A zene mindenkié?

Kodály-emlékév az idei: országszerte programokkal emlékeznek a zeneszerző születésének 125. és halálának 40. évfordulójára.

Az emlékév hivatalosan márciusban kezdődik el, de az állami programsorozatról egyelőre csak annyi tudható biztosan, hogy védnöke Kodály Zoltán özvegye, Péczely Sarolta lesz. Az illetékes Oktatási és Kulturális Minisztérium tájékoztatása szerint a programsorozatra fordítható összegről és így az események pontos számáról csak néhány héten belül születik végleges döntés.

- Ma Magyarországon csak a felszínen megfelelő Kodály Zoltán, a zeneszerző, népzenekutató és zenepedagógus megítélése. A világszerte ismert "Kodály-módszer" nem kap őt megillető rangot iskoláinkban, tanterveinkben. Bár elvben mindenki egyetért azzal, hogy "Legyen a zene mindenkié!", a gyakorlatban az iskolákból szinte kiszorul az énekoktatás, és a növekvő költségek miatt egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy zeneiskolában, amatőr zenekarban, énekkarban foglalkozzanak a zenével - mondja Kollár Éva, a Magyar Kórusok és Zenekarok Szövetségének elnöke, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem professzora.

Kiemelte: Kodály Zoltán egy nemzetnevelő eszmerendszert teremtett, munkatársaival együtt komplex zenei nevelési módszert dolgozott ki, amely a muzsika embert formáló, szellemi, érzelmi fejlődést segítő szerepén alapul. A módszer ma is aktuális, jól alkalmazható, egyáltalán nem járt el fölötte az idő. - De az esztétikai nevelés háttérbe szorulása, az ének-zene órák számának, illetve az alapfokú művészeti oktatásra fordítható pénznek a csökkentése, a vonzó jövőkép nélkül hanyatló tanárképzés már érezteti a hatását: ma még sok százezren tagjai kórusoknak, zenekaroknak, népzenei együtteseknek, de gyerekeink már nem veszik át a felnőtt generáció zenei köznyelvét, a zenei tudás igényét.

Ez azt jelenti, hogy elfogy a közönség, és a fiatalok olyan élményből maradnak ki, amely segíthetne, hogy összefogásra képes, becsületes, a közért tenni akaró emberek váljanak belőlük. Pedig a zeneileg is művelt ifjúság nevelése olyan haszon lenne, amelyből egy társadalom a legmagasabb szinteken profitálhatna. Számtalan országban vették át tőlünk a Kodály-módszert, és nem értik, mi történik a zenetanítással Magyarországon. Bár a karnagyok munkája ma is szép eredményeket hoz, hiszen a magyar kórusok egyelőre sorra nyerik a díjakat külföldön, az utánpótlás hiányát nem lehet elrejteni - mondja az elnök asszony.

Mindenesetre a kettős Kodály-évfordulóhoz kapcsolódó megemlékezések már tegnap megkezdődtek: a Magyar Rádióban csütörtök este hangzott el A mikrofonnál Kodály Zoltán című tízrészes sorozat első adása. A sorozatban a zeneszerző előadásai (például Arany János dallamgyűjteményéről, Bartók Béláról, Erkel Ferencről), illetve azok a beszélgetések hangzanak el, amelyeket Bónis Ferenc zenetörténész készített Kodály Zoltánnal az ötvenes években.

- Kodály módszerének nem az a célja, hogy tízmillió muzsikust neveljen, hanem hogy tízmillió boldog embert - foglalta össze kérdésünkre Bónis Ferenc, miért is tartják különösen fontosnak, hogy a Kodály-évben minél több ember megismerhesse a zeneszerző életét, munkásságát. A Kodály Társaság ezért többféle programot tervez: március 19-től például háromnapos nemzetközi zenetudományi konferenciát rendeznek Kodály életéről, munkásságáról, zenei nevelési módszereiről és a népzenekutatásokról. Ezenkívül kórushangversenyeket tartanak vidéki városokban, ősszel az Erkel Társasággal közös emlékülést rendeznek Gyulán, és készül egy Bartók-Kodály tanulmánykötet is.

Az utánpótlás hiánya fenyeget
Az utánpótlás hiánya fenyeget
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.