vonzó. Az etanolos autóknak szánt, a nemzetközi gyakorlatban bevettnek számító további (parkolási, regisztrációs adó- stb.) kedvezményekről viszont még mindig tart az egyezkedés.
Amúgy az EU-tagállamok közül Magyarország rendelkezik a második legnagyobb bioetanol-előállítási potenciállal. A kiváló gabona-, cukorrépa- és egyéb termőhelyeinknek köszönhető pozíció egyelőre csak elvi lehetőség, ám az ágazat iránt megnyilvánuló befektetői érdeklődés gyakorlati lépéseket is sejtet. Idehaza több helyen (például a Győri Szeszgyárban és a pápai Készenlét Rt.-nél) ma is folyik etanolgyártás, a BKZ Zrt. és az Európai Bioenergia Zrt. pedig most készít elő egy hasonló célú megaprojektet: négy gyárban össesen évi 1,5 millió tonna gabonából állítanának elő etanolt. Az előzetes számítások, illetve a búza- és kukoricafelvásárlási árak alapján az önköltség literenként 30-35 eurócent (mintegy 80-90 forint) lenne - innentől tehát csak a jövedéki szabályokat megállapító államon múlik, hogy versenyképes lesz-e idehaza a bioüzemanyag. A gyártók óvatosságát mutatja, hogy eleinte főként exportra termelnének, ám hosszú távra terveznek, hiszen 10 éves átvételi szerződéseket kívánnak kötni a nekik dolgozó agrártermelőkkel.
A bioüzemanyag-piac egész Európában felpezsdült, miután idén az összes EU-tagállamban megjelennek (vagy már meg is jelentek) a biodízellel és bioetanollal működő autók. Ráadásul a hagyományos üzemanyagokhoz is évente növekvő arányú bio-alkotóelemet kell keverni (a benzinnél jelenleg 5,75 százalék az elérendő cél, de a benzinmotorok akár 15 százaléknyi hozzáadott etanollal is hajthatók átalakítás nélkül). Az e téren legfejlettebb Svédországban tavaly több mit tízezer Saab 9-5 BioPower, Ford Flexifuel és Volvo Flexifuel talált gazdára - jellemző, hogy a várakozási idő általában több hónap, és az etanol-, illetve benzinhajtással is kérhető modellek 80 százalékát a vevők "alternatív" motorral rendelik.
Az immár Magyarországon is kapható 9-5 BioPower autók árképzésénél a svédországi szabály érvényesül: az ár a benzin- és a dízelmodellek között van, ami a gyakorlatban 1000 euró többletet jelent a 2000-es turbóbenzines változathoz képest. Ezért a pénzért a vevő egy szintén kétliteres turbós, de 150 helyett 180 lóerős autót kap.
Az E85 használata átlagosan 80 százalékkal kisebb légszennyezéssel jár). Magyarországon további előny lenne, hogy mezőgazdasági munkahelyek keletkeznének (a fentebb említett négy üzem kapcsán közvetve és közvetlenül 4000 új állással számolnak), és biztos piaca lenne a hazai búza, kukorica, cukorrépa, napraforgó és repce jelentős részének, ami talán szintén megérne némi adószedői önmérsékletet.