Matricásítás táguló keretek között

Nyolcszázötven kilométer autóúton vezethetné be a kormány a matricás díjrendszert a következő években a személygépkocsik számára. A többségében még meg sem épült utak díjasításáról és az áprilistól a kamionok számára fizetős ezer kilométernyi főútról nincs döntés.

Egyelőre csak kerettervezet van, részletes lista még nincs a személygépkocsival április 1-jétől csak autópálya-matricával használható gyorsforgalmi utakról. A végleges döntés a jövő héten kezdődő szakmai egyeztetések lezárása után születhet meg. Miközben azonban még azt sem lehet tudni, hogy kevesebb mint három hónap múlva az autósoknak hol kell fizetniük az úthasználatért, a szakértők már az évek múlva megépülő autóutak díjasításával is számolnak.

Összesen 650 kilométernyi, a fizetős díjrendszerbe bekapcsolható gyorsforgalmi út építését vette programba a kormány a már elfogadott Közlekedési Operatív Programban - mondta tegnap egy sajtóbeszélgetésen Felsmann Balázs. A gazdasági és közlekedési tárca szakállamtitkára szerint csak a részletes forgalmi és környezetvédelmi hatástanulmányok alapján dőlhet el, hogy a következő években megépülő utak közül végül melyek használatáért kell fizetniük az autósoknak. Mindez azt egyértelművé teszi: a már meglévő, ingyenesen használható gyorsforgalmi utakkal együtt az állami útdíj-rendszer kiterjesztésére összesen 850 kilométernyi autóúton lenne lehetőség. Kezdetben minden jármű-kategóriában matricával.

A kísérleti nyúl szerepe a kamionosoknak jut majd. A 12 tonnánál nagyobb tehergépkocsik számára legalábbis április 1-jétől már az ország huszonnégy főútvonalán, összesen csaknem ezer kilométeren teszik kötelezővé a matrica használatát. A fizetős útszakaszok listája már össze is állt, és csak a kormányzati jóváhagyásra vár.

A következő lépés - az aktuális tervek szerint - 2009 júliusáig a 3,5 tonnát meghaladó tömegű valamennyi gépjármű számára a használatarányos tarifákra épülő elektronikus díjrendszer bevezetése lesz. Ebbe a személygépkocsival közlekedőknek előreláthatólag 2011 júliusában kellene bekapcsolódniuk.

Garamhegyi Ábel, a gazdasági minisztérium államtitkára ugyanakkor arról beszélt: a jövőben mindenkinek használatarányosan kellene fizetnie az általa igénybe vett szolgáltatásokért. Ezért a szaktárca már az átalánydíjas matricás díjrendszer küszöbönálló kiterjesztésével megtenné az első lépést a használatarányosság felé. Ezt szolgálja, hogy a személygépkocsik számára a közlekedéspolitikai megfontolások alapján díjmentesnek minősülő utak kivételével minden autóúton kötelezővé teszik az autópálya-matricák használatát.

A fizetős utak listájáról az államtitkár nem nyilatkozott. Álláspontja szerint azonban a matricás rendszert csak azokon az autóutakon vezethetik be, amelyekkel párhuzamosan alsóbbrendű út is fut. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy április 1-jétől elvileg akár Vác és a főváros közti - hivatalosan főútnak minősülő - 2/A jelű utat is fizetőssé tehetik. De biztosan fizetni kell majd az M1-es autópályát a szlovák határral összekötő M15-ös úton. Párhuzamos út hiányában viszont feltehetően megmarad az autóútként kitáblázott 8-as főút díjmentessége.

Meg kell barátkozni a matricával a sztrádán kívül is
Meg kell barátkozni a matricával a sztrádán kívül is
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.