Kamionstop az Alkotmánybíróságon?

Alkotmánybíróságon támadja meg Újbuda kamionstop-rendeletét a közigazgatási hivatal, ha törvényességi észrevételét a kerület végképp elutasítaná. A jelek szerint erre minden esély megvan, hiszen a helyi képviselők a hivatal "első körös" jelzése ellenére nem semmisítették meg erre vonatkozó rendeletét. A jogi procedúra ezzel elkezdődött.


Végső esetben az Alkotmánybíróságtól kéri Újbuda kamionstop-rendeletének megsemmisítését a Közép-magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatal, miután a XI. kerület képviselői "első körben" elutasították a hivatal ezzel kapcsolatos törvényességi jelzését. A városrész sajtóirodájának tájékoztatása szerint a testület nem ért egyet a hivatal álláspontjával.
 
Mint arról már beszámoltunk, Újbuda 2006 elején rendelkezett arról, hogy a kerületi utakról kitiltja a 12 tonnánál nehezebb járműveket, s bevezeti a rendelet alól felmentést kérőknek az útfenntartási díjat. A közigazgatási hivatal törvényességi jelzéssel élt, és kérte a rendelet hatályon kívül helyezését, mivel szerinte a kerületnek erre a lépésre nem volt törvényi felhatalmazása, az ilyen jellegű forgalomtechnikai szabályozás ugyanis a helyi közutak esetében is a főváros kizárólagos hatásköre.

A képviselő-testület azonban a rendelet fenntartása mellett foglalt állást. Újbuda álláspontja szerint a helyi jogszabály nem alkotmányellenes pusztán azért, mert a közúti közlekedésről szóló törvény nem hatalmazza fel a helyi önkormányzatot, hogy a túlsúlyos járművek közúthasználatáért fizetési kötelezettséget írjon elő. A képviselő-testület az Alkotmány meghatározott pontjai alapján alkot rendeletet - a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére. Ha helyi közügyről van szó, a testület az Alkotmány alapján jogosult az országos szintű szabályozással nem ellentétes, ahhoz képest kiegészítő jellegű helyi jogalkotásra. Az önkormányzat a város vagy község pontosan meghatározott övezeteire az országos jogszabályénál szigorúbb korlátozást vagy tilalmat is bevezethet. A súlykorlátozás bevezetéséhez a fővárosi önkormányzat is hozzájárult - emlékeztet Újbuda. Hozzátéve azt is, a 12 tonnánál nehezebb teherautóval behajtani tilos jelzőtáblákat a „kivétel engedéllyel” kiegészítéssel helyezték ki.
 
A rendeletre azért volt szükség, mert a kerületi utakat nem a folyamatosan közlekedő túlsúlyos teherautókra tervezték. A kerületi utak rendben tartására az önkormányzat évente több száz millió forintot költ. Egy teherautó viszont nagyságrendekkel nagyobb kárt okoz, mint egy személyautó, így méltányos az az igény, hogy a túlsúlyos teherautók anyagilag hozzájáruljanak az utak fenntartásához.
 
Forgács Imre megbízott hivatalvezető a Népszabadság megkeresésére elmondta, ha kézhez kapják az elutasító döntést, rövid időn belül törvényességi észrevételt tesznek. A közigazgatási hivatal méltányolja az önkormányzat törekvéseit, de a törvényességet ennek során sem lehet figyelmen kívül hagyni. Forgács Imre újfent hangsúlyozta: ilyen korlátozást csak a főváros rendelhet el. Ha Újbuda a törvényességi észrevétel után sem semmisíti meg rendeletét, a közigazgatási hivatalnak nem marad más választása, minthogy az Alkotmánybíróságtól kérje a jogszabály hatályon kívül helyezését.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.