Elérkezett volna a kreativitás alapú gazdaság kora?
A megkérdezett vállalati vezetők 86 százaléka arról számolt be, hogy a marketing és a kommunikáció az elmúlt két év során a siker egyre fontosabb elemévé vált.
„A kreativitás alapú gazdaság rákényszeríti a vállalatokat, hogy újragondolják a vállalati stratégia alapvető elemeit. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy ez a gondolkodás jelentősen átalakítja a vállalatok működését a termékfejlesztéstől kezdve a fogyasztói visszajelzések kezelésén át a marketing-kommunikációig. Úgy tűnik, hogy a kreativitás alapú gazdaság alapvetően megváltoztatja az üzlet természetét” – mondta Billee Howard, a Weber Shandwick ügyvezető alelnöke, a Nemzetközi Stratégiai Média Csoport vezetője.
A megkérdezett vállalati felsővezetők többsége egyetértett abban, hogy a kreativitás alapú gazdaság nem ideiglenes, múló jelenség. Közel kétharmaduk szerint a kreativitáson és innováción alapuló gazdaság állandósult, és csupán kevesebb mint egynegyedük gondolta átmenetinek.
Tízből minden hetedik vállalati vezető (68 százalék) arról számolt be, hogy az ötletek és az innováció fontosabbá válásával kiterjesztették vállalatuk kommunikációs stratégiáját, minden nyolcadik vállalatvezető (84 százalék) pedig elismerte, hogy cégük a következő öt évben valószínűleg átalakítja a hirdetési, marketing és kommunikációs gyakorlatát annak érdekében, hogy megfeleljen a kreativitás alapú gazdaság által támasztott követelményeknek.
Jennifer Risi, a Weber Shandwick Nemzetközi Stratégiai Média Csoport ügyvezető alelnöke elmondta: „Aránylag könnyen nyomon követhető a kreativitás alapú gazdaság születése. A globalizáció és – nagyrészt az internetnek köszönhetően – a könnyen hozzáférhető információ ahhoz vezetett, hogy a tudás mindennapi árucikké vált. A gyártásban és a termelékenységben bekövetkezett fejlődésnek köszönhetően – ami gyakorlatilag minden ágazatban megtörtént – a valaha kulcsfontosságú üzleti tényezők, mint a minőség, az ár és a termék világszerte könnyedén reprodukálhatók. A termék-innovációt azonban nem lehet egyszerűen lemásolni, így a cégek a régebben "megfoghatatlannak" tartott kreativitást és az üzleti folyamatok innovációját tekintik sikerük meghatározó elemeinek.”
Fogyasztók az innováció középpontjában
A megkérdezett üzleti vezetők három fő stratégiát vázoltak arra a kérdésre, hogy cégük hogyan építi be terveibe a kreativitás alapú gazdaság koncepcióját: nagyobb gondot fordítanak a fogyasztók véleményének megértésére és hasznosítására; minden, a tájékozott döntéshez szükséges információt megadnak a fogyasztóknak; valamint megjósolják a fogyasztók igényeit és szükségleteit, mielőtt az megfogalmazódna bennük.
„Az üzleti élet és az ipar vízválasztóhoz érkezett – kommentálta a kutatás eredményeit Howard. Az üzenet világos: az innováció napjainkban sokkal fontosabb, mint valaha, és sokkal fontosabb, mint a termékek lassú, folyamatos fejlesztése. Soha nem látott lehetőség nyílt a marketing és kommunikációs szakemberek számára, hogy befolyással legyenek az üzleti élet alakulására.”
2006 őszén összesen 104 vállalati vezetővel (ügyvezető igazgatókkal, elnökökkel, marketing igazgatókkal és más felsővezetőkkel) készített telefonos kutatás, melyet a KRC Research végzett a Weber Shandwick megbízásából.
"Óriásira nőtt a kreativitás-alapú gazdaság, alaposan megváltoztak az arányok a megfogható áruk gazdasága és a szellemi termékek gazdasága között." John Howkins: Az alkotás gazdagít
"Azt találtuk, hogy ebben az új, kreativitás-alapú korban a hagyományos nemzetközi gazdasági viszonyok Európán belül is átrendeződnek: korábban meghatározó mag-Európa stagnál, ám a kicsi északi országok, Svédország, Finnország, Dánia elképesztő mértékben fejlődnek. Míg Európa egészének pozíciói egyre romlanak, e skandináv régió a globális versenyben is remekül teljesít." Dessewffy Tibor: A legdélibb skandináv