Budapest-Vác, áprilistól matricával?
Ha a szakmai egyeztetéseken már elfogadott elképzelést a kormány is jóváhagyja, az első negyedév végétől csaknem kétszáz kilométernyi, ma még díjmentesen használható közútra is meg kellene váltaniuk a matricát a személygépkocsival és a motorkerékpárral közlekedőknek. Az előterjesztés hivatalosan a kamionok autópályákra tereléséről szól - egyben persze a megsarcolásukról is. A jóváhagyásra váró tervezet szerint a 12 tonnásnál nagyobb teherautóknak három hónap múlva a díjas autópályákon kívül összesen ezer kilométernyi főúthasználatért is fizetniük kell majd.
A fizetős körbe bevonandó autóutak listája egyelőre nem ismert. Csupán annyit lehet tudni: az M0-ás autóút, illetve az M1-es, az M3-as, az M5-ös és az M7-es összesen tizenegy - fővárosi bevezető és városi elkerülő - szakaszán az idén nem lesz szükség matricára. Ezeket ugyanis a szakminisztérium autópályadíj-rendelete szerint ingyenesen lehet használni. Márpedig a díjfizetés kiterjesztésének formálódó tervében azt egyértelművé teszik: a kivételek megmaradnak.
A kivételek között azonban számos gyorsforgalmi útként kiépült szakasz nem szerepel. Így a kormány a többi között matricásíthatja a Budapest és Vác közötti 2/A jelű út harminc kilométerét, illetve a 8-as főút 31-es és 44-es kilométere közti autóúti szakaszát. A matricás utak közé sorolhatják a szekszárdi Duna-hidat az M9-es hozzá vezető, összesen mintegy húsz kilométerével együtt, a 3-as főút hat kilométeres gyöngyösi bevezető szakaszát vagy akár a 19-es út tíz kilométerét is.
Lehetséges, hogy fizetni kellene a gyorsforgalmi útnak épült M15-ös tizenhárom, az M30-as hat és a 4-es főút Cegléd mellett futó tíz kilométerén is. Ezenfelül matricássá válhat a 44-es út 17 kilométere Gyula és Békéscsaba között, illetve a 63-as székesfehérvári tíz kilométere.
Úgy tudjuk: a gazdasági tárca a matricás díjrendszer kiterjesztéséről elsősorban államigazgatási, önkormányzati és fuvarozói érdekvédelmi szervezetekkel egyeztetett. A tervezetet még a 86-os útbizottság és a Magyar Faluszövetség is megkapta. A szakmai anyag azonban a legtöbb hazai személyautóst képviselő Magyar Autóklubhoz nem jutott el. Talán ez a magyarázata annak, hogy az ismét személygépkocsival közlekedők pénztárcájában kotorászók kezére eddig senki nem csapott rá.
Mindenesetre az eddig díjmentesen használható utak matricás körbe kerülését a kormány megakadályozhatja. A szakmai szervezetek által is támogatott elképzelést valószínűleg nem fogják visszavonni. Arra viszont van lehetőség, hogy az autópályadíjakról szóló rendeletben díjmentesnek minősített utak listáját kiegészítsék. Kétséges azonban, hogy erre sor kerülhet. A nem fizetős kivételekről szóló pontok módosítása ugyanis nem szerepel a díjrendszer kiterjesztésének feltételéül megjelölt jogszabály-változtatások között.