CES: az is ott van, aki nincs ott

Majdnem háromméteres átlójú tévéképernyő, újabb csata a képrögzítés két rivalizáló szabványa között. Elkezdődött a szórakoztatóelektronika marketingszezonja.

A szórakoztatóelektronikában két főszezon, és ennek megfelelően két nagy iparági seregszemle létezik. Az első nagy "aratás" a nyár (az olyan nagy médiaesemények miatt, mint az olimpia vagy a foci-vb, amelyek hatalmas mennyiségű kamera, fényképezőgép és televízió megvásárlását indukálják), a második pedig a karácsony, amelynek piacmozgató hatása aligha szorul magyarázatra. A vásárlási-ünnepi szezon - a marketingben - már októberben megkezdődik, a nyári pedig ugyanebben a megközelítésben február tájékán indul. A szezonnyitó mindkét esetben egy hatalmas szakkiállítás és -vásár, a januári Las Vegas-i Consumer Electronic Show (CES), illetve a szeptember eleji berlini Internationale Funkausstellung (IFA).

Az idei CES épp a napokban zajlik a szórakoz(tat)ás amerikai fővárosában. A mustra hatósugarára mi sem jellemzőbb, mint hogy még azok is ott vannak, akiknek látszólag semmi keresnivalójuk a digitális médiaiparban (például a telefoncégek) - sőt azok is, akik nincsenek ott. Az utóbbi, paradox állítás alátámasztására a legjobb példa a vásárról immár hagyományosan hiányzó Apple: az elmúlt öt évben a médialejátszóknak köszönhetően ismét a csúcsra ért egykori (és jelenlegi) számítógépgyártó immár évek óta nem kiállító ugyan, de azt nem teheti meg, hogy a premierjeit ne mostanra időzítse. Így aztán természetes, hogy a Macworld Expót (ami a neve ellenére korántsem csak egy "háztáji" termékbemutató) a CES napjaiban tartják San Franciscóban. Itt az idei sztár (az alapvetően médiafogyasztásra és internetezésre tervezett iPhone telefon mellett) az Apple TV nevű médiacenter, amely az otthon tárolt, illetve a nettévékről "lehúzott" digitális tartalmak képernyőre vitelét segíti. A 40 gigabájtos merevlemezzel felszerelt, távirányítható felvevő és beltéri egység leginkább a DVD-lejátszók alternatívája lehet: a házimozirendszerekhez és nagy felbontású tévékhez csatlakoztatható eszköz fő funkciója a filmek, home videók és fényképek lejátszása. Az Apple TV-ben is az iPod lejátszóknál megismert iTunes szoftverrel kezelhetjük a tartalmakat: ennek megvannak a hátrányai (például előszeretettel terelgeti a felhasználót a fizetős iTunes Store felé), de az előnyei is. Utóbbiak közül a legkézenfekvőbb a kompatibilitás: ha kénytelenek vagyunk elindulni, az otthon nézett filmet útközben a hordozható (szintén Apple gyártmányú) lejátszónkon élvezhetjük tovább. A készülék a számítógépen szunnyadó anyagok tévére vitelét is megkönnyíti, ráadásul a forrás ilyenkor nemcsak Mac, hanem PC is lehet.

Évek óta jelen van a CES-en, ám a hagyományos szórakoztatóelektronikai mezőnyből mégis kilóg a legnagyobb mobiltelefon-gyártónak számító Nokia. A finn cég Las Vegas-i kínálatából az N800-as jelű készülék keltette a legnagyobb figyelmet. Az átlagos felhasználónak valószínűleg nem sokat mondó Internet Tablet kategóriában indított géppel mindent lehet, csak éppen telefonálni nem: van rajta kamera, sztereó hangszóró, nagy felületű (4,4 hüvelykes képátlójú) és felbontású (800x480 pixel) színes érintőképernyő, Wi-Fi és Bluetooth-vevő, és természetesen memóriakártya-hely is. A hordozható internet- és médiaterminál a navigációtól a szövegszerkesztésen át a böngészésig, a levelezésig és az IP-telefonálásig számtalan népszerű szolgáltatást kínál, emellett tévézésre, zenék és filmek lejátszására is használható - mindezt nagyjából 400 dollárért kapja meg a kedves vevő.

A vásáron az utóbbi években megállíthatatlanul terjedő LCD- és plazmaképernyő-technológia mellett megjelent egy harmadik, szintén lapos, energiatakarékos és vibrációmentes megoldás, a LED tévé is. A Samsung az apró égőkből képet rajzoló televíziók HD (nagy felbontású) változatával rukkolt elő, rögtön három (50, 56 és 61 colos) méretkategóriában. A Sony a kijelzőtechnológia másik ágán, az eredetileg telefonokba, médialejátszókba és tenyérszámítógépekbe szánt monitorok frontján igyekszik előzni: Las Vegasban a szerves OLED-kijelzők egész családját állította ki, s a legnagyobbal immár azt demonstrálja, hogy ez a megoldás a televíziógyártásban is megjelenhet. A 68,5 cm-es képátlójú, HD-felbontású új Sony tévé az első OLED képernyőjű televízió a világon, amely ráadásul vékonyabb bármelyik LCD-nél, és az energiafelvétele is jóval kisebb.

A CES hagyományosan az egymással rivalizáló optikai képrögzítési formátumok, a HD DVD és Blu-ray disc megmérkőzésének terepe. A küzdelemben három tényező lehet döntő: a korongok memóriakapacitása, a lejátszók ára és az egyes formátumokon megjelenő tartalmak (mindenekelőtt filmek) mennyisége. A HD DVD-nél pillanatnyilag a Toshiba-fejlesztésű három rétegben írható korong a csúcs a maga 51 gigabájtos felső korlátjával. A TDK viszont hatrétegű Blu-ray lemezt mutatott be a vásáron, amelyre 200 gigabájtnyi adat fér fel. Ugyancsak most mutatkoztak be a mini Blu-ray korongok, amelyek ugyan csupán 7,5 gigabájtot tárolnak, de olyan kicsik hogy akár a kézikamerákban is kényelmesen elférnek. A Blu-ray a tartalom-előállítóknál is népszerű, eddig egyebek mellett a Warner, az MGM, a Paramount, a Lions Gate, a 20th Century Fox, a Buena Vista és a Sony Pictures sorakozott fel a kék lézeres lemez mögött.

l A Sharp a világ (pillanatnyilag) legnagyobb képátlójú LCD tévéjével szált be a tehetős televízióvásárlók megnyeréséért zajló küzdelembe. A 108 colos, azaz nagyjából 2,75 méteres képernyő a plazmatévéket is veri. Amúgy a gyártók egybehangzó prognózisa szerint idén tovább esik a lapostévék ára, elsősorban az új gyártókapacitások beindítása következtében. Vagyis érdemes a vásárlást legalább a nyárig elhalasztani. A másik sztár a hordozható házimozi. A laptopnál kisebb készülékeknél egyelőre csak álom a hagyományos házimoziknál megszokott 5.1-es hang. A hordozhatóságot e téren a Headplay nevű cég fejlesztette tökélyre: a Personal Cinema System egy virtuális képernyőből és egy fejhallgatóból áll, konzolokhoz, DVD-lejátszókhoz, iPodokhoz, PC-khez, és mobiltelefonokhoz is csatlakoztatható, sőt memóriakártyák vagy USB-memóriák olvasására is alkalmas, vagyis a segítségével tényleg bárhol, bármikor mozizhatunk.

Az Apple új iPhone mobilkészüléke. Az érintőképernyős telefon 600 és 500 dolláros változatban kerül piacra, Európában az év negyedik negyedében.
Az Apple új iPhone mobilkészüléke. Az érintőképernyős telefon 600 és 500 dolláros változatban kerül piacra, Európában az év negyedik negyedében.
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.