Oroszország elzárta az olajcsapot

Tegnap a Barátság vezetéken megszűntek a Magyarországra irányuló kőolajszállítások. A gazdasági miniszter szerint ez nem okoz ellátási problémát, a Mol pedig úgy véli, hogy ez nem hat negatívan az üzemanyagárakra.

Egy időre már vasárnap leálltak a Magyarországra irányuló orosz olajszállítások; ezután tegnap a Barátság kőolajvezetéken a szükséges mennyiségnek csupán a fele érkezett, de a gazdasági minisztérium estére már a csap teljes elzárásáról kapott információt - jelentette be tegnap délután Kóka János miniszter. Ezt megelőzően - mint mondta, kis déja vu-érzéssel - tárgyalásokat folytatott a magyarországi olajfinomításokat végző Mol vezetőivel. (Tavaly a gázszállításokkal volt hasonló probléma.) A miniszter közölte: mindennek ellenére a hazai olajfinomítás hosszú távon is biztosított. Magyarországnak több mint kilencven napra elegendő olajtartalékai vannak; amennyiben az ellátási bizonytalanságok huszonnégy órán belül nem szűnnek meg, intézkedni fog ezek felszabadításáról - jelentette be. Emlékeztetett: a szállítások megingása Oroszország és Fehéroroszország kereskedelmi vitájára vezethető vissza, ami azért érinti hazánkat, mert a bennünket is ellátó Barátság vezeték egy szakasza Fehéroroszországon vezet keresztül. A tisztánlátás végett tegnap berendelték a magyarországi orosz nagykövetet és a fehérorosz ügyvivőt, de a miniszter megpróbálta felvenni a kapcsolatot az unió illetékeseivel is.

Kóka felhívta a figyelmet, hogy a stratégiai készleteken túl egyes erőműveknél is van felhalmozott olajtartalék. Ezen túlmenően az Adriai-tenger felől a százhalombattai finomítóig vezető Adria olajvezeték - amit régóta nem használnak - adott esetben képes a teljes magyarországi szükséglet kielégítésére. Ebből az irányból azonban csak akkor van szükség a beszállítások megkezdésére, ha a probléma a jövőben tartósan is fennáll - szögezte le.

Hernádi Zsolt, a Mol elnöke a találgatásokat cáfolva kijelentette: az ellátási bizonytalanságok semmilyen formában nem hatnak ki az üzemanyagárakra. Ennek az az oka, hogy a cég (pozícióinak fenntartása érdekében) mindig piaci árat alkalmaz, amelynek az alapját a nemzetközi tőzsdei árak jelentik. Kérdésünkre nem kívánta megjelölni, hogy az esetleges átállások milyen módon módosítanák a költségeiket; ha ilyenről egyáltalán szó lesz, részvényeseiket erről a kellő időben tájékoztatni fogják - szögezte le. Felvetésünkre arról sem kívánt nyilatkozni, hogy orosz beszállítói - például a Lukoil - mikor és mire hivatkozva kérhetik új árak alkalmazását. (Ismeretes: a fehérorosz fél néhány napja "csak" a rajta keresztül folytatott szállítások megvámolásával fenyegetőzött.) Arra a kérdésünkre, hogy a készletek esetleges felszabadítása menynyibe kerül, Kóka János arra emlékeztetett, hogy ennek költségeit az üzemanyag-fogyasztók állják az üzemanyagárba épített literenkénti néhány forint formájában. Hernádi Zsolt erről annyit mondott: amennyit esetleg kitáraznak, később ugyanannyit vissza is kell tölteniük a tározókba. A Mol elnöke arra a kérdésünkre, hogy a múlt héten a Mol illetékesei miért mondták azt, hogy nem lesz gond a szállításokkal, azt válaszolta, hogy akkor még ez tűnt reálisnak.

Magyarországnak jelenleg 98 napra elegendő kőolaj- és olajtermékkészletei vannak - tudtuk meg Sipos Zoltántól, a Magyar Szénhidrogén-készletező Szövetség szóvivőjétől. Ebből szükség esetén először a késztermékeket - benzint, gázolajat - szabadítják fel, majd ezután következne a feldolgozást igénylő kőolaj.

A Fitch Ratings szerint a megfelelő tartalékok miatt a térségi olajipari vállalatokat (a Molt és a PKN Orlent) egyelőre nem fenyegeti negatív minősítési lépés. Ám ha az ellátás hosszabb távon sem áll helyre, a Fitch felülvizsgálhatja a finomítók adósosztályzatait, mivel a vezetékes szállítás kiesését az orosz olaj tengeri importjával kellene pótolni, ami további szállítási költséget, illetve drágább olajat jelent. Ez jelentős hatással lenne a közép-európai finomítók profitrátáira, amelyek jelenleg a legmagasabbak között vannak Európában - írja a Fitch. (MTI)

Rekordolcsó üzemanyagárak

A Mol négy forinttal csökkenti a benzinek és öt forinttal a gázolaj nagykereskedelmi árát - tudtuk meg piaci forrásokból. (A Mol árváltoztatásait hivatalosan nem jelzi.) Ennek megfelelően a gázolaj ára 245 forint körül alakulhat - ez 2005 júniusa óta nem volt ilyen alacsony. A benzinek ára - a szokásos 15 forintos árszórással - átlagosan 253 forint körül alakulhat: ez 2005 áprilisa óta rekordalacsony. Elemzők szerint a nemzetközi árak alakulása alapján a Mol ennél nagyobb mértékben is csökkenthette volna a benzin árát. Ferencz I. Szabolcs, a Mol kommunikációs igazgatója megerősítette: árazásukat nem befolyásolja a Barátság vezeték elzárása, így az - általa meg nem erősített - árváltozásokat is végrehajtják. A jövőben is az eddigieknek megfelelően a világpiachoz alkalmazkodva áraznak. (M. I.)

Kóka János: Ha onnan nem jön, van három hónapra elegendõ tartalék
Kóka János: Ha onnan nem jön, van három hónapra elegendõ tartalék
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.