Gyógyszercégek a gyanú árnyéka nélkül

Talán a gyógyszercégek a legnépszerűbbek az "adománygyűjtők" szemében: tőlük remélik a legtöbben, hogy van elég pénzük karitatív célokra. A cégek többségénél szigorú szabályok alapján döntenek, a befolyásolás teljes kizárása az alapelv.

A gyógyszert gyártók szinte mindegyike félretesz karitatív célokra, részben előzetes adományozási stratégia alapján, részben pedig ad hoc döntések születnek, hová kerüljenek a jótékonysági pénzek. Többségüknél külön bizottság ül össze, hogy elbírálja a kérelmeket, miután azok töredékére futja csak a keretből.

Az ország egyik legbőkezűbb adományozója például a Richter Gedeon Rt., amely számtalan saját alapítványán, illetve díjain keresztül is évente mintegy négyszázmillió forintot oszt szét, az egészségügy és az oktatás jöhet viszont kizárólag szóba.

- A vegyészképzést támogatjuk például, és évente két-két biológiai- és kémiatanárt egy-egy millió forinttal jutalmazunk. Az egészségügy területén leginkább műszerbeszerzésekre, infrastruktúra-fejlesztésekre adunk pénzt. Vannak szívügyeink is, idetartozik a Szent László Kórház Déméter-házának felépítése - mondja Beke Zsuzsa, a cég kommunikációs igazgatója. Náluk az egyedüli adományozási szabály, hogy egyéni kéréseket nem teljesítenek, abban ugyanis szerintük képtelenség igazságos döntést hozni.

A Johnson & Johnson és gyógyszervállalata, a Jansen -Cilang évente több tízmilliót fordít karitatív célokra, külön alapot hoztak létre az erre szánt pénzek kezelésére. A rendszer nagyon szigorú amerikai törvények alapján működik, külön belső ellenőrzéssel végzik a pénzek elosztását. Az elbíráló bizottságban az orvos igazgató, a menedzsment tagjai, illetve az adományozásban részt vevők vannak, a marketingesek beleszólása, esetleg befolyása az, ami kizárt a döntésekben. A vállalat tavaly egy emlőszűrő buszt vásárolt, illetve a skizofrén betegek munkarehabilitációját segítő programot "karolta föl".

Szigorú szabályokat állít a Pfeizer is. Székely Krisztina, a vállalat vezetője szerint a gyanú árnyéka sem merülhet föl, hogy bárkit befolyásoljanak az adományokkal, ahogy az is tilos, hogy kormányzati szervek programjaiban szerepet vállaljanak. Éppen ezért döntöttek úgy, hogy elsősorban a gyermekegészségügy legyen a középpontban.

- Gyermekgyógyszereink nincsenek, így itt eleve kizárt bármilyen összeférhetetlenség vagy befolyás. Amíg pedig az egészségügy ennyire rossz helyzetben van, azt gondoljuk, itt van a legnagyobb szükség az adományokra. A pénzt azonban mi közvetlenül az intézményeknek, illetve azoknak adjuk, akiknek szükségük van rá, alapítványokon keresztül nem jótékonykodunk - mondja a cég vezetője, aki szerint az utóbbi időben a legkülönbözőbb alapítványok árasztották el ezt a területet, követhetetlen, ki kinek gyűjt, s az érintettek valóban megkapják-e az adományt. Éppen ezért ad a Pfeizer kizárólag pénzt, még akkor is, ha a kérés konkrét eszközökre szól, hogy a rászorulók maguk dönthessenek arról, valójában mire van szükségük.

Székely Krisztina az Innovatív Gyártók Egyesületének vezetőjeként is igyekszik "félretenni" adományokra, itt azonban legfeljebb egy-egy kampányra van mód. Így legutóbb Pécsett jótékonysági koncertet rendeztek, amely teljes bevételét megkétszerezték, és azt a helyi gyerekklinika Perinatális Intenzív Centruma javára utalták át. Azt, hogy egy-egy ilyen adomány menynyire sokat segíthet, mutatja, hogy például Pécsett évente 250 gyereket ápolnak ezen az osztályon, regionális centrumként három megye - Baranya, Somogy, Tolna - tartozik ide. Az egyesület az idén három jótékonysági koncertet rendezett, Veszprémben és Egerben is intézményeket segítettek a gyűjtéssel.

Vannak azonban olyan cégek is, amelyek nem ilyen szigorú, illetve kötött feltételekkel jótékonykodnak. A Roche például a betegellátás javítását tekinti elsődleges céljának, így a legapróbb kéréseket is igyekszik teljesíteni. Legyen az egy vérnyomásmérő, az orvosi szoba felújítása, esetleg egy légkondicionáló berendezés.

Az MSD Kft. az adományozás jelentős részét letudja azzal, hogy világviszonylatban egy konkrét adomány mellett döntött már évekkel ezelőtt: AIDS-gyógyszert szállít a Vöröskereszt és a WHO segítségével Afrikába, ahol amúgy nem lenne pénz a kezelésekre. Vajda András, a vállalat vezetője szerint Magyarországon rengeteg a kérés, ők viszont kizárólag csak egészségügyi célokra adnak.

Valamennyi vezető szerint jövőre komoly veszélybe kerülhet a jótékonykodás: ez lesz az első olyan terület, amelynél az új törvényi szabályozás miatti megszorítások éreztetik a hatásukat.

A Szent László Kórházban is adományokból épült fel a beteg gyerekek családjának szállása
A Szent László Kórházban is adományokból épült fel a beteg gyerekek családjának szállása
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.