M15-M70: matrica két "majdnem-sztrádára"
A gazdasági tárca harmincöt kilométernyi, ma még díjmentesen használható autóútra, az M15-ösre és az M70-esre terjesztené ki első lépésben a matricás autópályadíj-rendszert a legkisebb, 3,5 tonna alatti jármű-kategóriában. Az M1-es autópályát a szlovák határral, illetve Letenyét Tornyiszentmiklóson át az országhatárral összekötő két szakasz díjasításával azonban még nincs vége az autóutak felmatricázásának. A szaktárca egyeztetés alatt álló előterjesztése szerint él a terv: az összes gyorsforgalmi úton valamennyi jármű-kategória számára kötelezővé tennék a matricás útdíjfizetést.
Úgy tudjuk, a meglévő kétszáz kilométernyi autóúti kiépítettségű útszakasz matricásításáról a héten is tárgyaltak. A várható tiltakozások miatt azonban többségük fizetőssé tételéről egyelőre nem határoztak. Elvi döntés is csak az M15-ösről és az M70-esről született. A kalapban mégis benne maradt, hogy a személygépkocsival közlekedőknek a tucatnyi ingyen használható út közül néhányra meg kell majd váltaniuk az autópálya-matricákat. Elsősorban azok az utak jöhetnek szóba, amelyekkel párhuzamosan alsóbbrendű út is fut. Ilyen például a Vác és Budapest közti 2/A, amely mellett alternatívát kínál a régi 2-es főút. A gyors döntést mindenesetre akadályozhatja, hogy a matricásításhoz szükséges forgalmi és környezetvédelmi hatástanulmányok eddig egyetlen útra sem készültek el.
A fizetős utak körének bővítését valószínűsíti az is, hogy a gazdasági tárca szakértői szerint a használatarányos elektronikus útdíjszedés bevezetése előtt a gyorsforgalmi utakon meg kellene szüntetni az ingyenes szakaszokat. Ez azt jelentené: a tehergépkocsiknak előreláthatólag 2009-től, a személygépkocsiknak 2011-től a városi elkerülő szakaszokon is - így akár az M0-áson, illetve az M1, M3, M5, M6, M7 fővárosi bevezető szakaszain - fizetniük kellene. Ennél nagyobb merítést már csak az jelenthet, ha a személygépkocsik számára az "országos közutakon" is kötelezővé teszik a díjfizetést.
Ez ugyanis már nemcsak a gyorsforgalmi, hanem a főutak díjasítását is jelenheti a legkisebb jármű-kategóriában. Ennek mérlegelése azonban a gazdasági tárca előterjesztés-tervezete szerint "a jövő évek útdíjpolitikájának kialakítása során lesz feladat".
Az autósok számára sovány vigasz, hogy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. nemcsak a személygépkocsiknak fizetőssé tett 35 kilométernyi autóút, hanem a kamionok számára díjasítandó mintegy ezer kilométer főút ellenőrzésére sincs felkészülve. Az értékesítési és az ellenőrzési rendszer bővítése, a matricahasználatra figyelmeztető táblák kihelyezése 550 millió forintba kerülne. Mindez három hónapig tartana. Így a matricás rendszer április 1-jére tervezett kiterjesztésekor a díjfizetés ellenőrzése meglehetősen hézagos lesz. Ráadásul az autópályáktól távol eső területeken a kamionosok csak néhány helyen vásárolhatják majd meg a főutak használatához szükséges matricákat.
A kamerás ellenőrzés kiépítéséig az ÁAK meglévő ellenőrző autói átcsoportosításával, szúrópróbaszerűen ellenőrzi majd a díjfizetésbe áprilisban bevont utakat. Ami egyúttal azt is jelenti: az autópályákon könnyebb dolguk lesz a bliccelőknek.