Leverték a Cillit Bang-et

A szokásos túldicsérés csapdájába esett s Cillit Bang tisztítószere reklámozásakor a Reckitt Benkiser. A versenyhivatalban futószalagon marasztalják el a nagy gyártókat ilyenért. Most ez tízmillióba került a cégnek, és ez a bírságösszeg még istenesnek számít a versenyfelügyeleti gyakorlatban. A visszaesőknél már vastagabban fog a ceruza.


A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa megállapította, hogy a Reckitt Benkiser (Magyarország) Kft. megtévesztette a fogyasztókat. A vállalkozás Cillit Bang zsíroldó termékét univerzálisként reklámozta, ám ezt nem tudta teljeskörűen igazolni. A vállalkozás azzal is jogsértést követett el, hogy termékének hatékonyságát a verhetetlen és a páratlan jelzőkkel hirdette, ám ezeket a piacelsőséget sugalló kijelentéseit sem tudta bizonyítani. Mindezek miatt a Reckitt Benkiser Kft.-nek tízmillió forint versenyfelügyeleti bírságot kell fizetnie.

A GVH az eljárás során azt vizsgálta, hogy a Cillit Bang csomagolásán feltüntetett, valamint a zsíroldószert népszerűsítő reklámokban elhangzott állítások alkalmasak-e a fogyasztók megtévesztésére. A csomagoláson a “szuper hatékony” és az “univerzális” jelzők szerepeltek. A reklámokban ezeken túl a “páratlan” és “verhetetlen” minősítések hangzottak el a termék hatékonyságával kapcsolatban.

A GVH határozata szerint a Cillit Bang nem nevezhető univerzális zsíroldónak, mert nem minden felület tekintetében alkalmas a zsírok eltávolítására. A termék használati utasításában a Reckitt Benkiser Kft. maga is meghatározott több olyan területet, ahol - részben a tisztítandó felület védelme érdekében, részben az élelmiszerekkel való érintkezésből fakadó veszélyek elkerülése céljából - nem ajánlja a termék használatát. A termék nem alkalmazható kerámialapos tűzhelyen sem. A kft. 2006. április 10-én azonos márkanévvel új összetételű termék forgalmazását kezdte meg, amely az élelmiszerekkel érintkező felületeken bő vízzel történő lemosás nélkül is használható. Az új termékre nézve az állítások kevésbé jogsértőek, de egyrészt a felület védelme érdekében még a módosított összetételű zsíroldó sem használható mindenhol, másrészt a piacon még kapható volt az eredeti termék, miközben az új reklám már az élelmiszerrel közvetlenül érintkező felületeken való használatot is propagálta.

A 2005-ben és 2006 júniusáig sugárzott reklámfilmekben szereplő “hatékonysága verhetetlen” illetve “hatékonysága páratlan” kifejezésekről a GVH megállapította, hogy mindkét jelző piacelsőségi kijelentésnek minősül. Márpedig egy társaság ilyen kijelentéseket csak akkor tehet, ha már a reklám közzététele előtt rendelkezett olyan vizsgálati eredményekkel, amelyek állításait mindenben alátámasztják. A versenyfelügyeleti eljárás során bebizonyosodott, hogy ilyen vizsgálati eredményekkel a Cillit Bang reklámok közzétételét megelőzően a Reckitt Benkiser nem rendelkezett. A GVH a fogyasztók megtévesztése miatt a Reckitt Benkiser Kft.-t 10 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte. A bírság kiszabásakor a hivatal súlyosbító körülményként vette figyelembe, hogy a vállalkozást korábban már négy alkalommal marasztalta el a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt.
Megszüntették az eljárást a termék címkéjén szereplő “univerzális” jelző miatt, mivel a termék csomagolása pontos felsorolást ad arra vonatkozóan, hogy milyen felületeket lehet, és melyeken nem ajánlott a termék használata. Megszüntették az eljárást a reklámokban szereplő “szuperhatékony” jelző miatt is. Az eljáró versenytanács a vállalkozás által csatolt kutatólaboratóriumi eredmények alapján igazoltnak fogadta el azt, hogy a Cillit Bang jobb a magyar piacon kapható zsíroldók átlagánál, a termékek élvonalához tartozik, ilyen értelemben “szuperhatékony”.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.