Száguldás a hosszú úton

Hat ország, tizenhat nap, 7915 kilométer (ebből 4309 a speciális szakasz), 250 motor, 187 autó, 88 kamion: számokban így lehet összefoglalni a ma rajtoló, sorrendben 29. Dakar-ralit. A sivatagi show-nak is nevezett esemény évről évre rekordokat dönt. Az idén öt ország - Kína, Mauritánia, Mexikó, Szlovénia és Thaiföld - indít "újoncokat", így aztán negyvenkét nemzet versenyzői indulnak útnak. Jellemző a nehézségekre, hogy a tavaly nevező 232 motorból, 174 autóból és 69 kamionból csupán 93, 66, illetve 35 ért célba. (NÉZZE MEG INTERAKTÍV INFOGRAFIKÁNKAT!)

 

A rajt az idén is, csakúgy, mint tavaly, Lisszabonban lesz: a mezőny két szakaszt teljesít Portugáliában. Bemelegítésnek még úgy is megteszi, hogy csupán 184 kilométer az úgynevezett speciális szakasz, 825 kilométert közúton tesz meg a mezőny. Az igazán komoly dolgok majd hétfőn, a marokkói Nadorban kezdődnek.

A Dakar-rali 1979 óta 21 afrikai országot látogatott meg a lehetséges 53-ból. Kevesen emlékeznek rá, de volt már cél a dél-afrikai Fokváros (1992), ahogy az egyiptomi Kairó (2000) és Sharm-el-Sheikh (2003) is. Természetesen Szenegál a csúcstartó, huszonhatszor fordult arra a rali; az esetek többségében Dakarban volt a cél. Rajthely is volt a szenegáli főváros: 2000-ben onnan indult az őrület. A leghosszabb az 1992-es kiírás volt, amikor 12427 kilométert teljesítettek a versenyzők. Párizsból indultak, Líbia, Niger, Csád, a Közép-afrikai Köztársaság, Kamerun, Kongó, Angola és Namíbia érintésével érkeztek meg Fokvárosba.

Az esemény nevéből fokozatosan kopott ki a francia főváros, Párizs, pedig sokáig ott volt a rajt. (A premieren, 1978. december 26-án 80 autó, 90 motor és 12 kamion indult útjára; azóta kicsit hízott a mezőny.) A hagyományt 1995-ben a spanyolországi Granada "törte meg"; hosszabb szünet után, 2001-ben ismét a francia főváros "indított", aztán következett a franciaországi Arras (2002), majd Marseille (2003) és Barcelona (2005), míg most, immár második éve, Lisszabon a soros.

A Dakar-rali három évtizedes történetének abszolút hőse Stephane Peterhansel, aki motorral hatszor, autóval kétszer győzött. (A duplázás rajta kívül csupán Hubert Auriolnak sikerült eddig.) Az autós csúcstartó amúgy a finn ralis, Ari Vatanen, aki négyszer diadalmaskodott, míg a kamionosok között a cseh Karel Loprais vezet hat sikerrel. Őt igencsak fenyegeti az eddig ötször nyerő, amúgy címvédő orosz Vlagyimir Csagin. Tavaly a motorosoknál Marc Coma (KTM), az autósoknál Luc Alphand (Mitsubishi) győzött.

Ami az idei útvonalat illeti, a portugáliai rajt után a mezőny a spanyolországi Malagában száll hajóra, aztán sorrendben Marokkó, Mauritánia, Mali és Szenegál következik. Eredetileg 8696 kilométer lett volna a táv, ám biztonsági okokból törölték a tizenegyedik és a tizenkettedik napi útvonalat; a mezőny "kihagyja" a mali Timbuktut, egy szakasznyit inkább a mauritániai Nema körül köröz, így az össztáv 781 kilométerrel rövidül.

Hosszú évek óta magyar részvevői is vannak a ralinak: az idén a motorosoknál Hermann Henrik, Kátai Péter és Dési János indul, az autósoknál a Kis, Czeglédi, a Szalay, Bunkóczi, a Kristóf, Simon és a Palik, Darázsi kettős próbál szerencsét. 
NÉZZE MEG INTERAKTÍV INFOGRAFIKÁNKAT!

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.