Tél jött tavasz után
Ez a tél eddig szerencsés volt a Kárpát-medencében: a múlt héten a Nyugat-Európát végigdúló orkánok kerülték el Magyarországot, most pedig – a Meteorológiai Intézet jelzése szerint – a tegnap a januári tavasz után fél Európát megbénító havazás épp csak hogy érinti az országot. Vas megyében ugyan intenzív havazás kezdődött, s ez később az ország több pontjára is átterjedt, de a lehullott csapadék messze elmarad az ilyenkor szokásostól, s ma sem, holnap sem várható jelentősebb hó. Közben a környező államokban, Csehországban, Ausztriában, Németországban, Olaszországban, Franciaországban és Spanyolország egyes régióiban kaotikus állapotok uralkodnak. Megbénult a légi közlekedés, sok út a síkosság, vagy a lehullott hó miatt nem vagy csak nehezen volt járható. Németországban három ember életét vesztette. Mi egyelőre nyugodtan szemlélhetjük a tudósításokat, de nem árt felkészülni: munkatársunk annak járt utána, milyen felszerelésekkel utazhatunk a máskor egyébként megszokott téli utakon.
Intenzív havazás kezdődött tegnap Vas megyében, ezért a közútkezelő 17 géppel megkezdte a főutak sózását, takarítását. A havazás később az ország több pontjára is átterjedt. Molnár László meteorológus lapunknak elmondta: délnyugaton 6-10 centiméternyi hó eshet, másutt ennél kevesebb csapadék várható. Jelentősebb mennyiségű hó a következő napokban sem esik az országban.
Olvadásra a jövő hét elején számíthatunk.
Hó takarja Európát
Kedd estétől sűrűn havazott Csehország, Ausztria, Németország, Olaszország, Franciaország és Spanyolország egyes régióiban. A nagy havazás rendkívüli állapotokat teremtett Európa-szerte. Prága repülőterét le kellett zárni. A hó kaotikus állapotokat idézett elő Karintia és Tirol osztrák szövetségi tartományokban is, valamint Németország déli részének közúti és légi közlekedésében. Öt-tíz centiméter vastagságú hóréteg takarta be az éjszaka folyamán a térség tájait és útjait. A havazás miatt többen életüket vesztették.
A hólánc nem alibi tartozék
Ha már a téli gumi sem elég a biztonságos közlekedéshez, csak a hólánc segít. Vannak, akik rutinosan csinálják, vannak, akiknek rémálom, és inkább csak a szabályok miatt tették be a csomagtartóba. Lakóhelye válogatja, az biztos, hogy a hóláncot már akkor megkövetelhetik a határátlépéskor, ha éppen egy szem hó sem esett, ám nagyobb havazás várható. Nem elég alibi készlettel próbálkozni, mert a méretet is ellenőrzik, és amennyiben nem felel meg, akár a beutazást is megtagadhatják: több országban, például Ausztriában, Olaszországban és Svájcban általában csak a hegyi utakon, hágókon jelzik táblával a lánc használatát. November utolsó hetétől már a horvát és a szlovén határon is feltétele volt a belépésnek.
A leggyakoribb gumiméretekhez - 167/70R13-as - már négyezer forintért lehet kapni egy pár hóláncot, ám a könynyebben felszerelhetőek és biztonságosabbak ára 10-15 ezer forint körül van. A nagyobb autókra való 225/45R17-es méretű, jó minőségű hóláncok párja eléri a nyolcvanezer forintot. A korszerű konstrukcióknál rugó feszíti folyamatosan a láncot, az olcsóbbaknál rövid haladást követően igazítani kell. A legkevésbé egyenletes járást a létramintás lánc adja, némileg csendesebb az ipszilon és rombusz fazonú.
A hóláncot csak hóban szabad használni, mert száraz felületen nemcsak az útburkolat teszi tönkre, hanem az autó futóművét és gumijait is. A hóláncot a hajtott kerekekre kell szerelni, majd lassú tempónál kipróbálni, már amennyiben van rá lehetőség. Néhány százméteres óvatos haladás után érdemes megállni, és ellenőrizni a láncok feszességét, mert ezzel megelőzhető a gumi, illetve a karosszéria sérülése, a rosszul rögzített vagy gyengén összekapcsolt hólánc lerepülve súlyos sérülést okozhat emberben, autóban.
Először csak lassan és finom mozdulatokkal próbáljuk megtapasztalni, milyen fékezni, kormányozni hóláncos kerekekkel, amelyekkel a megengedett sebesség legfeljebb 50 km/óra. Emelkedőn kapcsoljuk ki a kipörgésgátlót. Éles bevetés előtt érdemes legalább egyszer nappal gyakorolni a hólánc felszerelését, mert hóban, latyakban, hidegben, viharos szélben és sötétben már nem biztos, hogy sikeres lesz a premier.
A legegyszerűbben a hókengyel szerelhető fel: elég elforgatni a sugarasan elhelyezkedő négy fémkart, majd rögzíteni. Hátránya, hogy a láncnál nagyobb helyet foglal el a csomagtartóban, és kisebb a kapaszkodófelülete, valamint egy átlagos méret párja negyvenezer forint. Nehezebb felszerelni, mert be kell nyúlni a piszkos kerekek mögé, viszont nagyobb felületen kapar, egyenletesebben és csendesebben fut a Snowcat-öltözetű gumi, aminek ölelgetése előtt ki kell fizetni a harmincezer forintnyi árát.
Percek alatt felszerelhető és másodpercek alatt levehető a hópók, ám a gyorsaság negyedórányi előmunkát igényel: a kerékrögzítő csavarokra fel kell erősíteni egy hordozótányért, amely takarófedéllel sem túl esztétikus, ám gyors hópókcserét tesz lehetővé, a komplett szett ára 25 ezer forint.
Kis helyen elfér, könnyen felszerelhető és 24 ezer forintba kerül a nejlonharisnya fazonú norvég Autosock, amely hóban jól kapaszkodik, jégen viszont gyengébb. A hólánc vagy hókengyel mellé mindenképpen tegyünk a csomagtartóba elemlámpát, egy strapabíró és másra már nem használatos pár kesztyűt, lapátot. Ne feledkezzünk meg a fényvisszaverő mellényről sem, aminek viszont az utastérben a helye. (B. J.)
Hol mi kötelező?
Ausztria: az időjárástól és az útviszonyoktól függően, a nyárihoz hasonlóan minimálisan 4 milliméteres profilmélységű téli abroncsot szabad használni. Hegyi utakon kötelező lehet a hólánc is, amelynek meglétét már a határátlépéskor ellenőrizhetik.
Franciaország: az időjárási viszonyoktól függően kötelezővé tehető hegyi utakon a téli gumi és a hólánc.
Horvátországban is kötelezővé tehető a hólánc.
Németország: az időjárástól függően kötelezővé tehető hegyi utakon a téli gumi és a hólánc.
Olaszország: az időjárási viszonyoktól függően kötelezővé tehető hegyi utakon a téli gumi és a hólánc.
Svájc: csak a közlekedés biztonságának megfelelő járművel szabad közlekedni.
Szlovénia: november 15-től március 15-ig kötelező a minimum
3 milliméteres profilmélységű téli vagy hólánc használata esetén a minimálisan 4 milliméteres nyári gumi. (Forrás: ADAC)