A tuloktól a hernyóig - Budapest 2006-ban

Óriás hernyók, traktortiltó táblák, Szent Borbála isteni megmenekülése, fizetőparkolás időutazással, amerikai humorista az M0-ás hídján - 2006 legjei a fővárosból.

Az év beruházása: a nagykörúti villamoscsere. A BKV darabonként 830 millió forintért vett negyven új Combino villamost a Nagykörútra. Ehhez kapcsolódva átépítették a körúti megállókat, hogy azokat szintbe hozzák az új villamosok peronjával, valamint megkönnyítsék a mozgássérültek fel- és leszállását. Ahol fűrészelnek, ott hullik a forgács: a Margit híd budai hídfőjének megállóját úgy magasították meg, hogy a peron mindkét oldala lépcsőben végződik, a Nyugatinál pedig a villamosajtó éppen egy villanyoszlopra nyílik. A felsővezeték-rendszer cseréje sem sikerült tökéletesre, a régi szerelvények áramszedői eltörtek, a túlzott terhelés miatt egyszerűen kidőlt két oszlop a Margit hídon, majd a vadonatúj Combinók is sorra felmondták a szolgálatot. A BKV-nál vizsgálat indult, személyi felelőst nem találtak.

Az év bejelentése: épül a metróalagút. Minden idők egyik legnagyobb horderejű sajtóközleményét adta ki december elején a Főpolgármesteri Hivatal: a Bocskai úti megállónál elkészült az az alig hetvenméteres alagút, amellyel a szellőzőt és a vészkijáratot fogják összekötni. Még Szent Borbála, a bányászok védőszentjének szobrát is felszentelték. A valódi metróalagút fúrása egyébként 2007 tavaszán, fél év csúszással kezdődhet, mert egy telektulajdonos miatt újra kellett tervezni az indítóakna helyét. A városháza szerint a 2010-es befejezési határidő annak ellenére tartható, hogy nem várt akadályok nehezítik az állomások megépítését.

Az év távozása: a BKV-vezér és a főépítész. 13 év után távozik Aba Botond a BKV éléről. Aba vesztét a Combino-botrány és a főpolgármesteri bizalom hiánya okozta, és bár Demszky Gábor szerint ez volt minden idők legelőkészítettebb fővárosi személycseréje, ez ment valószínűleg a legnehezebben is. A főpolgármester már a nyáron útilaput kötött volna Aba talpára, őt azonban sokáig védték a szocialisták. 12év után vette a kalapját Budapest főépítésze, Schneller István is, aki saját bevallása szerint megunta a szélmalomharcot, és elege lett abból, hogy a szintterületi mutatók feljebb tornázása érdekében folyton nagykövetek, befolyásos kijáróemberek és politikusok ültek a nyakán.

Az év hangfelvétele: tulok és szemüvegtiprás. "Idefigyelj, Szénásikám, te summantottál az MDF-es székházügyben is. Most elmondtad a mondandódat, újra visszatértünk az ügy tárgyalására, úgyhogy ne ravaszkodj, mert leverem a szemüvegedet, és rá is ugrok!" - e keresetlen szavakkal förmedt rá Tarlós István még óbudai polgármesterként egy MDF-es képviselőtársára, akit leelvtársazott és tuloknak is nevezett. Tarlós, aki pártonkívüliként a Fidesz fővárosi frakcióvezetője lett a választások után, elnézést kért az erős kifejezés használatáért, amit egyébként utólag is indokoltnak nevezett.

Az év voksolása: M0-ás hídnévadó. Felfigyelt a világ Budapestre Stephen Colbert amerikai humoristának köszönhetően, aki maga is benevezett a közlekedési minisztérium hídnévadójára; a tárca külön honlapon biztatta az internetezőket, adjanak új nevet az M0-ás északi hídjának. A lehetséges nevek listáján Colbert mellett sokáig előkelő helyen állt Chuck Norris és Hofi Géza is, a tudósokból álló minisztériumi bizottság végül a Megyeri híd elnevezés mellett dönt.

Az év felvetése: a Budapest-minisztérium. Orbán Viktor a tavaszi országgyűlési választási kampányban felveti, ha nyer a Fidesz, létrehozzák a Budapest-minisztériumot. Az új tárca feladata lett volna megépíteni a 4-es metrót.

Az év jelzőtáblája: traktorral behajtani tilos! Kétmillió forintba kerül azoknak a "mezőgazdasági vontatóval behajtani tilos" tábláknak a legyártatása és kihelyezése, amelyekkel a főváros a november elejére tervezett traktoros gazdatüntetést megakadályozta. A főpolgármester szerint a masiniszták sem mozdonnyal tüntetnek, a traktorok ráadásul tönkretennék a frissen felújított pesti utakat.

Az év próbálkozása: fizetőparkolás időutazással. Több ezer autósnak küld fizetési felszólítást Budapest legnagyobb fizetőparkolási cége, évekkel korábbi állítólagosan elmaradt pótdíjakat követelve. Mivel a parkolási pótdíjak öt év alatt évülnek el, teljesen jogszerűen követelik az autósokon az akár 2001-ből származó büntetés befizetését, vagy az akkor megváltott jegyet, amit gondosan meg kell őrizni - érvelt a parkolócég ügyvédje.

Már 28 Combinónk van

A Nagykörútra vásárolt negyven Combino villamosnak már több mint kétharmada Budapesten van - közölte a BKV műszaki vezérigazgató-helyettese. A szerződésben biztosított előszállítási lehetőséggel élve a Siemens cég már 28 Combino villamost adott át a BKV-nak. Közülük 25 átesett a hatósági vizsgán, így már utasokat is szállíthatnak - mondta Donáth Zoltán. A szerelvényenként 830 millió forintos Combinókat a Siemensnek jövő év májusáig kell leszállítania. Az eredeti terveknek megfelelően ez év végéig húsz villamost kellett volna átadnia a gyártó cégnek. A vezérigazgató-helyettes közölte azt is, hogy az új villamosok üzembe helyezésével párhuzamosan fokozatosan vonják ki a forgalomból az úgynevezett UV-villamosokat. Így például egyes budai és pesterzsébeti vonalakon is 20-30 éves Ganz-járművek váltják fel a már több mint 50 éves UV-villamosokat. Az első 54 méter hosszú, 350 férőhelyes Combino idén március 14-én érkezett a BKV Hungária körúti telephelyére. (MTI)

Az év nagy beruházása a Combino villamos, és 2006 legnagyobb távozója Aba Botond
Az év nagy beruházása a Combino villamos, és 2006 legnagyobb távozója Aba Botond
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.