Bajban a Beatles kiadója

Két távozás és egy átszervezés címmel hirdette meg a megújulás programját az EMI zenekiadó, amelynek legnagyobb üzlete az volt, hogy 1962-ben magához láncolta a Beatlest.


Az internet fölöslegessé teszi a kompaktlemezt (cd) - elsősorban ez okozza a zenekiadók nehézségeit. Az EMI - amely a négy nagy egyike a Sony BMG, a Warner Music és a Universal Music mellett - a napokban erősítette meg, hogy a költségeket csökkentő átszervezést hajt végre, s szeretne évente megspórolni vagy kétszázmillió dollárt. Távozik a cég éléről Alain Levy, a zenei üzletág vezére, és David Munns alelnök. A cég elnöke, Eric Nicoli bejelentését azonban megelőzte, hogy a vállalat profitfigyelmeztetést adott ki. Ebben jelezte, hogy az éves árbevétele mintegy tíz százalékkal kisebb lesz a tervezettnél, mire a részvényárfolyam Londonban ugyancsak tíz százalékot esett péntek reggel. Az EMI piaci értéke így négymilliárd dollár alá került.

A rossz piaci feltételekkel, a kamatemelések miatti keresletcsökkenéssel magyarázta a folyamatokat Nicoli, akit a részvényesek már hosszabb ideje élesen bírálnak, s azzal vádolnak, hogy az ő üzletpolitikája - akárcsak előző munkahelyén, a United Biscuitsnél - váltotta ki a részvényárfolyam hanyatlását. Szemére vetik azt is, hogy nem talált partnert a nehéz időkben. Védelmezői viszont azt mondják, hogy az EMI már akkor bajban volt, amikor Nicoli csatlakozott a céghez 1999-ben. A következő években az egész iparágnak súlyos veszteségeket okoztak a digitális kalózok, akik a világhálón terjesztették, s ingyen letölthetővé tették a legújabb felvételeket is. A nagy cégek azonban pereket indítottak, amelyek közül a legismertebb a Napster elleni eljárás volt. A szerzői jogok rendezése azonban csak részleges megoldást hozott magával: az új digitális eszközök révén mind kedveltebb a letöltés, s mind kevesebben vásárolnak cd-t, amely egyébként korábban a zenekiadóknak rengeteg pénzt termelt. Friss adatok szerint a cd-k és dvd-k forgalma tíz százalékkal mérséklődött tavaly. A Sony BMG előrejelzése szerint a következő három évben a felére zuhan az értékesítés. A letölthető formák iránti érdeklődés ugyan évente 25 százalékkal növekedhet, de nem pótolja a cd-k leáldozásából származó veszteséget.

Ezt a piaci eltolódást mutatja egyébként az a szintén friss fejlemény, hogy a Music Zone zeneműbolt-hálózat tönkrement Nagy-Britanniában.

Tény, hogy a karácsonyi vásár nem sikerült jól. A Robbie Williams-, s az újrakevert Beatles-album nem jött be. Holott az év utolsó hónapja hozza a bevételek negyven százalékát. Az EMI piaci részesedése viszont tíz százalék alá süllyedt az ünnepi készülődés időszakában Nagy-Britanniában. Az Egyesült Államokban az EMI egyetlen lemeze sem került be a tíz legjobb közé 2006-ban.

Nicoli nem tehet mást, mint hogy megpróbál előremenekülni, s befektetőket találni. Eddigi kísérletei kudarcot vallottak. A Time Warnert szerette volna megnyerni, aztán a Permira befektetői csoportot, de mindkettő nemet mondott - eddig. Most, hogy csökken az EMI piaci értéke, persze meggondolhatják magukat.

A cég alapító elődjének a London Gramophone Company számít, amely 1897-ben jött létre, majd 1931-ben egyesült a Columbia Gramophone Companyval - Electric and Musical Industries (EMI) néven. Az ötvenes években az EMI adta ki Elvis Presleyt az Egyesült Államokon kívül, továbbá Frank Sinatrát, Nat King Cole-t és Peggy Leet. Majd következett a Beatles 1962-ben. A hetvenes években a gyengélkedő vállalatot felvásárolta a Thorn, amely 1992-ben bekebelezte a Virgin Musicot is. Ám négy évvel később az EMI és Thorn útjai elváltak. Most megint kérdés, túléli-e az EMI a technológiai és piaci változásokat, s hogy ki segít neki ebben.

Multikézbe került a fájlletöltők úttörője

A zenei világot alapjaiban felforgató fájlletöltők úttörője, a Napster oda jutott, ahová az induláskor szánták a létrehozói. A nagy zenei és médiacégek egykor rettegett ellenfele a Time Warner kiadóhoz tartozó AOL exkluzív előfizetéses zenei szolgáltatása lesz a jövőben. A Napster az AOL Music Now szolgáltatásának helyébe lép, és 350 ezer fizető ügyfelet vesz át. Az előfizetési díjakról, azok esetleges változásairól nincs információ. Az ingyenes dalcserét lehetővé tévő Napstert sorra perelték a szerzői jogaik sérelme miatt a hanglemezkiadók, és emiatt 2001-ben bezárták. Ezután egy szoftvercég vette meg, amely újraindította - immár támadhatatlan formában: a Napsteren vagy 99 centért volt letölthető egy szám, vagy havi 9,95 dollárért akármennyi.

Szegény kis kutyus

 

A gramofont hallgató kutyussal fémjelzett His Master's Voice, vagyis a brit HMV Group Plc zene-, videó-, dvd- és könyvkereskedő vállalatra is rájár a rúd: a harmadik üzleti negyedévben 0,8 százalékkal kisebb volt a forgalma, mint egy évvel ezelőtt. A 85 éves múltú cég számítása szerint a brit zenepiac a digitális letöltéssel együtt 14 százalékkal szűkült az utolsó negyedévben, és a dvd-piac is visszaesett. Az HMV Group forgalma a tavaly áprilisban zárult üzleti évben 5,7 százalékkal csökkent.

A csoportban az EMI zenekiadó 2002-ben 14,5 százalékra csökkentette a részesedését, az Advent Funds kockázatitőke-alap pedig 7,9 százalékra, amikor az HMV-t magántulajdonosai kibocsátották a londoni tőzsdén.

Az EMI kiadó londoni székházának bejárata. Lejárt lemez
Az EMI kiadó londoni székházának bejárata. Lejárt lemez
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.