M.E.G.A.-tárgyalás a nagyáruházakkal

A hazai élelmiszercégek szerint az árujuk iránti fogyasztói bizalmat nem rendítheti meg az átcímkézési botrány. Az agrártárca vezetői ma az áruházak vezetőivel, jövő héten a hazai gyártói érdek-képviseleti szervezetekkel egyeztetnek arról: mit kell tenni azért, hogy Magyarország ne válhasson Európa konyhaihulladék-lerakójává.

Az ismert, márkázott nemzeti termékek lehetnek az átcímkézési botrány nyertesei, míg a vesztesek a kereskedők közül kerülnek majd ki - állítják piaci szakértők. Többen vélekednek, úgy, hogy most a politikai szándék is megvan ahhoz, hogy megálljt parancsoljanak a lejárt szavatosságú termékek hazánkba ömlésének. Ezzel egy időben azonban meg kell akadályozni annak az új üzletágnak a terjeszkedését, amely a kereskedelemben keletkező lejárt szavatosságú termékek egyfajta újrahasznosításával foglalkozik.

Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter ma reggel az áruházláncok vezetőivel, Süth Miklós országos főállatorvos pedig a jövő héten a hazai termelők és feldolgozók képviselőivel egyeztet a további teendőkről. Szeretnék elérni, hogy a magyar fogyasztók ne Európa szemeteskosarában kotorásszanak olcsó termékek után, hanem hozzájuthassanak az ellenőrzött minőségű hazai termékekhez.

Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének (ÉFOSZ) adatai szerint a hazai előállítású termékek 83 százalékkal részesednek a kiskereskedelem élelmiszer-forgalmából - mondta el lapunknak Piros László, a szervezet elnöke. Azt mondja: az uniós tagállamokban - és általában Magyarországon is - az élelmiszergyártók többsége az áruházakkal olyan szerződést köt, amely szerint a szavatossági idő lejárta után az áru megsemmisítésének kötelezettsége a kereskedőket terheli. Az éves 1500-1600 milliárd forintot meghaladó forgalomból becslések szerint alig 3 százalékkal részesedik, az olyan - főleg friss fogyasztású termékkörbe tartozó - áruféleség, amelynél a szavatossági idő lejárta után a feldolgozónak kell gondoskodnia a forgalomból kivonásról.

Mindez igazolni látszik azokat a véleményeket, amelyek szerint az áruházak a M.E.G.A. Trade-csoporttól saját, nyugat-európai boltjaiban lejárt termékeket vásárolták vissza. Ezt bizonyíthatja az is, hogy ebben az esetben nem volt szükség a beszállító olyan alapos "átvilágítására", mint ahogy azt a magyar feldolgozóknál, termelőknél megteszik. Piros László szerint a kereskedőktől elvárható, hogy egyenlő elbírálással fogadják a magyar és importáru-féleségeket. Ha ugyanis ez így történne, akkor a mostanihoz hasonló eset nem fordulhatott volna elő.

Élelmiszer-vásárlási szempontok (A 15 legfontosabbnak tartott tényező 1-5-ig terjedő skálán értékelve)

Forrás: GfK

Szempont 2006 2005
Áru frissessége és minősége 4,8 4,8
Árszínvonal 4,8 4,7
Választék 4,7 4,6
Üzlet és környezetének tisztasága 4,6 4,6
Figyelmes kiszolgálás 4,6 4,5
Gyors kiszolgálás 4,6 4,5
Jól látható árcédulák 4,5 4,5
Környezet 4,4 4,3
Üzlet közelsége 4,4 4,3
Hazai termékek 4,3 4,2
Az üzlet berendezése 4,3 4,2
Nyitva tartás 4,3 4,0
Megszokás, "kedvenc bolt" 4,1 3,9
Márkás termékek jelenléte 3,9 3,7
Bankkártya-elfogadás 3,7 3,1

Élelmiszer-beszerzéseik során a magyar vásárlók a legnagyobb jelentőséget az egyes üzletek által kínált áru minőségének, árának  és a választéknak tulajdonítanak - állapította meg a GfK Hungária Piackutató legújabb tanulmánya.

Kozák Ákos, a társaság igazgatója lapunknak elmondta, ha az átcímkézési botrány év közben robban ki, a kiskereskedelmi forgalomban bizonyára érezhető visszaesést rögzítenek. Ilyenkor, karácsony tájékán, amikor felértékelődik az élelmiszer-kiskereskedelem,

és a havi 180-190 milliárd forintos élelmiszerköltés 230 milliárdra emelkedik, az ügy forgalomra gyakorolt hatása elenyésző lesz. Tapasztalatai szerint a fogyasztók gyorsan felejtenek.

Gráf József
Gráf József
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.