Olvasói levelek
Megelőzhető lenne
Megdöbbentett a mohácsi kompkikötőben történt baleset. Őszinte részvétem a szülőknek. A tragédiát - úgy gondolom - igen nehezen fogják feldolgozni, akár műszaki hiba okozta, akár vétkesek benne maguk is.
Olvasom, hogy a rendőrség "gondatlanságból elkövetett halálos közúti baleset okozása miatt" indított nyomozást az ügyben (Kettős gyermektragédia Mohácson, január 4.). Szerintem a nyomozást a kompkikötőt üzemeltető cég vagy az önkormányzat ellen is jogos lenne lefolytatni. A televíziós riportokban elhangzott, hogy nem ez az első eset, amikor autók szabadultak el és zuhantak a vízbe.
Én egy vagy két alkalommal jártam a nagybaracska-mohácsi kompjáraton. Emlékezetem szerint a Duna változó vízszintje miatt elég meredek a kikötődokkhoz levezető út. A riportokban látható, hogy a dokk mellett jobbra és balra a part elkerítetlen, semmi sem gátolja a véletlenül elszabaduló járműveket a Dunába zuhanásban.
Mivel eddig már több kocsi is belezuhant a vízbe, a tűzoltóság, a búvárok, a mentők munkájának költsége talán már magasabb, mint ha a dokk két oldalán valami fal vagy erős acélkorlát lenne. Ez esetben csak a kocsik lökhárítója vagy orra sérülne meg, de az csupán néhány tíz- vagy százezer forintos kárt jelentene, nem okozná ártatlan emberek - főleg gyerekek - halálát. Nem tudom, eddig miért nem tettek az illetékesek semmit. Talán érdemes lenne erről is elgondolkozni.
Mészáros László
Kecskemét
Botránymentesítés
Az önkormányzat, ha teheti, tovább rombolja Terézváros értékeit - írta Molnár Péter (Pusztítás a Nagymező utcában, december 12.). S hogy a kerület vezetőinek tevékenységét folyamatosságában is minősíthesse, felidézte a Király utcai ún. műemlék épület bontásának ügyét is.
Erről röviden csak annyit: az épület kb. 1991-92 óta társasház volt, de aki tudta, eladta lakását, s elment onnan, mert nincs az a pénz, amiért abból lakhatót lehetne építeni. Az Ybl-jelleg a harmincas években történt átalakítások következtében eltűnt, a ház - sokadmagával - a Király utca egyik jellegtelen épülete volt, az értéket a telek jelentette, amit az önkormányzat - túlnyomórészt nyugdíjasellátásra - hasznosítani akart. A ház egyre romló szerkezetével kirítt, kirí a környező, folyamatosan tatarozásra, felújításra kerülő épületek közül. Kinek kell egy ilyen épület? Annyit mindenesetre elértek a "műemlékvédők", hogy a nyugdíjasok háza egyelőre nem épül.
Ami pedig a Nagymező utca platánjait illeti: 2001-ben az akkor "polgári" kerületvezetés - elfogadva a befektetők ajánlatait, s számolva a környék hat színházának, s a szórakozónegyed üzleteinek napi négy-ötezres befogadóképességével - szerződött előbb a Jókai téri, a Liszt Ferenc téri - majd ezek ellehetetlenülése után - a Nagymező utcai mélygarázs építésére. A zöldek ugyan akkor is, ma is a Felvonulási térben látták/látják az ideális helyszínt, de egy ilyen megoldás az Operettszínház, az Opera, a Thália Színház nézőit nem teszi boldogabbá, és akkor még nem említettem a Zeneakadémiára, a Madách Színházba látogatókat. Hagyják otthon a kocsijukat, és induljanak el egy-másfél órával előbb? Ez a zöldeknek nem gond, mert ők gyalog járnak?
Negyven éve lakom a Szófia utca sarkán. Nyáron jólesik a platánok árnyékában sétálni, de már nagyon öregek, négy-öt erősen megdőlt az úttest felé, a Tivoli oldalán, a templom közelében meg csenevészek is. Nyolc-tíz-tizenkettő látszik mindkét oldalon életerősnek, egészségesnek, közel a Paulay Ede utcához. A sokkal szélesebb, levegősebb Andrássy úton is csak három-négy évvel ezelőttig bírták. Itt - rosszabb feltételek között - miért bírnák még 15-20 évig? A mélygarázs csak egy tényező, valamit ront, de a folyamat nem áll meg.
Nagyon szűk a Terézváros körúton belüli része, s közlekedni, parkolni kell, mert ez is a döbbenetesen lüktető élet része. Ürül a Belváros, az üzleti élet új teret keres - és talál - magának, mégpedig itt. Ezt kell tudomásul venni. S ha kell, új fákat ültetni! Nem a botránykeltés a megoldás - ami valójában csak egy szűk csoport napi érdeke, hogy lássák, hallják, olvassák: már megint mit csináltak "ezek".
Garamvölgyi György
Budapest