Bypass műtét Budapest szívén

Teljesen átalakítaná a belváros közlekedését az a tízéves program, amelyet jövő héten hagyhat jóvá a Fővárosi Közgyűlés. A Gyalogos belváros nevet viselő program lényege, hogy az V. kerület déli harmadát (vagyis a Duna-József Attila utca- Kiskörút-Kossuth Lajos utca által határolt tömböt) ismét visszaadnák a gyalogosoknak, a felszínről pedig alagútba száműznék a forgalmat.

A program első ütemeként - a tervek szerint 2009 és 2010 között - a Kálvin tér környékét élesztenék újra: a 4-es metró ottani állomásának megépítésével együtt sétálóutcává alakítanák a Kecskeméti utcát, valamint a Baross utca és a Kiskörút torkolatát. A Vásárcsarnok és a Közgáz mögött, a Csarnok téren, valamint a Bástya utcában mélygarázst építenének. Ebbe az önkormányzati ciklusba egyébként ez az egyetlen eleme fér bele a programnak.

Második ütemben, várhatóan 2012 és 2014 között lebontanák a pesti belvárosi kikötőket, a hajóállomást pedig úszó szigetre költöztetnék. A felső rakpart felszabaduló területén sétányt és kerékpárutat építenének. Kétszer egysávosra szűkítenék a jelenleg dupla ilyen széles József Attila utcát, és átrendeznék a Roosevelt teret is. Ekkor kezdődne a 47-49-es villamosok vágányainak visszaépítése, a most csak a Deák térig közlekedő járatok végállomását a Lehel téren alakítanák ki. Ezzel tulajdonképpen az 1980 előtti állapotokat állítanák viszsza, a 3-as metró újabb szakaszának átadása miatt ugyanis akkor szüntették meg a villamosközlekedést a Bajcsy-Zsilinszky úton. Bár a WestEnd építésekor a főváros előírta, hogy a Váci út mellett maradjon hely a 14-es villamos meghosszabbításának, a bevásárlóközpont elfoglalta a villamos helyét, így a sínek visszaépítése miatt el kell bontani a Nyugati téri felüljárót.

A program befejező ütemeként, 2014 és 2017 között a föld alá szorítanák a Kossuth Lajos utca forgalmát, közúti alagút épülne a Ferenciek tere és az Astoria között. Emiatt elbontanák a tér alatti Y aluljárót, a Petőfi Sándor utcát és a Károlyi Mihály utcát pedig sétálóutcává varázsolnák. Az alagút kialakítását megnehezíti, hogy miatta el kell bontani az Astoria metróállomás gyalogos-aluljáróját. A Kossuth Lajos utcai alagút ötlete egyébként a Fidesz Új Budapest központjának korábbi vezetőjétől, Cselovszki Zoltántól származik, és a Fidesz Új Budapest tervében is megjelent. Az elgondolás egyébként már akkor elnyerte a városháza tetszését, a tavalyi Budapest szíve ötletpályázaton Cselovszki ötletét ötmillió forinttal honorálta a fővárosi zsűri. A tízéves program megvalósításának költségét 50 milliárd forintra teszik a városházán. A fedezetet a tervek szerint fővárosi, kerületi, magánbefektetői és európai uniós forrásokból teremtenék elő.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.