Elbocsátó szép üzenetek az autóiparban
Az öreg kontinensen a Volkswagen belgiumi elbocsátásainak híre borzolta a kedélyeket az ősszel, miközben a társaság néhány hónapja bejelentett reorganizációs tervei elsősorban a német munkavállalókat érintik, közülük húszezret fenyeget a felmondás veszélye. A német sajtóban felröppentek hírek spanyolországi nadrágszíj szorítási tervekről is, a tengeren túl pedig immár konkretizálódni látszik 1500 dolgozó távozása.
A VW Sao Bernando do Campo-i üzemében májusban hirdették ki a leépítési terveket, a távozóknak felajánlott juttatási csomaggal, amit mintegy 1500 munkavállaló írt alá. A VW Braziliában összesen 22 ezer alkalmazottat foglalkoztat, közülük 9600-an kapják meg az elbocsátó szép üzenetet 2008 végéig.
Mindezek a számok eltörpülnek a Fordnál zajló rekordméretű leépítések adatai mellett. Az év végéig harmincnyolcezer alkalmazott fogadta el a Ford "elbocsátó csomagját" az Egyesült Államokban. Ez a helyi alkalmazottak csaknem felét jelenti. A társaság várhatóan 2008 végéig összesen 50 ezer embertől válik meg, fehérgallérosoktól és munkásoktól egyaránt. A Ford egyébként gáláns ajánlatokkal bírta rá dolgozóit a távozásra: 140 ezer dollárt is elérő készpénz, négy éves átképzési hozzájárulás, ezalatt a bér felének fizetése, valamint az egészség- és nyugdíjbiztosítás költségeinek vállalása volt az egyezség ára. Mivel a vártnál nyolcezerrel többen éltek a lehetőséggel, a cég most időszaki munkavállalókkal próbálja teljesíteni a majdan kifutó, de még élő megrendeléseket.
A Ford 5,8 milliárd dollár veszteséggel 14 év legrosszabb teljesítményét produkálta 2006 harmadik negyedévében, és 18 milliárdos kölcsönfelvételre kényszerült, amelyhez biztosítékul - eladatlan készletei mellett - üzemeket, valamint a Volvo garanciáit ajánlotta fel a hitelezőknek. Mintegy hétmilliárd dollárt szánnak két év alatt a reorganizációra, az operációs költségek pedig tízmilliárdra rúgnak.
Tavaly az ugyancsak gondokkal küzdő General Motors-nál (GM) is sor került a Fordéhoz hasonló lépésre, ott több mint 34 ezren éltek a végkielégítéssel és más kedvezményekkel. Talán még nem süllyed a GM hajó, de akár figyelmeztető jelként is értékelhető, hogy a kockázatokat amúgy kedvelő, milliárdos Kirk Kerkorian leépíti a 2005 tavaszán 1,7 milliárd dollárért szerzett tulajdonrészét. A befektető a múlt év elején már eladott 14 millió részvényt, darabonként 33 dollárért, ezzel 9,9 százalékról 7,4 százalékra csökkent a tulajdona, az év végét megelőzően pedig hasonló mennyiséget dobott a piacra, immár csak 28,75 dolláros árfolyamon. A tranzakció eredményeként 4,95 százalékra zsugorodott tulajdona. Elemzők szerint az üzletember a GM-Nissan-Renault tárgyalásokkal volt elégedetlen.
Eközben az ázsiai gyártók - különösen a japánok - mind inkább erőre kapnak. Szakértők úgy vélik, a jen gyengesége, valamint a munkabéreket terhelő járulékok relatív alacsony volta miatt rentábilisabb a gyártás keleten. Egy számítás szerint az említett különbség okán 900 és 1400 dollár közötti plusz költség rakódik egy egy Amerikában előállított gépkocsira.