Gerincút: tízezrek sorsa függ az áttervezéstől

A Csepel-szigeti Gerincút év végén lejáró építési engedélyének meghosszabbítását kezdeményezik az érintett települések, mivel félő, hogy a tízezrek életét megkönnyítő beruházás akár évekig is elhúzódhat a felszínre került nyomvonalproblémák és hiányzó övezetátsorolások miatt.

Mostanra kétszeresen is tisztázatlanná vált az országos úthálózat részeként állami beruházással épülő, részben a XXI. kerületben, részben Szigetszentmiklóson áthaladó s egymáshoz kapcsolódó, összességében mintegy 10 kilométer hosszúságú Csepel-szigeti Gerincút, s az azzal összeérő csepeli tehermentesítő építésének időpontja. A több települést érintő, az egyes önkormányzatokon túlnyúló, a régió átmenő forgalmát jelentősen csillapító beruházást szabályozási és nyomvonalproblémák nehezítik. A végleges változat elfogadásához ugyanis át kell tervezni néhány csomóponti leágazást, melyeknek igazodniuk kell a déli M0-ás autópályává bővítésének két éve elkészült terveihez, s a települések környezetkímélő igényeihez. A tervezési nehézségek az elmúlt hónapokban szerencsétlen módon "egybeértek", miközben tízezrek várnak arra, hogy a beruházással javuljon az életminőségük.

Miközben az átterveztetést Csepelnek és Szigetszentmiklósnak is meg kell oldania a maga területén, leginkább az idő szorít: az illetékes közlekedési felügyelet ugyanis december 31-éig adott lehetőséget a Gerincút tervezőjének arra, hogy az építkezéshez beszerezze Csepel hozzájárulását. A szakhatóság e nélkül nem adhatja ki az építési engedélyt. Ez hónapokkal vagy akár évekkel is hátráltatná a kivitelezését, mivel elölről kellene kezdeni a teljes engedélyeztetési eljárást. A XXI. kerület viszont csak azután adhatja áldását, ha a főváros módosítja keretszabályozási tervét. Ez viszont a koalíciós szerződés, következésképp az érdemi munka elhúzódása miatt még várat magára.

A gondok eredőjét Pongrácz Gábor szigetszentmiklósi főépítész abban látja, hogy a Budapest irányába villás elágazásban folytatódó Gerincút északi, halásztelki ágát két helyen, nagyjából 300-300 méteres "elhúzással" kell módosítani. (A déli ág előkészítése jól halad, ott a kisajátítások már januárban elkezdődhetnek.) Szigetszentmiklósnak az M0-s leshegyi keresztezésén kell változtatnia, mivel a nyomvonalon egy 2001-ben – tehát még bőven az autópálya-bővítés előtt – kiadott engedély alapján egy logisztikai központ építése zajlik. Kisajátításra vagy kártalanításra nincs pénz, a település javaslata január 15-éig elkészül. Csepel viszont azt szeretné, hogy a Gerincút a Vízmű-telepnél közvetlenül kapcsolódjon össze a Duna-parton folytatódó tehermentesítő úttal. A mostani tervek szerint ugyanis ezt megelőzően a forgalom 200-300 méteren a II. Rákóczi Ferenc úton haladna.

A határidőkre tekintettel Csepel már hónapokkal ezelőtt túllépett volna a kérdésen – tudtuk meg Polinszky Tibor kerületi főépítésztől. Elmondta, ezt előmozdítandó, az általuk megrendelt övezetátsorolási tanulmány már szeptemberben elkészült, ami szakmai segítséget adna a fővárosnak a szükséges és gyors módosításhoz. Ez azonban várat magára. (A tehermentesítő út megépítése ráadásul azért is fontos, mert az része az északi szigetcsúcson épülő budapesti központi szennyvíztisztító telep beruházásának, és feltétele a létesítmény átadásának – a szerk.)

Az érintett önkormányzatok, elsősorban a főváros, Csepel és Szigetszentmiklós, valamint Halásztelek és Szigethalom, továbbá a tervező és a kivitelező Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. a közelmúltban megegyeztek a közös fellépésben, hogy lehetőleg egy időben s mielőbb átadhassák az egymással összeérő két szakaszt. Az NA Zrt. ennek megfelelően vállalta, hogy kéri a decemberi határidő legalább fél évvel történő meghosszabbítását az eredeti tervek fenntartása mellett. Ez idő alatt elvégezhetők a szükséges, de új engedélyeztetést nem igénylő kisebb módosítások.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.