Európában fellendül a kerékpározás
A világ legnagyobb kerékpárgyártói Kína és India; 2005-ben Kínában 80 millió kerékpárt gyártottak, ami a világtermelés mintegy 60 százalékát jelenti; India részesedése 11 százalékos volt. Az alkatrészek gyártásával együtt a teljes kerékpár-ágazat kiskereskedelmi árbevétele meghaladta a 20 milliárd dollárt. Kína éves kerékpár-eladásai a 90-es évek 40 milliós adatáról estek vissza 20 millióra; az indiai kerékpár-tulajdonosok száma az 1995-ös 45 millióról csökkent 31 millióra.
Indiában a kerékpárral történő utazások részaránya 15 és 35 százalék közötti, a biciklizés főként a mezőgazdasági vidékeken népszerű; hátrány a biztonságos kerékpárutak és a parkolási lehetőségek hiánya. 1998-ban a Pekingben munkába járók hatvan százaléka kerékpározott, jelenleg ez az arány már 20 százalék alatti; Peking kerékpárútjainak sokaságát alakították át személyautók számára.
Ugyanakkor az Európai Unióban most először fordult elő, hogy az átfogó közlekedési tervek már a kerékpározásra is kiterjednek. A magas parkolási díjak és a használható kerékpárutak magyarázzák, hogy Amszterdamban például a helyi közlekedés 35 százaléka biciklivel történik, ez az arány egyes holland és dán kisvárosokban ennél is magasabb. Nagy-Britanniában tervet készítettek arról, hogyan lehet 2012-re megnégyszerezni a kerékpár-használatot. Koppenhága 3 ezer kerékpárt biztosít ingyenesen rövidebb utak megtételére, és a munkába járók harmada kerékpáron közlekedik. Németországban több mint 40 ezer kilométer a kerékpárutak hossza, és a közlekedés szervezésekor különös figyelmet kapnak a kerékpárosok.
(MTI)