Élet a Megyeri híd után

Sokan áldani, még többen viszont átkozni fogják a Megyeri hidat. Óbudán a városrészre zúduló forgalomtól tartanak, a túloldalon Újpest szigorú korlátozásokkal készül megvédeni a kerületet az autóáradattól.

A kéthetes téli szünet után tovább folyik a Megyeri híd, vagyis az M0-ás körgyűrű északi átkelőjének építése. Az ország leghosszabb hídja több késedelem után, a legfrissebb ígéretek szerint jövő augusztusra készülhet el. Az évtizedek óta várt hidat sokan áldani, és még többen átkozni fogják.

A Budakalászt és Újpestet összekötő híd jelentősen csökkenti majd a 130 százalékos túltelítettséggel működő Árpád híd forgalmát, és végre megkezdődhet a Margit híd évek óta esedékes felújítása is.

A Megyeri híd jó hatással lesz a térség ingatlanpiacára is. Az első fecske a híd átadásával együtt a pesti oldalon nyitó Aquaworld élményfürdő és szállodakomplexum. Az aktuális ingatlanhirdetéseket átböngészve találunk olyan lakóparkot Dunakeszin, amelynek leírásánál a híd átadásával ugrásszerűen javuló közlekedési viszonyokat is kihangsúlyozták, Szentendrén pedig már a híd építésének hírére élénkülni kezdett az ingatlanforgalom - Leányfalutól Budakalászig a telektulajdonosok a híd jótékony árfelhajtó hatására számítanak.

Nem mindenki lélegezhet fel azonban a Megyeri híd átadásával. Újpesten a városrészre zúduló forgalomáradattól tartanak, Óbudán pedig még mindig nincs végleges változat a 11-es és a 10-es út közötti körgyűrű-szakasz nyomvonalára. Ez utóbbira korábban csak egy nyomvonalváltozat készült, hétféle műszaki tartalommal. Bús Balázs, Óbuda polgármestere lapunknak azt mondta: a Nemzeti Autópálya Zrt. a múlt hónapban három új nyomvonaltervezetet mutatott be, ezek között van olyan, amelyik közelebb áll Óbuda-Békásmegyer elképzeléseihez. E tervek szerint a körgyűrű a III. kerületi szakaszon végig alagútban, némileg északabbra haladna. A polgármester keddre egyeztetést hívott össze, amelyen az érintett budai oldali települések vezetői, az autópálya-építő társaság, valamint a civil szervezetek képviselői is részt vesznek. A körgyűrű 11-es és 10-es út közötti szakaszát kisebb kihagyásokkal már 1989 óta tervezik, a nyolc kilométeres autópálya-szakasz 2008-2009 előtt nem épül meg, költségeit egyelőre becsülni sem tudják.

Bús Balázs lapunknak hangsúlyozta: a Megyeri hídhoz és budai továbbvezetéséhez kapcsolódva a városrésznek további kérései is volnának; véderdők telepítése, az ürömi csomópont északabbra helyezése, valamint a pilisi szélcsatornára vonatkozó áramlási terv elkészítése. A polgármester szerint a körgyűrűhöz kapcsolódó más beruházásokra is szükség van a III. kerületben; így például P+R parkolók vagy parkolóházak építése, valamint a pünkösdfürdői közlekedési csomópont alagútba vezetése, megkönnyítendő a városnyi békásmegyeri lakótelep keleti és nyugati tömbje közötti kapcsolatot.

Az M0-ás budai átvezetéséhez a kerület szükségesnek tart olyan forgalomszámlálási felmérést, amelyből kiderül, mennyire tehermentesíti a belső-óbudai úthálózatot a körgyűrű, illetve mekkora forgalmat vonz a városrész útjaira. Bús Balázs szerint az észak-budapesti hálózatot egységben kell kezelni, ezért a pilisi elővárosi vasútvonalakat is fejleszteni kellene, valamint meg kell építeni az Óbudát és Újpestet összekötő aquincumi hidat. Utóbbi azonban nem szerepel a főváros rövid távú tervei között.

A Megyeri híd túloldalán, Újpesten drasztikus közlekedési korlátozásokat és változtatásokat terveznek, hogy megvédjék a kerület úthálózatát a forgalomnövekedéstől. Egyes becslések szerint ugyanis a Buda felől az M0-ás hídján Pestre érkező forgalom akár hetven százaléka is a IV. kerületre zúdulhatna - mondta lapunknak Derce Tamás polgármester. A 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművek, teherautók és kamionok csak a számukra kijelölt útvonalon haladhatnak majd a városrészben. Útdíjat nem kérnek tőlük, de az önkormányzat a rendőrségtől határozottan elvárja a korlátozás betartatását. Ettől az útvonaltól eltérni csak jegyzői különengedéllyel lehet majd. Korlátozni fogják az áruszállítás idejét is, elképzelhető például, hogy csak a reggeli órákban lehet majd árut fuvarozni. Végül az észak-déli irányú útszerkezetet is módosítják, azaz számos főút és utca egyirányú lesz, mint például a Baross, a Pozsony, a Nádor és a Leiningen Károly utca. A kerület várhatóan márciusra készíti el rendelettervezetét, amelyről a fővárossal is egyeztetne.

(K. A. I. - S. G.)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.