Dakar-rali - egy kicsit másképp

Noha az idén Párizs helyett Lisszabonból indul a Dakar-rali, a Párizs-Dakar nevet már sohasem lehet az emberek emlékezetéből kitörölni. A nevezetes rali megszületése Thierry Sabine nevéhez kötődik. A francia milliomos úrfi autójával eltévedt a líbiai sivatagban, és csak a véletlennek köszönhette, hogy megmenekült. Ez a szerencsésen végződött kaland adta az ötletet a verseny kiírásához.

De a Szahara homokbuckái között nem ők, az 1978-ban indult mezőny versenyzői voltak az úttörők. Az első világháborús események ráébresztették a francia külpolitikát, hogy szüksége van az egyenlítői Afrika nyersanyagaira. Párizsnak érdeke volt egy gyors és járható útvonal kiépítése. A szaharai vasúton már régóta gondolkodtak, de a háború miatt el kellett halasztani a tervezést és a megvalósítását. Egyetlen lehetséges eszköz maradt, az autó.

André Citroen üzemének jutott a megtiszteltetés, az ő gyára készítette el az autókat. A gyártók olyan gépkocsikat állítottak elő, amelyeknek a hátsó kerekein hernyótalpak voltak. A felfedezők 1922. december 5-én Párizsból, az expedíció hivatalosan az algériai Touggourtból indult. "Öt órakor, feltűnés nélkül, ünnepélyes csöndben útra keltünk" - írta december 17-én naplójába az expedíció egyik vezetője. A 3500 km-es út 1923. január 7-én fejeződött be a Maliban lévő Timbuktu városában, a Niger folyó mellett. A felfedezőket két csoport is segítette. Az egyik Touggourtból indulva látta el élelemmel, vízzel és benzinnel a csapatot, a másik pedig Timbuktuból. Az állami érdekeket szolgáló utat a francia külügyminisztériumon kívül a hadügy is támogatta.

A Touggourt-Timbuktu expedíció csak egy út volt, míg a Párizs-Dakar-rali már majdnem harminc éve, rendszeresen elindul. Persze nem mindig onnan és oda, ahová azt a neve sejteti. A nagy futam már startolt Granadából, Barcelonából, Lisszabonból (mint az idén is), és a célállomásnak Egyiptom és a Dél-afrikai Köztársaság is otthont adott már Szenegál helyett. Egy ízben a francia Clermont-Ferrandból indult a mezőny. Természetesen a közép-franciaországi kisváros nem azért adott otthont a startnak, mert a nevét már az ókori földrajztudós, Strabón is említi "Geographica" című könyvében. Sokkal inkább azért, mert itt alapították meg a Michelin autógumigyárat, melynek két tehetséges vezetője André Citroen halála után átvette az üzem irányítását, így mentve meg azt a csődtől. De a Michelin család nemcsak a gumikkal és az autógyártással foglalkozott. André Michelin alapította a Michelin útikönyvsorozatot, és ők voltak az úttörői az utak számokkal való ellátásának, a jelzőtáblák és oszlopok rendszeressé tételének.

A Citroen autóknak nem ez volt az első és utolsó útjuk. Az 1922-23-as kaland után 8 automobil Közép-Afrikát térképezte fel. A sikereken felbuzdulva Citroen újabb hihetetlen kalandot talált ki: a selyemút leküzdését. A Croisiere Jaune két helyről indult. Az akkor francia befolyás alatt lévő Szíriából, és Kínából. A terv szerint a két expedíciónak a selyemúton haladva kellett volna találkoznia, valahol Ázsiában. De a franciáknak problémáik voltak a helyi hatóságokkal, ezért ők még Kínában feladták, így az expedíció meghiúsult.

Útjára indul a homokfutam. Huszonhetedszer rajtolt a Dakar-rali
Útjára indul a homokfutam. Huszonhetedszer rajtolt a Dakar-rali
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.