Három év börtön a Hyundai elnökének

Három év letöltendő börtönre ítélte a dél-koreai Hyundai autógyárcsoport elnökét, Csung Mong Kut hétfőn az elsőfokú bíróság Szöulban. A  védelem fellebbezett. Az elnök a másodfokú ítéletig továbbra is szabadlábon maradhat, és teljes ellenőrzést gyakorol a vállalat fölött.

A cégcsoport elnökét korrupcióval, közelebbről azzal vádolták, hogy több mint 100 milliárd vont (85 millió euró) terelt a vállalati  vagyonból egy megvesztegetési alapba, amelyből kijárókat pénzelt és  saját számlára is költött.
A 68 éves Csungot tavaly áprilisban vették őrizetbe, júniusban  egymillió dollárt érő óvadék ellenében szabadon bocsátották. Az  ügyészség hat év szabadságvesztést kért, a védelem figyelmeztetést  szeretett volna elérni, a vádlott érdemeire és rossz egészségi  állapotára hivatkozva. A cégelnök maga elismerte vétkességét,  bocsánatot kért és enyhe ítéletben reménykedett, mert - mint mondta  - szeretné elérni munkája célját: a világ ötödik számú autógyárává  emelni a Hyundait.

A Hyundai - a hozzá tartozó Kiával együtt - a nagyságra hatodik  autógyárcsoport a világon, és 2010-re az első öt közé akarnak  kerülni. A bíróság részben elfogadta az érvelést: az ügyészség és a  védelem kérései között középen kiszámolt ítéletet azzal indokolta,  hogy noha kétségtelenül bűncselekmény történt, tekintetbe kell venni  Csung kiemelkedő hozzájárulását Dél-Korea gazdaságának fejlődéséhez.
Csung Mong Ku a legidősebb még életben lévő fia Csung Ju Jungnak, aki 1947-ben a Hyundai csoportot, majd 1967-ben a Hyundai  Motor autógyárat alapította. Csung Mong Ko 1999 óta vezeti a Hyundait, addig a nagybátyja, Csung Sze Jung volt az elnök. Mindazonáltal az ítélet a Dél-Koreában ilyen esetekben  szokásosnál kissé erősebb: 2004-ben a bíróság háromévi  felfüggesztett börtönre ítélte például a legnagyobb dél-koreai  olajfinomító, az SK Corp. vezérigazgatóját, azért, hogy továbbra is  be tudja tölteni fontos állását.

A Hyundai Motor elnöke ellen indított  eljárás ellenére tavaly  májusban Szöulban aláírták az új, Csehországban létesítendő Hyundai  gyártótelepről szóló megállapodást. A helyzetre való tekintettel az építés kezdetét nem rögzítették. A cseh fél azonban úgy tudja, hogy a Hyundai megerősítette  szándékát: legkésőbb 2009 elejétől a terv szerint beindítja a  termelést. A május 17-re tervezett alapkőletétel mindenesetre elmaradt a  csehországi Novosicében, és a Hyundai szóvivője is csak annyit  közölt: az elnök vezetésbe történő visszatérése után meghozzák a  döntést az építkezés beindításának idejéről.
A jelenlegi helyzet úgy áll, hogy a Hyundai autógyár a korábban  tervezettnél mintegy 30 százalékkal többet, 1,3 milliárd eurót akar beruházni Csehországban. Az észak-morvaországi, novosicei autógyár - a Hyundai első európai autógyára - a legújabb tervek szerint is  2009-ben már megkezdi a termelést, de a bővítés utána is  folytatódik. Az első évben 200 ezer, 2011-ben 300 ezer gépkocsi  gyártását tervezik. Az új Hyundai autógyár építése mostanában  kezdődik Nosovicében. A Hyundai Motor Co. külföldön ezidáig csak Indiában,  Törökországban, Kínában és az Egyesült Államokban rendelkezett  autóösszeszerelő-üzemmel. 


A Pricewaterhouse Coopers tanácsadó cég szerint Szlovákia  2010-ig 429 százalékkal növeli autógyártását, és ezzel a vezető  járműgyártók országok sorába kerül Európában. A felfutás két nagy gyártó, dél-koreai Hyundai-leányvállalat Kia  és a francia PSA Peugeot Citroen beruházásainak köszönhető. A Kia  tavaly júniusban kezdte próbaüzemét Zsolna (Zilina)  mellett, hivatalosan év végén indították a termelést a 700 millió  eurós beruházással épült üzemben. A Kia idén 150 ezer autót gyárt  majd, az évi tervezett teljes kapacitást, 300 ezer járművet, 2009-re  érik el. Év végén pótlólagos beruházást jelentettek be az  autómotor-gyártás bővítése végett - a korábban tervezett évi 300  ezer helyett évi 500-600 ezer motor fognak gyártani, a többletet  főleg a csehországi Hyundai-gyárnak szánják -, a teljes beruházás  így megközelíti az egymilliárd eurót. A PSA Peugeot Citroen is már megkezdte próbaüzemét első  nagyszombati (Trnava) üzemében - amelybe ugyancsak 700 millió eurót  ruházott be -, legyártva az első ezer Peugeot 207-es modellt. A Peugeot közlése szerint az üzemben 60 ezer autót gyártottak az év  végéig, idén 240 ezer jármű a terv, 2008-ban 300 ezer. A Peugeot egy második üzemet is tervez Szlovákiában, 357 millió  euróért, amely a tervek szerint évente 150 ezer autót bocsátana ki.

(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.