Az orosz gazdasági miniszter az olajszállítói megbízhatatlanságról
- Nagyon szeretném hinni, hogy ez volt az utolsó történet, amely ártott Oroszország imázsának - mondta German Gref szombaton az ITAR-TASZSZ szerint. A konfliktust az idézte elő, hogy Oroszország újévtől Fehéroroszországra is kivetette a más országok viszonylatában szokásos nyersolajexportvámját.
Erre Fehéroroszország tranzitdíjat rótt ki az Európának szánt orosz olajra, majd annak fejében meg is csapolta a tranzitolajat. Ezért Oroszország hétfőtől csütörtökig leállította szállításait a Druzsbán Magyarországra és más közép-európai országokba. Gref szerint a (két miniszterelnök között péntek este Moszkvában létrejött) megállapodás pontot tett a konfliktusra, s annak megismétlődésétől a közeljövőben nem kell tartani. Oroszország már tudja, hogy miképpen előzheti meg ezeket a kockázatokat és kerülheti el a szállítói imázsproblémákat - jelentette ki a szakminiszter.
A nyersolaj és az olajtermékek exportvámjairól szóló megállapodás szerint Oroszország továbbra is olcsón (bár nem vámmentesen) szállít nyersolajat Fehéroszországnak, cserében viszont lefölözi az abból készült olajtermékek nyugati eladásából befolyó haszon oroszlánrészét, helyreállítva vámuniós sémájukat. Gref szerint az európai fogyasztók tisztában vannak azzal, hogy nem Oroszország volt a hibás. A miniszter egyben olyan rendszer létrehozását szorgalmazta, amelyben a szállítások nem csak Oroszországtól, nem csak a tranzitpartnerektől függnek. Egy esztendeje Oroszország Ukrajnával folytatott gázárvitája okozott fennakadásokat az európai ellátásban, már akkor megkérdőjelezve az orosz szállítói megbízhatóságot - emlékeztettek megfigyelők.
(MTI)