Ajánlatot tett a Nemetschek a Graphisoft részvényeinek felvásárlására

A német Nemetschek AG részvényenként 9 eurós, vagyis 2273 forintos nyilvános vételi ajánlatot tett a Graphisoft részvényeire, ezt ma küldte meg a leendő a felügyeletnek - jelentette be Gerhard Wiess, a Nemetschek AG vezérigazgatója.

Az épülettervezéshez és hasznosításhoz alkalmazható szoftvereket kínáló cég részényeit a WestLB Hungária Zrt. és az Erste Befektetési Zrt. forgalmazza. Az ajánlattételi időszak várhatóan 15 napon belül megnyílik, és ettől számítva 45 nap áll rendelkezésre az ajánlat elfogadására. A Graphisoft teljes vételára 95,5 millió euró, vagyis 24,2 milliárd forint. Ebből 54,3 százaléknyi részesedés már a Nemetschek kezében van, amit 50 millió forintét 18 eladótól vett meg.

Az ajánlatban szereplő árral a cég tulajdonosai igen jól járnak, az ugyanis több mint ötödével magasabb annál, mint amennyiért az elmúlt félévre jellemző tőzsdei átlagáron el lehetett volna adni a részvényeket. Igaz, az augusztus óta emelkedő tőzsdei ár tegnap este 2230 forinton zárt. Ernst Homolka, a Nemetschek AG pénzügyi igazgatója kifejtette: céljuk a cég egészének a megszerzése. Ez azt jelenti, ha a 90 százalékot meghaladó tulajdoni hányad a kezükben lesz, élnek a kisrészvényesek kiszorításának jogával.

A magyar szoftvercéget a piaci helyzet kényszerítette rá az eladásra: a ma diktált tempót ugyanis egyedül már nehezen bírta volna - mondta Bojár Gábor, a Graphisoft SE igazgatóságának elnöke. A kihívást leginkább az ArchiCaddel híressé vált cég számára új termékének, a Visual Construction nevű programcsomagnak és a hozzá kapcsolódó szolgáltatásoknak a piaci bevezetése jelenti. A Nemetschek, a legnagyobb európai konkurens pedig megfelelő partnernek bizonyult ehhez. A társaság pénzügyi igazgatója szerint rövidesen nullszaldós lehet a Construction üzletág, amely a tavalyi első félévben még 2,26 millió eurós üzemi veszteséget könyvelhetett el.

Hogy a cél valóban a partneri viszony kialakítása lenne, mutatja: a német társaság nem olvasztja be a Graphisoftot, továbbra is önállóan működnek majd. Együttes forgalmuk azonban meghaladhatja a 140 millió eurót 2007-ben - ennek nagyobb részét a leendő tulajdonos adja, amely 2006-ban 100 millió eurós árbevétellel zár. Az európai vezető pozíció azonban még mindig csak arra lesz elég, hogy a piacvezető amerikai Autodesk bevételének a felét érjék el. Igaz, így sokkal nagyobb eséllyel veheti fel a kesztyűt tengerentúli versenytársakkal.

S hogy honnan is indult a magyar szoftvermulti? A Graphisoftot 1982-ben alapították, persze még gmk-ként. Egy év múlva mutatták be a társaság háromdimenziós modellező szoftverét egy német szakvásáron, amelyre az Apple figyelt fel. Az amerikai vállalat támogatásával az 1984-es CeBit-en már az ArchiCad mutatkozhatott be, az az építészeti szoftver, ami a mai napig a társaság fő terméke. A szoftvert ma már 80 országban használják, 22 nyelvre lefordítva - erre alapozták a társaság tőzsdei bevezetését (1998-ban Frankfurtban, 2000-ben Budapesten), és a program teremtette bevételekből jöhetett létre a cég központja, a Graphisoft Park, amely aztán külön életet élve lett az ingatlanüzletág, illetve a nyáron leválasztott cég alapja. A Graphisoft azonban máig egytermékes vállalkozás maradt - próbálkozásai a termékskála kiszélesítésére (a program az építőipar máshol alkalmazható verzóinak bevezetésére) eddig nem jártak sikerrel. A legkecsegtetőbbnek most a Virtual Construction elnevezésű csomag tekinthető. Ezzel nem csupán megtervezni lehet az épületet és három dimenzióban láttatni, mint az ArchiCaddel: az új program az építés és kivitelezés teljes folyamatát futatja le - ezzel a költségek, az építési idő is tervezhető. Így a szállítás jobban, pontosabban ütemezhető, segítségével 2-3 százalékos költségmegtakarítás érhető el. Ráadásul a Graphisoft nemcsak a programot, hanem a kiviteltervezési szolgáltatást is kínálja - a szakértők szerint előremutató módon. A szoftvergyártók most kezdik felfedezni ugyanis, hogy nem a “dobozt” (a programot) érdemes eladni igazán, hanem a hozzá csatolt szolgáltatásokat - utóbbi ugyanis folyamatos bevételt jelent.

Ám az új program forgalmazása meglehetősen nagy kihívást jelent a magyar cég számára: a piacot nehéz megnyerni az alkalmazására, hosszú időbe telik, és ugyan a Graphisoft az ArchiCad forgalmazása révén biztos bevételekre számíthat a jövőben is, nem biztos, hogy van idő és elegendő pénz mindezt kivárni. Bojár Gábor ezért keresett új partnert.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.