Az autógyártók nem tartják be a klímavédelmi célokat
A vétkesek között elsősorban német autógyártók vannak. Az európai autógyártó szövetség (ACEA) tagjai 1995-ben kötelezték magukat arra, hogy 2008-ig olyan új autókat állítanak elő, amelyek átlagban 140 gramm széndioxidot bocsátanak ki kilométerenként. Az elemzés szerint a kibocsátás ennek ellenére meghaladja a 161 grammot. "A kitűzött célt ebben az évben már nem lehet elérni" - írta Ferdinand Dudenhöffer professzor, a kutatás vezetője. A csökkentési lehetőségeket a dízeljárműveknél már nagyjából kimerítették, a motortechnológiában pedig a trend a lóerő-szám növelése.
A tanulmány szerint elsősorban a német gyártók vétkesek abban, hogy nem érték el a saját maguk által vállalt célt, így a Volkswagen konszern autóinál átlagban 163 a Daimler-Chrysler kocsiknál 184, a BMW-nél 190, a Porschénél éppen 300 gramm széndioxid kerül a levegőbe kilométerenként.
Ezzel szemben az olasz és a francia gyártók sokkal jobb eredményeket mutathatnak fel. A Fiat csoport és a francia Citroen, Peugeot, Renault kilométerenként 150 gramm széndioxiddal szerepel. Ezek az adatok valószínűleg Brüsszelben is kedvezőtlen visszhangot váltottak ki, ugyanis január 10-én követelte az Európai Bizottság, azt, hogy járművenként 120 grammra csökkentsék a kilométerenkénti széndioxid kibocsátást. Brüsszel ezzel párhuzamosan komoly adóemelést fontolgat, ami nyilván átalakítaná a fogyasztói szokásokat is.
A tanulmány szerzői a Capital megbízásából két forgatókönyvet vázoltak, megvizsgálva az intézkedések hatását az autógyártásra. Az első verzió szerint 2015-ig évi háromezer euró (mintegy 760 ezer forint) adóval sújtanák azokat a járműveket, amelyek több mint 200 gramm széndioxidot bocsátanak ki, ez drámaian csökkentené a nagy járművek eladását. A keményebb változat szerint betiltanának minden olyan autót, amely kétszáz grammnál több széndioxidot bocsát ki kilométerenként. Ez minden második járművet érintene, és a Volkswagen nyereségét 30, a többi német autógyárét 40 százalékkal csökkentené, a Porsche pedig elvesztené európai piacait - áll a Capital számára készített tanulmányban.
(forrás: MTI)