Akit a mozdony füttye megcsapott

Volt kisvasútja is, naná, hogy volt. Talán percegett, mint a szú, talán még csilingelt is, ám, hogy pontosan milyen hangokat adott, azt Wein Tibor, így ötven fölött, már nem tudja felidézni. Csak abban biztos: nem olyat, mint azok a gőzmozdonyok, amelyek gyerekkorában, az ötvenes-hatvanas években vontatták a szerelvényeket.

Azok a lenyűgöző gőzösök, amelyek olyan masszív füstöt eregettek, hogy füstoszlopaik oldalához akár létrát is lehetett volna támasztani, ritmusra mozgó, irdatlan méretű alkatrészeikkel mindenki szeme láttára teremtették meg az erőt, és olyan fenséges basszusokkal dübörögtek, melyek Wein Tibort egy életre megbabonázták.

Mozdonyvezető akart lenni, azt gondolta, emberrel annál nagyszerűbb nem történhet, minthogy a robusztus vasszerkezetek roppant erejét zabolázza. Mérnök lett, ma a digitális kábeltelevíziózással foglalkozik. Életének egy rövid szakaszában mégiscsak közel került a vasúthoz: a MÁV távközlési gerinchálózatának tervezésében vett részt. Hét közben egy világszerte elismert cég munkatársaként mélyedt el a tervekben, hét végén kerékpárra pattant, és vasúti hangvadászatokra indult. Sínpályák mellett várakozott, előrenyújtott mikrofonnal, mintegy vívóállásba helyezkedve várta a szerelvényeket, vagy bokrokba húzódott a hanggyűjtők legnagyobb ellensége, a szél elől. Néha kocsival, máskor biciklivel üldözte a vonatokat, hogy több helyen is készítsen róluk hangfelvételt. Merthogy akkoriban már javában gyűjtötte a vasút hangjait. Tulajdonképpen csak egyszer keveredett össze a két énje, nevezetesen, amikor a cég vezetői nosztalgiavonatozással kötöttek össze egy vállalati bulit, és ő, fitytyet hányva az etikettre, csodamagnójával felszerelkezve tette tiszteletét az eseményen. Mérnöktársai keresztelték el füttyvadásznak, de nem volt ebben semmi lesajnáló gúny, inkább a megszállottnak járó baráti tisztelet. Persze ők is faggatták néha, miért pont vasúti hangokat gyűjt. Wein Tibor ilyenkor nem bonyolódott a technikatörténet múltjának fontosságát hangsúlyozó vagy éppen nosztalgikus magyarázatokba, csak annyit mondott: a monumentalitást akarja tökéletesen rögzített, akusztikailag hibátlan hangokkal megjeleníteni, slussz.

Ma már mosolyog a kezdeteken. Amikor hordozhatóvá barkácsolt asztali magnót cipelt a hangvadászatokra. A kezdetleges műszaki dinoszaurusz hátán tizenkét darab, szigetelőszalaggal rögzített góliátelem púposodott, beléből mákos tésztára emlékeztető kábelköteg lógott ki; a vasúti sínek mentén ólálkodó hangvadász akkoriban leginkább az újabb merényletre készülődő Matuska Szilvesztert idézte, tulajdonképpen az is nagy eredmény volt, hogy a felvételezéseket különösebb rendőri zaklatás nélkül megúszta. A nyolcvanas évek elején az éppen nyugdíjba vonult, de nosztalgiajáratokban, később a Vasúttörténeti Park számára felújított, és időnként életre keltett gőzmozdonyok hangját rögzítette, manapság profi felszereléssel, analóg és digitális magnókkal főként a dízelmozdonyokét, most éppen az a kihalóban lévő állatfaj, tehát annak hangemlékeit kell menteni, amíg lehet.

Azt mondja, az említett monumentalitást, a vasút térélményét fényképen, videón ábrázolni jóval könnyebb, fény kell hozzá meg hatásos kameraállás és kész. A vonatok impozáns erejét hangban visszaadni jóval nehezebb. Aki ugyanis azt gondolja, hogy ehhez elég egy kapkodva készített felvétel hangerejét maximálisra állítani, nagyon téved. Wein Tibor ma már a vasúti hanggyűjtés valamennyi rafinériáját ismeri, tudja például, hogy vasútállomáson, a levegőben permetező zajok miatt lehetetlen dolgozni, tudja, hogy párás időben jobban terjed a hang, valamint azt is, hogy a villamosított vonalaknál az erős áram zavaró hatása miatt a hanggyűjtés, ha kockázatokkal nem is, de mellékhatásokkal jár. És azt is tudja, ha a vonat ablakán kibámulók közül észreveszi valaki a sínek mellett ácsorgó, mikrofonos, fejhallgatós füttyvadászt, szinte biztosan üvölteni kezd, artikulátlan hangokat hallat, körülbelül olyanokat, mintha a Tarzan című film szereplőválogatásán lenne, ha tehát a közeledő vonat ablakában bámészkodó fejet pillant meg, már tudja, hogy az a napja is kárba ment.

Kis túlzással: Wein Tibornak vasúti abszolút hallása van, a sínek mellett készített felvételek alapján üzembiztosan megmondja, milyen típusú mozdony hangját hallja. Mozdonyok, vasúti kocsik dübörgését, füttyögését, zakatolását, nyikorgását rögzíti, ő úgy mondja: jeleneteket vesz fel. Kicsit fellengzősebben úgy is fogalmazhatnánk: hangszobrokat készít. És ez még akkor is igaz, ha nem akar ezekből a hangszövetekből művészetet csinálni, olyasféle kortárs zenét például, amit Sáry László annak idején, aki vasúti hangokból komponált zeneműveket. Csupán egy természetes körülmények között rögzített, műszakilag hibátlan hangarchívumot szeretne összeállítani, melynek legpompásabb felvételei két éve egy CD-ROM-on is napvilágot láttak; 18 mozdonytípus, 134 jelenet és könyvnyi kiegészítő információ. Hébe-hóba jelentek meg ehhez hasonló, vasúti hangokból szerkesztett lemezek, de ilyen minőségű, ilyen alaposan dokumentált még sohasem.

Wein Tibort nem érdekli a duplatüdejű motorkerékpárok vagy a sportkipufogóval felhangosított autók dübörgése, és a repülők sivítása sem. Mikrofonját még viccből sem tolja modellvasutak elé, és a hullámvasút sikolyokba csomagolt kattogása is hidegen hagyja. Őt csak a vonat hanghullámokban is megjelenő, grandiózus ereje érdekli.

Így karácsony után mindig felszaporodnak nála a vonatokkal kapcsolatos ajándékok: mozdonyok sziluettjével hímzett nyakkendők, gőzfüttyöt utánzó sípok, a tárgykörben megjelent könyvek, falinaptárak, vasúti dísztárgyak, egyebek.

Wein Tibor egyébként nem nagyon szeret vonaton utazni, ha lehet, ma már inkább autóba ül, vagy repülőre száll. Számára a vonat nem elsősorban utazási eszköz. Nem zöld bőrülés, kihajtható, alumínium hamutartó, és álmosító ringatózás a semmibe futó sínpályán. Számára a vonat egy nagy formátumú technikatörténeti hangszer, melynek hangja a legszebb a világon.

Maga a szinuszgörbékbe rendezett erő.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.