Újfajta vitorlás a láthatáron

James Onedin repesne az örömtől, ha látná: a teherhajózásban ismét divatba jönnek a vitorlások. A német Beluga cég a világon elsőként szereli fel hajóit egy óriási ejtőernyőre emlékeztető vitorlával. A gázolajköltséget ugyan így sem lehet teljesen kiiktatni, de 10-35 százalékkal csökkenthető, a környezet megóvásáról nem is beszélve. Optimális szélviszonyok esetén akár 50 százalékra is növelhető a megtakarítás - de ilyen gyakorlatilag nem létezik, még ha ez évente 280 ezer eurónyi megtakarítást jelentene is egy közepes hajónak. Egyébként minél magasabban van az ejtőernyő, annál jobb: a számítások szerint 200 méter magasságban már háromszor olyan hatékony, mint egy rögzített, hagyományos vitorla.

Az első vitorláshibrid teherhajók nagyobb kísérleti útjaira 2007-ben kerül sor, egy évre rá pedig már akár széles körű kereskedelmi használatban is bevethetik az új technológiát.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.