"Ez a történet nem csak rólam szól"

Nagy lendülettel vág bele a munkába a város működéséért felelős Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes. Interjú.

- Demszky Gábor azt nyilatkozta: azért jelöli helyettesének, mert önben látja a garanciát, hogy megvalósul a koalíciós program. Minek szól a bizalom: a hitnek, hogy ön Gyurcsány Ferenc embere, vagy saját jogán szerezte meg?

- Bízom abban, hogy hamarosan kiderül: Demszky azért lát bennem fantáziát, mert hiszi, hogy együtt megvalósíthatjuk a város legfontosabb céljait. De ez a történet nem csak rólam szól, hiszen 24 eltökélt szocialista képviselőt látok, akik készek és képesek dolgozni a városért. A gondok ellenére szakmai ügyekben az SZDSZ-szel is kiegyensúlyozott a kapcsolat, a város "üzemeltetéséről" pedig - politikai hovatartozástól függetlenül - minden frakcióval egyeztetni kívánok. A mindennapok megoldásának embere szeretnék lenni.

- Ami a "kívülállókat" illeti: milyen távon maradhat partnere az egyfős többségű koalíciónak az MDF?

- Nemcsak az MDF-ről kellene beszélni, hiszen az, ahogy kineveztük a város legnagyobb közműcégének első emberét, arra enged következtetni, hogy sokkal szélesebb körű konszenzust lehet teremteni: a BKV új vezérigazgatója 56 szavazatot kapott a közgyűlésben, miután minden frakciónak bemutattam.

- Azt ígérte: átvilágíttatja Budapest cégeit. Milyen eredményt vár ettől?

- Én nem a múltat, hanem a jövőt szeretném átvilágíttatni. A két ünnep között indul ez a folyamat, a főpolgármesterrel összehívjuk a "közcégek" vezérigazgatóit, és velük együtt próbáljuk racionalizálni Budapest működését.

- Ez alól nyilván az évi több tízmilliárdos veszteséggel működő BKV sem kivétel. Ilyenkor vagy a szolgáltatást gyengítik, például a járatok ritkításával, vagy elbocsátják az adminisztratív állomány egy részét. Melyik utat választja?

- Azzal indítottuk útjára az új vezérigazgatót, hogy a szolgáltatás színvonala csak javulhat. Vonzóvá kell tenni a közösségi közlekedést, hisz a fővárosban élők 60 százaléka választja a tömegközlekedést. Budapesten 650 ezer gépkocsi van, az átlagéletkoruk kilenc év. Ráadásul az agglomerációból naponta 400 ezren indulnak a fővárosba - 70 százalékuk autóval, 30 százalékuk BKV-val, valamelyik Volán-társasággal, vagy vasúttal. Így az ellátási szint nem csökkenhet. A BKV-nál alapvetően strukturális váltásra van szükség, amiről a következő három hónapban egyeztetünk.

- A tömegközlekedés mellett a belváros tehermentesítését is meg kell oldaniuk. Például, londoni mintára, a forgalmidugó-adó kivetésével. Bevezetik ezt a módszert?

- Érdemes rajta elgondolkodni, de csak akkor, ha adottak az alapok. Vagyis, ha az M0-ás elérte a 11-es utat, ha kész az összekötő híd, és így a 11-es úton az M1-ig megkerülhető a főváros.

- Szintén a belvárosi utazást könnyítenék a P+R parkolók, ám ezekből elég kevés akad.

- Tizenkilenc, 4400 férőhellyel. De csak három-négy felel meg a nemzetközi normáknak. Ám az ingázók miatt célszerű lenne Budapest határain kívül is ilyen parkolóhelyeket létesíteni. Fejleszteni fogjuk a rendszert - például a 4-es metró vonalán, ahol négyezer P+R parkolóhelyet alakítunk ki.

- Ami viszont a közterületi parkolást illeti, annak díját becslések szerint 75 százalékkal kellene emelni, miközben az ebből származó bevételek körülbelül 80 százaléka így is a parkoló-társaságokat gazdagítja, és csak 20 százalék a kerületeké és a fővárosé. Emelnek, vagy az elosztási arányokat módosítják?

- A következő hónapok egyik legfontosabb feladata, hogy komplex parkológazdálkodást alakítsunk ki. Jelenleg a budapesti autók 90 százaléka várakozik közterületen, ez az arány más európai nagyvárosokban 50 százalék. Emiatt egy különlegesen átgondolt, egységes szisztémára lesz szükség.

'A jövõt szeretném átvilágíttatni'
'A jövõt szeretném átvilágíttatni'
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.