Sorban állnak, hogy kirúgják őket

Akár 36,3 millió forintnak megfelelő végkielégítést is kaphatnak fejenként a brüsszeli Volkswagen-gyár dolgozói, ha önként távoznak. Még a szakszervezet is a vállát veregeti.

Egyedülálló és kivételes ez a belga normákhoz képest - nyilatkozták elégedetten a munkavállalók képviselői, miután meghallgatták a Volkswagen-csoport ajánlatát. Pedig pár héttel korábban még sokként érte őket a hír: a német autógyár brüsszeli üzemében (VW Forest) azonnali hatállyal 3200 munkahelyet számolnak fel. A VW - előnyben részesítve németországi, wolfsburgi és moseli üzemeit - teljesen feladni készült Európa legnépszerűbb autómárkája, a Golf belgiumi gyártását. Most évi 190 ezer darab gurul le itt a szerelőszalagról.

Miután a dolgozók szrájkot hirdettek, a szakszervezetek mellett pedig a teljes belga politikai elit és az Európai Bizottság is beszállt az egyeztetésekbe, a VW megenyhült. Noha az üzem 5700 dolgozójából továbbra sem akar kétezernél többet megtartani, igen gáláns "lelepési csomagokat" kínált a munkásoknak. A beosztástól, munkatapasztalattól függően 25 ezer eurótól 144 ezerig terjedő (6,3 millió/36,3 millió forint) bánatpénzt 1900-an tehetik majd zsebre. Az összeg sokéves fizetésüknek felel meg. Peter Vanvelthoven munkaügyi miniszter kijelentette: a VW által fizetett végkielégítéstől függetlenül mindenki jogosult lesz a munkanélküli-segélyre, ha nem talál állást.

A magas végkielégítések ellenére az életperspektívájukban pórul járó belga dolgozók esetleg még egy utolsó bőrt is lehúzhatnak a "VW-rókáról". Vladimír Spidla foglalkoztatáspolitikai EU-biztos kijelentette: Belgium talán részesedhet abból az évi félmilliárd eurós uniós alapból, amely a jövő évtől a globalizáció mellékhatásait lesz hivatott enyhíteni Európában. A keretek ebben egyelőre nem világosak, de az EP úgy véli: a külön költségvetési sort nem kapó, hanem innen-onnan lecsípett globalizációs alapot ne lehessen passzív intézkedésekre, például korengedményes nyugdíjazásra fordítani.

A VW Forestnál a sztrájkolók hetek óta nem kapnak fizetést, a szakszervezeti alapból 25 eurós napidíj illeti meg őket. A munka felvételét e hétre várják. A megmaradó dolgozók 2009-ig évente 14 ezer Golfot és 46 ezer Polót gyárthatnak, azt követően pedig a cégcsoport ide tervezi az új Audi A1-es előállítását.

A sztrájkolók felveszik a munkát
A sztrájkolók felveszik a munkát
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.