Három év börtön a Hyundai elnökének
A cégcsoport elnökét korrupcióval, közelebbről azzal vádolták, hogy több mint 100 milliárd vont (85 millió euró) terelt a vállalati vagyonból egy megvesztegetési alapba, amelyből kijárókat pénzelt és saját számlára is költött.
A 68 éves Csungot tavaly áprilisban vették őrizetbe, júniusban egymillió dollárt érő óvadék ellenében szabadon bocsátották. Az ügyészség hat év szabadságvesztést kért, a védelem figyelmeztetést szeretett volna elérni, a vádlott érdemeire és rossz egészségi állapotára hivatkozva. A cégelnök maga elismerte vétkességét, bocsánatot kért és enyhe ítéletben reménykedett, mert - mint mondta - szeretné elérni munkája célját: a világ ötödik számú autógyárává emelni a Hyundait.
A Hyundai - a hozzá tartozó Kiával együtt - a nagyságra hatodik autógyárcsoport a világon, és 2010-re az első öt közé akarnak kerülni. A bíróság részben elfogadta az érvelést: az ügyészség és a védelem kérései között középen kiszámolt ítéletet azzal indokolta, hogy noha kétségtelenül bűncselekmény történt, tekintetbe kell venni Csung kiemelkedő hozzájárulását Dél-Korea gazdaságának fejlődéséhez.
Csung Mong Ku a legidősebb még életben lévő fia Csung Ju Jungnak, aki 1947-ben a Hyundai csoportot, majd 1967-ben a Hyundai Motor autógyárat alapította. Csung Mong Ko 1999 óta vezeti a Hyundait, addig a nagybátyja, Csung Sze Jung volt az elnök. Mindazonáltal az ítélet a Dél-Koreában ilyen esetekben szokásosnál kissé erősebb: 2004-ben a bíróság háromévi felfüggesztett börtönre ítélte például a legnagyobb dél-koreai olajfinomító, az SK Corp. vezérigazgatóját, azért, hogy továbbra is be tudja tölteni fontos állását.
A Hyundai Motor elnöke ellen indított eljárás ellenére tavaly májusban Szöulban aláírták az új, Csehországban létesítendő Hyundai gyártótelepről szóló megállapodást. A helyzetre való tekintettel az építés kezdetét nem rögzítették. A cseh fél azonban úgy tudja, hogy a Hyundai megerősítette szándékát: legkésőbb 2009 elejétől a terv szerint beindítja a termelést. A május 17-re tervezett alapkőletétel mindenesetre elmaradt a csehországi Novosicében, és a Hyundai szóvivője is csak annyit közölt: az elnök vezetésbe történő visszatérése után meghozzák a döntést az építkezés beindításának idejéről.
A jelenlegi helyzet úgy áll, hogy a Hyundai autógyár a korábban tervezettnél mintegy 30 százalékkal többet, 1,3 milliárd eurót akar beruházni Csehországban. Az észak-morvaországi, novosicei autógyár - a Hyundai első európai autógyára - a legújabb tervek szerint is 2009-ben már megkezdi a termelést, de a bővítés utána is folytatódik. Az első évben 200 ezer, 2011-ben 300 ezer gépkocsi gyártását tervezik. Az új Hyundai autógyár építése mostanában kezdődik Nosovicében. A Hyundai Motor Co. külföldön ezidáig csak Indiában, Törökországban, Kínában és az Egyesült Államokban rendelkezett autóösszeszerelő-üzemmel.
A Pricewaterhouse Coopers tanácsadó cég szerint Szlovákia 2010-ig 429 százalékkal növeli autógyártását, és ezzel a vezető járműgyártók országok sorába kerül Európában. A felfutás két nagy gyártó, dél-koreai Hyundai-leányvállalat Kia és a francia PSA Peugeot Citroen beruházásainak köszönhető. A Kia tavaly júniusban kezdte próbaüzemét Zsolna (Zilina) mellett, hivatalosan év végén indították a termelést a 700 millió eurós beruházással épült üzemben. A Kia idén 150 ezer autót gyárt majd, az évi tervezett teljes kapacitást, 300 ezer járművet, 2009-re érik el. Év végén pótlólagos beruházást jelentettek be az autómotor-gyártás bővítése végett - a korábban tervezett évi 300 ezer helyett évi 500-600 ezer motor fognak gyártani, a többletet főleg a csehországi Hyundai-gyárnak szánják -, a teljes beruházás így megközelíti az egymilliárd eurót. A PSA Peugeot Citroen is már megkezdte próbaüzemét első nagyszombati (Trnava) üzemében - amelybe ugyancsak 700 millió eurót ruházott be -, legyártva az első ezer Peugeot 207-es modellt. A Peugeot közlése szerint az üzemben 60 ezer autót gyártottak az év végéig, idén 240 ezer jármű a terv, 2008-ban 300 ezer. A Peugeot egy második üzemet is tervez Szlovákiában, 357 millió euróért, amely a tervek szerint évente 150 ezer autót bocsátana ki.
(MTI)