A Barátság vezetéken leállt a Lengyel- és Németországba irányuló olajszállítás
Moszkvai elemzők már a múlt héten a Barátság (Druzsba) vezeték "alkonyát" jósolták, az orosz-fehérorosz olajvámvitával kapcsolatban. Oroszország újévtől tonnánként 180 dolláros exportvámot vetett ki a Fehéroroszországba irányuló, évi húszmillió tonnányi olajszállításaira is.
Válaszul Fehéroroszország tonnánként 45 dolláros tranzitdíjjal sújtotta a területén áthaladó Barátság vezetéken Európába áramló évi 70 millió tonnányi orosz olajat. Ez a tranzitdíj valamivel több mint 10 százalékkal emelné a Druzsbán át áramló olaj költségét.
A Druzsba Mazirnál délre forduló ágán áramlik az olaj (Ukrajnán át) Szlovákiába és Magyarországra is. A Molnál azt mondták az MTI-nek, hogy sem a szállításban sem az ár szempontjából nem várnak problémákat. Oroszország közvetlen indítéka az exportvám kivetésére az volt, hogy nem tudott megegyezni Fehéroroszországgal az orosz olajból ottani finomítókban készült olajtermékek nyugati eladására kivetett exportvám megosztásáról vámuniós sémájuk keretében.
Oroszország korábban ez utóbbi exportvám 85 százalékára tartott igényt, míg Fehéroroszország újév hajnalán a megfelezését ajánlotta. Ha netán megosztoznának (mondjuk 70-30 arányban), akkor Oroszország eltekinthetne az olajexportvámtól, Fehéroroszország pedig a tranzitdíjtól, és a vámuniós séma fennmaradhatna. Mindamellett moszkvai elemzők mélyebb, stratégiai rugót látnak a fehéroroszországi orosz olajexportvám kivetésében.
Az orosz kormány arra igyekszik rászorítani az orosz vállalatokat, hogy ne a Druzsbán keresztül pumpálják az olajat szomszédaiknak, hanem olyan alternatív exportcsatornákon át, amelyek nem haladnak át tranzitországokon, mondta a Russian Energy Weekly szakbulletin főszerkesztője a brit BBC orosz adásának. - Így a Finn-öbölben lévő Primorszk terminálján át már évi 75 millió tonna orosz olajat exportálnak, holott öt esztendeje még semmit sem szállítottak ezen a Balti-tengeri útvonalon.
(MTI)