Megerősödött a Magyar Telekom kihívója
A közlemény szerint Magyarország két vezető alternatív távközlési szolgáltatójának egyesítésével egy lényegesen szélesebb szolgáltatási alap és a Magyar Telekom még erősebb kihívója jöhet létre.
A megállapodás értelmében a HTCC megvásárolja a Matel NV 100 százalékát, és ezáltal közvetett úton az Invitel részvényeinek 99,98 százalékát szerzi meg a záráskori hitelállomány átvállalása beszámításával összesen 470 millió eurós vételárért. Az összeg az Invitel által a 2006. szeptember 30-ig terjedő 12 hónapos időszakban elért EBITDA 6,1-szeresének felel meg.
A közlemény szerint a HTCC készpénzben fizet, az összeg egyrészt hitelfelvételből, másrészt az Invitel jelenlegi vezetősége egyes tagjai részére - az Invitelben birtokolt részvényeik egy részének ellenértékeként - kibocsátott, legföljebb 1,1 millió darab új HTCC részvényből áll össze. Ez utóbbiak a HTCC teljesen hígított részvénytőkéje közel 6,2 százalékának felelnek meg.
Az ügylet a szokásos feltételek, például a hatóságok engedélye függvényében jön létre, a zárásra várhatóan 2007 első felében kerül sor.
A közlemény alapján a HTCC arra számít, hogy az egyesített vállalkozás méltó részesedést szerez mind a magyar, mind a közép-kelet-európai távközlési piacokon. Azt is reméli, hogy sikerül gyorsan kiaknázni a közös működés minden előnyét, és az egyesülés eredményeképpen jobb termék- és szolgáltatáskínálattal tudják megkeresni az ügyfeleket.
Az Invitel szerint a két vállalat egyesítése ésszerű lépés a magyar piacon. A vállalatok együttesen nagyobb üzemi méretre tesznek szert, ami eredményesebb és gazdaságosabb beruházásokat tesz lehetővé, továbbá kiterjedtebb és versenyképesebb szolgáltatások nyújtását a lakossági és üzleti ügyfelek részére.
Az új szolgáltató országos piaci részesedése várhatóan megközelíti a 20 százalékot. A kijelölt 54 magyarországi szolgáltatási körzet közül 14-ben meghatározó szolgáltatóként fog működni.
A kedvezőbb növekedési feltételek mellett az új társaság azzal számol, hogy a működési költségeken éves szinten 14 millió eurót takaríthat meg, és mivel a most kibővült csoport egyetlen országos ügyfélkiszolgáló hálózatra támaszkodhat, további megtakarításokra számíthat a beruházások területén is.
A közlemény szerint a működési költség megtakarítások a közös hálózat-üzemeltetés optimalizálásából, a bővített termékkínálat, valamint az értékesítési, marketing és disztribúciós tevékenységek egységesítéséből, továbbá a műszaki, informatikai és ügyféltámogató funkciók áramvonalasításából erednek.
A vállalat-integráció a várakozások alapján akár 12 hónapot is igénybe vehet, a célok többségét az ügylet létrejöttét követő két éven belül valósíthatja meg a társaság.
A 2006. szeptember 30-ig terjedő tizenkét hónapos időszakra számítva az egynek tekintett vállalkozások pro forma árbevétele 348 millió euró volt, üzemi eredménye (EBITDA) pedig elérte a 119 millió eurót.
Az új cég vállalatvezetése mindkét szervezet erősségeire építeni kíván.
A HTCC-nek három leányvállalata van Magyarországon: a Hungarotel, a PanTel és a PanTel Technocom. A Hungarotel az ország 54 koncessziós területéből ötben biztosít helyi hozzáférést a telefon-, ISDN, internet és egyéb távközlési szolgáltatásokhoz. A PanTel Magyarország meghatározó alternatív távközlési szolgáltatója, amelynek országos száloptikai gerinchálózata hét szomszédos országban csatlakozik kihelyezett operatív egységekhez. A PanTel Technocom különleges távközlési megoldás szállító, amely - egyebek mellett - a közép-kelet-európai régió legnagyobb olajipari társaságának, a Mol-nak is szolgáltat.
A HTCC mintegy 220.000 ügyfélnek szolgáltat. A vállalati piacon a társaság kiterjedt ügyfélbázist épített ki: mintegy 2.000, többnyire nagy forgalmú üzleti előfizetője van. A nagykereskedelmi piacon a HTCC 212 belföldi és nemzetközi cégnek nyújt szolgáltatást.
Az 1994-ben alapított Invitel telefon, internet és adatátviteli szolgáltatásokat nyújt lakossági és üzleti előfizetőknek Magyarországon.
(MTI)