Az autóknál 2010-ig marad a matrica
Közölte azt is, hogy a díjfizetést 2007. április 1-jével az autópályák mellett kiterjesztik az olyan autóutakra, amelyekkel van párhuzamos alternatív alsóbbrendű út. Felsmann Balázs, a GKM szakállamtitkára közölte: a jelenlegi kormány előterjesztés egy keretszabály, és egy GKM-PM közös rendelet módosításával kell tisztázni, hogy mely autóutak kerülnek majd a matricás rendszerbe, ez a hétfőn kezdődő szakmai egyeztetéseken alakul ki. A szakállamtitkár hozzátette, hogy az elektronikus díjfizetés rendszeréről szóló előterjesztést is egy hónapon belül a kormány elé viszi a GKM, amely a rendszer magánbefektető általi üzemeltetésének szolgáltatás bérleti konstrukcióját tartalmazza.
A nehéz tehergépjárművekre ez év áprilisától már mintegy 1.000 kilométer hosszúságú főútra is kiterjed a matricás rendszer, ami az idén 1,7 milliárd forintos díjbevétel-növekedést eredményez. Garamhegyi Ábel kiemelte, hogy az útdíj fizetéssel kapcsolatos előterjesztésből nem olvasható ki, hogy a személyautók kilométer arányos díjfizetési rendszerre térnének át a következő években, amíg viszont matricás rendszer lesz, addig nem lehet kilométer arányos. Felsmann Balázs a használatarányosság irányába történő elmozdulást azzal indokolta, hogy jelenleg a 933 kilométeres gyorsforgalmi úthálózat 30 százaléka ingyenesen vehető igénybe és ezen változtatni szeretnének. Utalt arra, hogy a 2007-2013 közötti Közlekedési Operatív Programban 650 kilométer új gyorsforgalmi út megépítésének terve szerepel, ám hogy ezeket sztrádaként vagy autóútként építik ki, arról csak később születik döntés.
A szakállamtitkár megerősítette, hogy ez év áprilisától a tehergépjárművek esetében 1.000 kilométer főúttal bővül a díjfizetős utak köre, ám a már meghirdetett matrica árak nem változnak. A jövő héttől induló szakmai, társadalmi egyeztetés feladata lesz, hogy e főutak körét meghatározza. A teherautóknál a díjfizetés kiterjesztése azt a célt is szolgálja, hogy a 12 tonna összsúlyú teherautók esetében 2008-tól fokozatosan bevezetendő elektronikus díjfizetéssel járó magasabb ráfordítások ne okozzanak egyszeri drasztikus kiadásemelkedést a közúti fuvarozóknak.
Felsmann Balázs szerint a fokozatosság egyrészt azt jelenti, hogy először a D4-es, majd a D3-as, a D2-es és legvégül a D1-es személyautó járműkategóriában vezetik be az e-díjfizetést, másrészt elképzelhető területi fokozatosság is, ami jelentheti, hogy először csak a legfontosabb tranzit utakra vezetik be, ám ez a tenderen indulókkal folytatandó tárgyalásokon alakul ki. Megemlítette, hogy az idei központi költségvetés nem tartalmaz az e-útdíj fizetésre vonatkozó összeget, tekintettel a szolgáltatás bérleti konstrukcióra. Reményét fejezte ki, hogy a kormány ezt az elképzelést elfogadja, ha elveti, akkor egy új, állami büdzsét kímélő pénzügyi konstrukciót kellene kidolgozni.
Felsmann Balázs elmondta, hogy már felvették a kapcsolatot a Nemzeti Közlekedési Hatósággal (volt Közlekedési Főfelügyelet), hogy a 3-ad, 4-ed rendű utakra dolgozza ki a nehéz tehergépjárművek korlátozásának rendszerét, ezzel megakadályozva azt, hogy a fizetőssé váló főutakról ezekre terelődjön a forgalom. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. várhatóan a mobil ellenőrző egységeinek egy részét áttereli a teherautók számára fizetőssé váló főutakra, a matricaellenőrzések elvégzésére. (MTI)