Spórolós az idei cégkarácsony
Pénteken véget ér a karácsony - a céges partik szempontjából. Az idei december elég vegyesen alakult, a nagy fogadásukat hagyományosan megtartó pénzes nagyvállalatok mellől egyre több kis cég tűnik el a rendezvényszervezők megrendelői közül. A kicsik már régen nem partiznak, legfeljebb egy-egy szűkebb, kizárólag a VIP-ügyfeleknek szóló vacsorára költenek, de a közepes méretű vállalkozások közül is egyre kevesebben szerveznek karácsonyi fogadást. A Magyar Rendezvényszervezők Szövetségének elnöke, Köves Tamás szerint a szakmában csak büntetőadónak hívott 53 százalékos repiadó miatt egyértelmű a viszszaesés a karácsony környéki forgalomban is. A kisebb cégek közül már csak azok adnak partit, amelyeknek a kereskedelmi tevékenységükhöz elengedhetetlen az efféle személyes kapcsolattartás. A céges rendezvények drágák, ezért fontos, hogy közvetett, de még inkább közvetlen hozadékuk legyen. Többek közt a nagykereskedők, a hotelek, az utazási irodák tipikusan olyan vállalkozások, amelyeknek létszükséglet, hogy kedveskedjenek a partnereiknek a későbbi megrendelések biztosítása érdekében. A több településen működő cégek számára is fontos, hogy évente egyszer összegyűjtsék szétszórtan dolgozó munkatársaikat a csapatépítés és a vállalati egység miatt.
A bankok és a multinacionális cégek minden évben kitesznek magukért. A nagy bevételű és szép haszonnal működő vállalatok számára a céges parti nívója ráadásul jelzésértékű, hiszen a társaság imázsának, jelentőségének közvetítésére hivatott. A rendezvény költségvetésére már a helyszínből lehet következtetni, hiszen az Operaházban, az Iparművészeti vagy a Szépművészeti Múzeumban partit adni vagy kibérelni egy luxusszálloda báltermét, sokszor önmagában annyiba kerül, mint egy középkategóriás étterem különtermében fogadást tartani. Most a "legmenőbb" a Van Gogh-kiállítás: a tárlatvezetéssel egybekötött buli. A Bourbon Partiszerviz egyik tulajdonosa, Földes József szerint a helyszínen kívül az ételválaszték és a minőség ugyancsak árulkodik a rendezvény áráról: nem mindegy, hogy lazac vagy libatöpörtyű, egyáltalán hányféle étel, ital kerül az asztalokra - vendégenként öttől húszezer forintig lehet a fogyasztást számolni. Szekula László, a több éttermet is működtető Favorit ügyvezetőjének tapasztalatai szerint az idei trend az időkorlátos fogyasztás. Tavaly még a korlátlan volt az általános, az idén egyre több megrendelő igyekszik az étel és a még drágább ital árán spórolni. Ezt elsősorban a dolgozói összejöveteleknél alkalmazzák, bár az exkluzívabb ügyfélpartikat is egyre többen eleve meghatározott időre hirdetik meg.
A november utolsó napjaiban, de zömmel decemberben kezdődő és karácsony előtt véget érő céges fogadások révén 15-30 százalékkal ugrik meg a partiszervezők forgalma. A költséghatékonyság azonban még a nagy költekezések idején is egyre fontosabb a megrendelők számára - véli Szabó Hédi, a RagazzArt rendezvényszervező cég ügyvezetője. Kézenfekvő ötlet, hogy ha a helyszínen és az ételen nem akarnak spórolni, kihagyják a borsos árért fellépő nagy sztárokat. Divatba jöttek az úgynevezett témapartik, amikor a cég dolgozói készülnek műsorral vagy közös játékkal, nagyon népszerű, mivel csapatépítő jellege is van. Az elegáns Bond-partik például már napokkal korábban elkezdődnek, mint maga a rendezvény, hiszen a meghívottaknak közösen kell egy gyilkosságot felderíteniük a különböző helyszíneken hagyott kódok alapján. A receptverseny vagy a csapatokra bízott filmforgatás - legutóbb egy cég partijára kétórás kamerahasználattal hurkareklámot kellett készíteni - ugyancsak olcsó, de sokakat megmozgató, jó hangulatú mulatság. És ami az idei sláger, az egyértelműen a retró, a kornak megfelelő díszletekkel, zenével.
De egyre több cég fordul a kultúra felé is: színházi esttel, koncerttel és az immár virágkorát élő borvacsorával kedveskedve. A leggálánsabb ajándék, amiért a nagy cégek szó szerint versengenek, hogy megvehessenek egy-egy premier előtti előadást.
A vendégek azonban ma már többnyire üres kézzel távoznak: a karácsonyi fogadást kevesen fejelik meg némi külön ajándékkal is - pedig ez régebben általános szokás, elvárás volt. Ha mégis kapnak a meghívottak valamit, az többnyire egy üveg márkás bor vagy egy szál virág.