Raszputyin a gangon

Egy fénykép. 1976. január 20-án, azaz éppen harminc éve készült. Breznyik Péter látható rajta, kopott szépségű bérház gangján, nagy férfikabátban, fülére fityegő usánkában. Ölében gyermekkel, ócska vulkánfíber bőröndön lovagol. Kerek, drótkeretes szemüvege mögött bizakodó tekintet. Raszputyin a gangon.

Egy fénykép. Lehetne családi móka is, de nem az. Sőt. Dobos Gábor felvétele azt a sorsfordító pillanatot örökítette meg, amikor Breznyik Péter a hetvenes évek legendás Lakásszínházának tagjaival, Halász Péterrel, Koós Annával már összecsomagolt, és a Dohány utca 20. negyedik emeletén működő Lakásszínházból éppen útnak indul Amerikába. Előbb csak a hivatalosnak nevezett kultúrából, majd az országból is kiszorulva pontot tesz egy korszak végére. Melyről mindennél többet mond az alább idézett, hetvenes évek elején készített besúgói jelentés: "Nevezettek Halász lakásán tartanak összejöveteleket és színi előadásokat. Előadásaikban a szocialista társadalommal szembeni közömbösségük hangoztatása, a társadalmi normák ellen való tiltakozás észlelhető. Műsoraikban politikailag kifogásolható, cinikus megjegyzések, allegorikus formában kifejtett ellenséges jellegű kitételek is előfordulnak. Előadásaik nagy részében obszcén és pornográf jelenetek, megbotránkoztató módon kerülnek bemutatásra. A keletkezett anyagok alapján megállapítható, hogy a csoportosulásban részt vevő személyek tevékenysége társadalmi rendszerünkre veszélyes."

Fényképek. Dobos Gábor Kiscelli Múzeumban február 18-ig látható fotói. Mozaikdarabok arról a bizonyos korszakról, melyben fiatalemberként már ott sertepertélt Can Togay filmrendező is. A tárlatot most ő nyitotta meg Ginsberg Üvöltésének parafrázisával. Így kezdte: Láttam nemzedékem legjobb elméit az őrület romjaiban. Can Togay a megnyitó után Dobos Gáborhoz lépett. Tartott a találkozástól, de az alkoholizmusát követően, tíz éve az állandó ápolásra szorulók otthonában élő, egy agyműtét következtében megvakult fotográfus, operatőr különös, feltisztult pillanatban volt, és azt mondta neki: a megnyitó a harcos és tudós magatartás szembenállását tükrözi. Pedig én az utóbbi időben csak tudósnak tekintettem magam. Krónikásnak.

Sétálunk a képek között, Can Togay néha elgondolkodik: Ezek az emberek nagy atmoszferikus nyomás alatt éltek, mondja, afféle keszonbetegségben. Lázadó, kontesztáló, többnyire a neoavantvantgárdhoz igazodó radikális művészek, vagy egyszerűen csak szabadságvágyó, a hatvanas-hetvenes évek progresszív kultúrája igézetében élő emberek, akik életében a nonkonformizmus volt a közös nevező. Úgy gondolkoztak: konformnak lenni az akkori társadalmi körülmények között etikátlan dolog. Sok alkotni vágyó, alkotói tér nélküli ember egymásnak préselve. Hol az említett Lakásszínházban, hol a Kassák Művelődési Házban, hol a Fiatal Művészek Klubjában, hol meg életük egyéb nagy csomópontjaiban, a Muskátliban, a Kárpátiában, a Bajtársban, vagy különböző, besúgóktól sem mentes lakásokban. Fiatal emberek, akik belső emigrációban éltek.

Fényképek. Többségükben művészi igényűek, máskor egyszerűen csak dokumentumértékűek. A King Kong 1973-as, a Lakásszínházban tartott előadásáról. Erdély Miklós temetéséről. A Ganz-MÁVAG Művelődési Ház Dziga Vertov filmklubjáról, Molnár Gergelyről, Bódy Gáborról, Hajas Tiborról. A hatvanas-hetvenes évek szubkultúrájának fontos alakjairól, eseményeiről, melyeket a jövőre hatvanesztendős Dobos Gábor örökített meg, aki a hetvenes évek elején több, azóta fontossá lett független film operatőre, a Balázs Béla Stúdió tagja, és kitűnő fotográfus is volt. Akinek idővel éppúgy tragikusra fordult tehát a sorsa, mint performance-ain a halált kísértő, később autóbalesetben elhunyt Hajas Tiboré, a beteg Bálint Istváné, és az alkoholba menekülőké. Dobos Gábor egykori munkáit lánya, Dobos Édua Dalma gondozza, aki már több mint kétezer negatívot digitalizált, rendszerezett.

Ezekből láthatunk most egy erős válogatást a Kiscelli Múzeumban. Ezek láttán gondolkodhatunk el azon, hogy amit a megidézett kor avantgárdjai csináltak, az őrület, de volt benne rendszer. Pontosabban: benne volt a rendszer. Nyakig.

Breznyik Péter és Halász Galus emigráció elõtt
Breznyik Péter és Halász Galus emigráció elõtt
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.